حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، اظهار کرد: برآوردهای علمی حکایت از این دارد که فقط با بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌توان سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی جدید برای کشور به دست آورد، اما طی چهار پنج سال گذشته چه مقدار از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا کرده است؟ این چهار پنج سال شرایط در اختیار دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است و با توجه به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رهبری در سال ۹۲ چقدر این سیاست‌ها محقق شده است؟

وی افزود: ظاهر و رویکرد دولت نشان از برنامه‌ریزی برای اجرای سیاست‌های اقتصادی دارد، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی توسط معاون اول رییس‌جمهور راه‌اندازی شده و مرتبا جلسه دارند، برنامه‌های اقتصادی با محوریت سازمان برنامه و بودجه تدوین و ارائه شده، ولی گزارشی از اجرایی و عملیاتی شدن این سیاست‌ها به صورت گویا و شفاف با آمار و ارقام ارائه نشده است. البته آقای رییس‌جمهور و اعضای دولت گزارش‌هایی از مسائل اقتصادی و فعالیت‌ها ارائه می‌کنند، اما غالبا این‌ها فعالیت‌های معمول و متعارفی است که اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم ابلاغ نمی‌شد این کارها باید انجام می‌گرفت.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام کاهش نرخ تورم از ۳۵ درصد به ۱۰ درصد را قابل تقدیر دانست و گفت: مواردی از این دست و همچنین رشد منفی ۶.۸ درصد در سال ۹۲ که به رشد مثبت تبدیل شده، وجه خوشایند گزارشات است که البته بخش مهمی از رشد حاصل صادرات نفت خام و معیانات گازی است که از ۹۰۰ هزار بشکه در شرایط تحریمی به دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است. بخشی از رشد هم مربوط به تولید خودروی داخلی و بخشی ناشی از صنایع است که دولت ۱۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی به آنها به عنوان سرمایه در گردش تزریق کرد.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه بخش بزرگی از صنعت کشور هنوز غیرفعال است و طی مدت پنج سال بخشی نیز تعطیل شده است، افزود: راه‌اندازی تعدادی از فازهای پالایشگاه عسلویه اقدام مثبت دیگری است که مقدماتش در گذشته هم فراهم شده بود و بخشی نیز در این دوره انجام شد. بر این اساس تولید گاز از ۵۳۰ میلیون متر مکعب در روز به ۷۳۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته و به این ترتیب به روستاهای فاقد گاز هم گازرسانی شده که قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه مصرف گاز ایران بیش از مصرف گاز کشور چین با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت است، گفت: همچنین مصرف گاز ما بیش از مصرف گاز کل اروپاست که ۲۸ کشور و بالای ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد. در واقع ما بی‌مهابا انرژی مصرف می‌کنیم در حالیکه برای بهینه‌سازی هم راه‌هایی است که نیازمند اطلاع‌رسانی، آموزش و تبلیغ از سوی دولت و کمک مردم دارد که باید وسایل گرمایشی اصلاح شوند چرا که اگر این میزان گاز مصرفی به نصف کاهش پیدا کند و سوخت خودروها با نوسازی ناوگان حمل و نقل به نصف این میزان کاهش پیدا کند مازاد آن را می‌توان صادر کرد و ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد جدید را می‌توان به دست آورد.

مصباحی‌مقدم با اشاره به ایجاد سالانه ۴۰۰ هزار شغل جدید، ‌اظهار کرد: این در حالی است که با توجه به افزایش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جوانانی که به سن کار رسیده‌اند، بر شمار بیکاران افزوده شده است. در تابستان سال جاری سه میلیون و ۵۶۱ هزار نفر هیچ شغلی پیدا نکردند و ۲.۵ میلیون جوان بیکار در کشور داریم که برای انجام کار اعلام آمادگی نکردند که اینها یا مایوس و سرخورده هستند و یا دچار رفتاری شده‌اند که حاضر نیستند به هیچ کاری تن بدهند بنابراین ما برای اشتغال جوانان نیاز به اقدام انقلابی داریم و امیدواریم وعده‌های دولت برای ایجاد اشتغال عملیاتی شود.

وی با طرح این سوال که طی سال ۹۶ چه اتفاقات مثبت و منفی در زمینه اقتصادی رخ داده، یادآور شد: نرخ تورم بر اساس آمار بانک مرکزی همچنان ۱۰ درصد باقی مانده البته آمار تورم میانگین ۳۷۰ قلم کالا و خدمات است که برخی ممکن است ثابت مانده باشد و برخی حتی کاهش پیدا کرده باشد. همچنین در بهار ۹۶ نرخ بیکاری، ۱۲.۶ درصد بوده که طی یک سال ۱.۱ درصد افزایش یافته است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ۳.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت، اضافه کرد: البته این میزان جدای از بخش نفت و گاز است اما تقریبا معادل سرمایه‌گذاری قبل از برجام است. دولت وعده داده بود با برجام تحریم‌ها برداشته می‌شود و اشتغال و سرمایه‌گذاری خارجی انجام می‌شود که با نقض عهد طرف خارجی این وعده محقق نشد و حتی آنها تهدید به تحریم بیشتر هم کردند.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه ۳۰ درصد قدرت خرید پول ملی از دست رفته و مبلغ پرداختی به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سه برابر شده، گفت: بحران موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در سال جاری بروز کرد و با هزینه هنگفت از جیب ملت تا حدی مهار شد ولی هزینه اجتماعی سنگینی ایجاد کرد که قابل اجتناب نبود.

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ادامه داد: بانک مرکزی به درستی سود سپرده‌های بانکی را کاهش داد ولی با بروز تنش ارزی، عقب‌نشینی کرد. دولت هم در ارائه لایحه بودجه برای ساماندهی دوباره یارانه‌ها مصوبه خوبی داشت ولی با بروز ناآرامی‌ها دولت و مجلس از این تصمیم عقلایی عقب‌نشینی کردند ضمن اینکه اتکای بودجه عمومی دولت به درآمدهای نفتی در بودجه ۹۷ افزایش یافت. همچنین اتکا بودجه به فروش اوراق مالی نیز افزایش یافته و کسری بودجه از این طریق پوشش داده شده است در واقع سهم هزینه‌های دولت در بودجه هم نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه نرخ حامل‌های انرژی ثابت مانده و مصرف بنزین، گازوئیل و گاز سالانه هشت تا ۹ درصد رشد داشته است، افزود: این بدان معناست که اقدامی برای کاهش مصرف انرژی انجام نشده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری فرامین اقتصادی مقام معظم رهبری به دولت، گفت: شایسته است دولت در پایان سال ۹۶ گزارش مورد انتظار مردم و رهبری را ارائه کند.

مصباحی‌مقدم در بخش دیگری از سخنرانی خود پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با طرح این سوال که چرا شعارهای سال در دهه گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب اقتصادی بوده است ، اظهار کرد: ملت ایران در انقلاب اسلامی خواهان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. بحمدالله استقلال سیاسی به طور کامل محقق شد و اکنون هیچ قدرتی در جهان اراده خود را بر ملت ایران تحمیل نمی‌تواند، بکند. در بعد نظامی ارتش و سپاه از نظر آموزش، فناوری، تجهیزات دفاعی و سلاح و مهمات به قدرت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرده‌اند که بازدارنده شده است؛ و بازدارنده هرگونه اقدام نظامی از سوی دشمنان است بدون اینکه اتکا به قدرت‌های دیگر کرده باشند. کشورهای دیگر منطقه سالیانه میلیاردها دلار از قدرت‌های جهانی سلاح خریداری می‌کنند.

وی ادامه داد: در بعد امنیت ملی از شرایط عالی برخوردار هستیم که در منطقه ما که ۲۸ کشور را شامل می‌شود بی‌نظیر است. در عرصه علم و فناوری خصوصا فناوری هسته‌ای، نانو، بایو، سلول‌های بنیادین، هوافضا و پزشکی در جایگاه اول منطقه قرار داریم اما همه نظرسنجی‌ها در دهه گذشته حکایت از این دارد که شرایط اقتصادی کشور در اثر تهدید و تحریم و احیانا ضعف مدیریت اجرایی با چالش‌هایی جدی مواجه است. نگرانی مردم به طور عمده در مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. بیکاری گسترده خصوصا بیکاری جوانان تحصیل‌کرده، فقر، تورم، گرانی و فساد خصوصا در اندازه‌های بزرگ برای ملت غیرقابل تحمل است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ‌رهبر معظم انقلاب برای حل مشکلات اقتصادی کشور از سویی سیاست‌های کلان اقتصادی از جمله اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند و از سوی دیگر برای نامگذاری سال‌ها از عناوین اقتصادی استفاده کردند تا به رفتار کارگزاران و مدیران نظام جهت بدهند و پیگیر مطالبات و انتظارات مردم باشند.

مصباحی‌مقدم با طرح این سوال که ظرفیت‌های ایران برای تحقق شعارهای اقتصادی در چه شرایطی است، گفت: ظرفیت‌های انسانی و نخبگی جوانان، موقعیت جغرافیایی و همسایگی ۱۵ کشور موقعیت فوق‌العاده‌ای است. ظرفیت آب و خاک در بخش کشاورزی، با همه اینکه می‌گویند کشور ما در شرایط نیمه خشک قرار دارد اما اگر از آب و خاک درست استفاده شود ۳۰۰ میلیون جمعیت را می‌تواند غذا بدهد. همچنین ظرفیت انرژی و ذخایر نفت و گاز به گونه‌ای است که ایران جایگاه اول را در این زمینه در جهان دارد. ظرفیت گردشگری، آثار باستانی و مراکز مذهبی و همچنین گردشگری پزشکی نیز از وضعیت قابل قبولی برخوردار است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز در دست مردم داریم، اضافه کرد: همچنین ظرفیت نقدینگی قابل توجهی در اختیار بانک‌ها و مردم است. طبق گزارش بانک مرکزی، یک تریلیون و ۴۶۰ هزار میلیارد تومان منابع نقدینگی کشور است و با هدایت این نقدینگی و ارز به سمت تولید و اشتغال می‌توان ظرفیت‌های مذکور را فعال کرد اما آنچه در راستای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها مهم است، تبدیل سیاست‌های اقتصادی ابلاغ شده به برنامه‌های قابل اجرا و استفاده از مدیریت جهادی و با انگیزه است که توسط مجلس و دولت باید تدبیر شود.

مصباحی‌مقدم تصریح کرد: ما بین سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب برای کشور ابلاغ کرده‌اند و میدان عمل که در اختیار دولت است فاصله داریم. به هر حال رهبری در امور اجرایی مسئولیتی ندارند و امور اجرایی به طور عمده به رییس‌جمهور و دولت واگذار شده است.

وی همچنین با اشاره به کناره‌گیری آیت‌الله جنتی از نماز جمعه تهران، گفت: از زحمات ایشان و حضورشان طی ۲۵ سال در نماز جمعه تهران تقدیر و تشکر می‌کنم. ایشان شخصیتی انقلابی هستند که از انقلاب در خدمت انقلاب بوده و تمام وجودش را برای نظام جمهوری اسلامی گذاشت و در سنگرهای مختلف از جمله نماز جمعه تهران فعالیت کرد و مردم از خطبه‌های پرشور همراه با تحلیل انقلابی ایشان بهره‌مند شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.