سیدتقی نوربخش در نشست دبیران اجرایی خانه‌های کارگر گفت: درست است که قانون محترم است و حق دولت و مجلس است که از وزرا انتظار پاسخگویی داشته باشد اما همگان آقای ربیعی را می‌شناسند و می‌دانیم که آثار اجتماعی این استیضاح چه می‌توانست باشد چراکه این آسیب زدن به یک سرمایه اجتماعی است.

وی با بیان اینکه سازمان تامین ا جتماعی سال ۹۶ را به سختی گذرانده است، گفت: ما در اسفندماه ۱۰ هزار میلیارد تومان تعهدات به بیمه‌شدگان خود داریم که دولت تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان از آن را تامین می‌کند. سازمان تامین اجتماعی تنها ۲۰۵۰ میلیارد تومان عیدی به مستمری‌بگیران خود می‌پردازد که این رقم اندازه بودجه سازمان بهزیستی است.

نوربخش افزود: ما بیش از چهار هزار میلیارد تومان در هر ماه مستمری می‌پردازیم این در حالی است که منابع سازمان از محل واریز حق بیمه‌ها در حدود شش هزار میلیارد تومان است و با این حال می‌بینیم که چه مشکلاتی را پیش رو داریم. البته امسال در لایحه بودجه پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی با مساعدت علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هموار شد و قرار است که با پرداخت نقدی و تهاتری در مجموع ۲۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد. البته روز گذشته مقداری از آن را گرفتیم و الباقی را در روزهای آینده دریافت می‌کنیم.

نوربخش با انتقاد از افزایش تعداد افرادی که بر سفره سازمان تامین اجتماعی نشسته‌اند، گفت: هم اکنون ۲۵ درصد از مستمری‌بگیران تنها با ۲۰ سال سابقه کار بازنشست شدند که این معادل یک چهارم از کل آنها است آنها با قوانینی همچون بازنشستگی پیش از موعد و قانون سخت و زیان‌آور بازنشست شدند حتی دو میلیون و چهارصد هزار نفر بدون اینکه حق بیمه‌ای به سازمان تامین اجتماعی بپردازند به خاطر قوانینی که نمایندگان مجلس تصویب کردند بازنشست شدند که یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از آنها رانندگان هستند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی  افزود: ما تا شهریورماه بدهی خود را به مراکز درمانی طرف قرارداد به صورت کامل پرداخت می‌کنیم.

نوربخش با تاکید بر اینکه هیچ مستمری بگیری نمی‌تواند با مستمری ما یک‌میلیون و صد هزار تومان زندگی کند، گفت: لذا اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ضروری است ما هم هیچ‌وقت بر این امر سرپوش نگذاشته‌ایم که مستمری‌ها از تورم عقب افتاده است.

وی با بیان اینکه نمایندگان در لایحه بودجه ظرفیت عظیمی را برای پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی دیدند، گفت: اولین دستاوردی که سازمان تامین اجتماعی در بودجه سال ۹۷ داشت اخذ گواهی حداقلی بدهی دولت بود. به هر صورت رسالت سازمان تا مین اجتماعی عدم انتقال ریسک به بیمه‌شدگان و مستمری بگیران است لذا باید تمام تلاش خود را بکنیم تا منابع سازمان در موعد مقرر تامین شود و بتوانیم تعهدات خود را به موقع به آ‌نها ایفا کنیم.

نوربخش با تاکید بر اینکه در دوره مدیریت سعید مرتضوی هزینه‌های فراوانی به سازمان تامین اجتماعی تحمیل شد گفت: در آن دوره ذوب آهن فرسوده را با ۲ هزار میلیارد تومان خریدند. کارخانه‌ای که هشت هزار کارگر در آن کار می‌کرد و همه اینها برای سازمان تامین اجتماعی بار تعهدی دوچندانی ایجاد کرد. حالا اینها برای اداره خود تسهیلات می‌خواهند و این مشکل هم به مشکلات قبلی اضافه می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پایان گفت: در حال حاضر هیچ احساس خسرانی نمی‌کنم و خداوند را شاکرم که در سازمان تامین اجتماعی حضور دارم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.