کاواناگ روز چهارشنبه در گفت وگو با روزنامه ایتالیایی &#۳۹;ایل مساجرو&#۳۹; در پاسخ به این سوال که &#۳۹; چرا تیلرسون از کار برکنار شد؟&#۳۹; گفت: همه در انتظار برکناری او بودند، اما هیچکس فکر نمی کرد ترامپ به این سرعت این کار را انجام دهد و آنهم در آستانه دیدار مهم او با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی. 

وی افزود: ترامپ نمی توانست زمان بدتر از این را انتخاب کند. تیلرسون از مدافعان برجام بود و «مایک پمپئو» از مخالفان سرسخت آن است. اما باید پرسید امریکا چطور می تواند در فکر امضای توافق خلع سلاح با کره شمالی باشد در حالی که به تنها توافق هسته ای موجود در جهان پشت پا می زند؟ 

وی گفت: ترامپ از اظهارات تیلرسون در ماجرای مسمومیت جاسوس پیشین روسیه در انگلیس برآشفته شده بود. چرا که آنچه تیلرسون گفت در واقع می بایست از سوی ترامپ بیان می شد که تا کنون سکوت کرده است. وزیر امور خارجه امریکا در طول ماههای خدمتش به دفعات از خود استقلال عمل نشان داد و مواضعی متفاوت از ترامپ در قبال موضوعات جهانی اتخاذ کرد. هر چند این یک امر طبیعی است، اما از نظر ترامپ داشتن عقیده ای متفاوت از وی به معنای توهین به شخص اوست. 

وی در پاسخ به اینکه &#۳۹;آیا امریکا و کره شمالی در مورد مسائل هسته ای با یکدیگر گفت و گو خواهند کرد؟&#۳۹; افزود: واقعا نمی دانم در مورد چه مسئله ای گفت و گو خواهند کرد. ترامپ در مورد وضعیت کره شمالی و شمال شرقی آسیا اطلاعی ندارد. ملاقات میان دو طرف قرار بود پس از مهیا شدن زمینه از سوی کارشناسان و حل برخی مشکلات، انجام شود. معمولا رسم این است که در مراحل اول دیدارها در سطح کارشناسان صورت گیرد تا به تدریج و پس از برداشته شدن موانع، نوبت مقامات بالاتر و روسای جمهور برسد. 

وی با رد این امکان که پمپئو بتواند ترامپ را برای این دیدار آماده کند، گفت: در وزارت امور خارجه امریکا تقریبا دیگر کارشناس کره نداریم. وقتی شما ملاقات را از همان ابتدا در سطح روسای جمهوری ترتیب می دهید، اگر مذاکرات با شکست رو به رو شود، هیچگونه راه برگشتی وجود ندارد و نمی توان دستگاه دیپلماسی را برای ترمیم خسارات وارد عمل کرد. دونالد ترامپ سیاست خارجی امریکا را در قالب آن از جنگ جهانی دوم تا کنون، رها کرده است و دشمنان را به دوستان ترجیح می دهد. 

سایر روزنامه های ایتالیایی نیز با مضامین مشابه به برکناری رکس تیلرسون اشاره کرده و نوشتند: دونالد ترامپ روز گذشته (سه شنبه) در یک پیام توییتری، از برکناری وزیر امور خارجه امریکا خبر داد و نوشت &#۳۹;مایک پمپئو، مدیر سیا، وزیر امور خارجۀ جدید (پیشنهادی) ما است و کارهای فوق‌العاده خواهد کرد. از رکس تیلرسون به خاطر همکاری‌ اش متشکرم. جینا هاسپل نخستین زنی است که ریاست سیا را به عهده می‌گیرد. به همه تبریک می گویم&#۳۹;. 

چند ساعت بعد ترامپ در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: ما با تیلرسون اختلاف‌ نظرهایی داشتیم. برای مثال، به توافق اتمی با ایران نگاه کنید که از نظر من وحشتناک است، ولی از نظر او توافق خوبی بود. من خواستار لغو یا اصلاح توافق هسته ای ایران بودم، اما تیلرسون معتقد به حفظ آن بود. 

رئیس جمهوری و وزیر امورخارجه امریکا در ارتباط با مسائل مهم سیاست خارجی امریکا، به ویژه ایران و کره شمالی، با یکدیگر شدیدا اختلاف نظر داشتند و در بسیاری از موارد این اختلافات، علنی می شد. 

مایک پمپئو، رئیس سیا که به عنوان وزیر امور خارجه جدید امریکا کار خود را از آغاز خواهد کرد از تندروترین چهره‌ها در زمینه سیاست خارجی آن کشور به شمار می رود و برخاسته از جناح راست افراطی امریکا است. اخراج تیلرسون نشانه دیگری از تضعیف هر چه بیشتر اعتدالگرایان در دولت امریکا و چرخش آن به سوی مواضع تند و سخت می باشد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.