اردوغان طی سخنرانی در یک مراسم ادبی افزود: برخی در پارلمان اروپا خواهان توقف عملیات عفرین هستند ولی آنها بیهوده دلخوش نباشند.

 

وی تاکید کرد: پارلمان اروپا درباره عملیات شاخه زیتون حرفی برای گفتن به ترکیه ندارد و اگر هم داشته باشد، توجهی به آن نخواهیم کرد و یک گوش مان در و دیگری دروازه خواهد بود.

 

وی اضافه کرد: ارتش ترکیه به پایان عملیات شاخه زیتون در عفرین نزدیک می شود.

 

وی بیان کرد: حمایت مردم از دو عملیات سپر فرات و شاخه زیتون در شمال سوریه نشان داد که آنها هرگز صحنه را ترک نخواهند کرد.

 

 بر اساس طرحی که روز پنجشنبه در مجمع پارلمان اروپا به تصویب رسید، از ترکیه خواسته شده است که عملیات شاخه زیتون را به سرعت متوقف کند.

 

در این مصوبه تاکیده شده است که این عملیات تهدیدی برای غیرنظامیان منطقه است.

 

اردوغان روز گذشته طی یک سخنرانی با اشاره به محاصره شهر عفرین سوریه توسط نظامیان ترکیه و عناصر ارتش آزاد سوریه، از احتمال سقوط کامل این شهر تا روز گذشته خبر داده بود ولی اخبار ضد و نقیضی از محاصره شهر عفرین گزارش شده است و سقوط شهر قابل پیش بینی نیست.

 

وی امروز و دیروز مدعی کشته شدن بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر از عوامل ی.پ.گ و پ.ی.د طی درگیری با نیروهای مسلح ترکیه و عناصر ارتش آزاد سوریه در جریان عملیات حدود ماهه شاخه زیتون شد و افزود: &#۳۹;در این مدت بیش از یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع از مناطق اطراف شهر عفرین از دست عناصر تروریستی خارج شده است.&#۳۹;

 

وی همچنین با ادعای این که &#۳۹;ما هیچگاه غیرنظامیان را هدف قرار ندادیم&#۳۹;، بیان کرد: اگر به غیرنظامیان حمله کرده بودیم، عفرین بسیار پیش تر از این سقوط می کرد.

 

ارتش ترکیه از روز ۲۰ ژانویه(۳۰ دی ماه ۱۳۹۶) با تجاوز آشکار به خاک سوریه و با همراهی نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه، عملیاتی را به نام شاخه زیتون در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است.

 

علاوه بر مخالفت در داخل ترکیه با عملیات عفرین که به بازداشت بیش از یکهزار نفر از شهروندان ترکیه منجر شده، دولت سوریه نیز با اشغالگری خواندن اقدام دولت ترکیه در انجام عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، خواستار خروج نیروهای ارتش این کشور از خاک خود شده است.

 

نقض حاکمیت ملی سوریه و نیز حضور نظامی در خاک سوریه بارها توسط مجامع جهانی و دولت های بی طرف محکوم شده است.

 

ترکیه هدف از این عملیات را بیرون راندن شبه نظامیان و نیروهای موسوم به یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) که شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک(پ.ی.د) محسوب می شوند، از منطقه عفرین اعلام کرده است.

 

آنکارا این نیروها را تروریستی و شاخه سوری حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) خوانده و حضور آنها را در جنوب مرزهای ترکیه، تهدیدی بر امنیت ملی خود دانسته و هدف آنها را تلاش برای تشکیل دولت کُردی در شمال سوریه عنوان می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.