رئیس جمهوری مصر از شهروندان این کشور خواست حضور گسترده ای در این انتخابات داشته باشند و با رای دادن در سازندگی کشورشان و تقویت پایه های ثبات در آن سهیم شوند.

السیسی در حالی از انتخابات شفاف و سالم سخن گفته است که همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مانند «احمد شفیق»، «سامی عنان» و چند نفر دیگر که شانس پیروزی داشتند، موفق به نامزدی نشدند و اکنون تنها یک نامزد به نام «موسی مصطفی موسی» باقی مانده است که به هیچ عنوان توان رقابت با السیسی ندارد و از سوی دیگر شماری از شخصیت های مصری این انتخابات را تحریم کرده اند. 

السیسی همچنین امروز در مراسمی در جمع نیروهای مسلح این کشور گفت، مصر ضد هیچ کشوری توطئه نمی کند و نمی خواهد با کسی وارد جنگ شود.

وی افزود، مصر ضد برادران سودانی و اتیوپیایی اش دست به توطئه نمی زند و در امور داخلی دیگر کشورها نیز دخالت نمی کند، سخنانی که برخلاف آن عمل کند نیز بر زبان نمی آورد و در کل کلام و عملش یکی است .

رئیس جمهوری مصر در ادامه سخنان خود از رسانه های این کشور خواست در هیچ شرایطی ،سخنان و عبارت های ناشایست ضد دیگران به ویژه در خصوص بحران روابط این کشور با سودان به کار نبرند و به ارزش های اخلاقی پایبند باشند.

وی در ادامه خطاب به مصری ها و همچنین مردم سودان گفت، سلام (صلح) از جمله اسماء الله است و مصر خود را برای وارد جنگ شدن با برادرانش آماده نمی کند، مردم دو کشور به پول هایی که قرار است در این اختلافات و مشکلات هزینه شود، نیازمندتراند، البته مصر برای حفط امنیت ملی خود نیاز به نیروهای مسلح قوی دارد اما این ارتش در داخل مرزهای مصر فعالیت می کند و ماموریت آن حفظ جان ۱۰۰میلیون مصری است.

السیسی در ادامه گفت، کسی جرات تعرض به مصر را ندارد و اگر مصر از دست برود، همه امت (عربی) از بین می رود. مصر طی چهار سال پیش امنیت و صلح را برای خود و همه امت عربی به ارمغان آورده است. 

رئیس جمهوری مصر همچنین در بخشی دیگر از سخنانش گفت، آماده است لباس نظامی بپوشد و در کنار سربازان این کشور ( با تروریست ها ) بجنگد .

بر اساس اعلام هیات ملی انتخابات مصر، رای گیری از مصری های مقیم خارج برای انتخابات ریاست جمهوری در روزهای ۱۶ ، ۱۷ و ۱۸ مارس (۲۵، ۲۶ و ۲۷ اسفند ۹۶) و رای گیری از مصری ها در داخل نیز در روزهای ۲۶، ۲۷ و ۲۸مارس ( ۶، ۷ و ۸ فروردین ۹۷) انجام و نتیجه نهایی این انتخابات روز ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) و پس از رسیدگی به اعتراض ها اعلام می شود. 

مقام های مصری اعلام کرده اند در صورتی که نتیجه این انتخابات در دور نخست مشخص نشود (که البته با توجه به شرایط کنونی بسیار بعید به نظر می رسد)، دور دوم آن در روزهای ۱۹، ۲۰و ۲۱ آوریل برای مصری های مقیم خارج و روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آوریل در داخل برگزار می شود و نتایج این انتخابات نیز در اول ماه می (۱۱ اردیبهشت) اعلام می شود. 

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری کنونی مصر در هشتم ژوئن سال ۲۰۱۴ عهده دار پست ریاست جمهوری شد و در تاریخ هفتم ژوئن ۲۰۱۸ (۱۷ خرداد ۱۳۹۷) دوران چهارساله ریاست جمهوری اش به پایان می رسد و بدین ترتیب رئیس جمهوری جدید باید از ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ آغاز به کار کند. 

بر اساس قانون مصر، حتی اگر یک نامزد برای انتخابات وجود داشته باشد یا نامزدهای دیگر کناره گیری کنند و فقط یک نامزد باقی بماند، رای گیری باید انجام شود و رئیس جمهوری برای موفقیت در این آزمون، دست کم باید پنج درصد آراء را از آن خود کند و اگر نامزدی این میزان رای را کسب نکند، هیات عالی انتخابات طی ۱۵ روز آینده، بار دیگر نام نویسی برای نامزدهای جدید را اعلام می کند .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.