محمدرضا دیانی در خصوص عملکرد بخش خصوصی در سال اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که اگر عزم ملی نداشته باشیم، مشکلات حل نخواهد شد. دور تسلسل در اقتصاد ایران به وجود آمده و حل آن نیازمند به یک عزم ملی با نگاهی متفاوت است تا اصلاح امور صورت گیرد.

رئیس مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به اصل اقتصاد مقاومتی ادامه داد: نمی‌دانم به چه علت کالاهای بادوامی که کالای پایه نیز محسوب نمی‌شوند و نیز کالاهای لوکس از کشورهای خارجی وارد می‌شوند، این کالاها از ارزش افزوده بالایی برخوردارند و علت واردات آنها مشخص نیست. این در حالی است که ما برای واردات این کالاها تعرفه ترجیحی در نظر گرفته‌ایم و به آنها امکان ورود داده‌ایم در حالی که آنها حتی واردات پتروشیمی از ایران را به کشورشان محدود کرده‌اند.

وی همچنین با انتقاد از واردات برخی کالاها از کشورهایی نظیر ترکیه و کره جنوبی اظهار کرد: این کشورها محدودیت های اقتصادی برای ایران ایجاد کرده اند ولی ایران بازار خود را به راحتی در اختیار آن ها قرار داده.

رئیس مجمع کارآفرینان ایران در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت از اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی از ابتدای سال آینده و به صورت مادام خبر داده است، تصریح کرد: در این رابطه هیچ گونه مشورتی با ما صورت نگرفته و از آن بی‌اطلاعیم.

کم توجهی ساختارهای سیاسی به اقتصاد

دیانی با تاکید بر اینکه سیاست‌های وارداتی ما متناسب با شرایط پیرامونی نیست، یادآور شد: کره‌ای‌ها با ما شش میلیارد دلار فاینانس امضا کرده‌اند و دو سال است که ما را بازی می‌دهند. چرا نباید جلوی واردات از کره گرفته شود، آنها سالانه شش - هفت میلیارد دلار واردات به ایران دارند اما هیچ اقدامی در ارتباط با فاینانس‌ها نداشته‌اند و برای ما بازی به راه انداخته‌اند.   علاوه بر این ترکیه‌ای ما را در شرایط سختی قرار داده‌اند در حالی که ما هرگز چنین تصمیم متقابلی را در قبال آنها اتخاذ نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه صنعت به شدت دچار بحران و آسیب در بخش نقدینگی است، گفت: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توانیم بانک‌ها را نیز سرزنش کنیم. همه با هم گرفتار شده‌ایم و نمی‌توانیم به بانک‌ها زور بگوییم. در حال حاضر قدرت خرید مردم تضعیف شده و تصمیمی در ارتباط با افزایش توان قدرت خرید و توان تولید داخل گرفته نمی‌شود. به طور حتم عملیاتی شدن تصمیماتی نظیر کارت اعتباری خرید کالای ایرانی و نیز ارائه تسهیلات به بخش تولید می‌تواند کمک کننده باشد اما فعالیت‌های درخوری صورت نگرفته است.

همچنین وی افزود: اقتصاد همواره بخشی از امنیت جامعه است و کمک به اقتصاد داخلی می تواند، امنیت در ابعاد گوناگون را نیز تحکیم بخشد.

رئیس مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه به حوزه صنعت توجه نمی‌شود، اظهار کرد: زمانی که سفته‌بازی صورت می‌گیرد، پول‌های سرگردان به سمت دلار هجوم می‌آورند. به طور حتم اگر حرکتی در بخش اقتصادی نداشته باشیم، در آینده باید منتظر ریزگردهای آزاردهنده‌ای باشیم که منافع ملی و حیات اقتصادی ما را به مخاطره می‌اندازد.

در پایان این نشست، از کتاب "موانع رشد تولید در ایران" که اولین کتاب تحلیلی نهادگرایانه از پدیده کارآفرینی معاصر در ایران به تالیف محمدرضا دیانی رونمایی شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.