استفان دی میستورا روز جمعه در نشست شورای امنیت درباره سوریه افزود: من از بروکسل به شما پیوسته ام. عملی روی چشم راستم داشتم که به خاطر سفرهای زیاد به عراق و یمن و دیگر کشورها آسیب دیده است و تا مدتی اجازه پرواز ندارم.

وی ادامه داد: در سوم ماه مارچ به شما گزارشی دادم در مورد اجرای قطعنامه ۲۴۰۱ و گفتم که اقدامات کافی نیست. دبیرکل سازمان ملل قول داده بود از دفاتر سازمان ملل برای رسیدن به اهداف این قطعنامه استفاده کند. گزارش من امروز از روزی است که دبیرکل این دستور را داد و امروز نزدیک به سالگرد شروع این اتفاق دردناک در سوریه است. 

نماینده دبیرکل در امور سوریه اضافه کرد: در سوریه،‌غیرنظامیان به ما گفته اند که از جنگ خسته اند. نیاز ضروری است که به داد این غیرنظامیان عادی رسید. 

دی میستورا اظهار کرد: جیش الاسلام در شهر دوما، در اطراف غوطه حملات خود را محدود کرده اند و نیروهای روسیه نیز درگیری نداشتند اما در مناطق دیگر، درگیری بین جیش الاسلام و نیروهای دولت سوریه وجود داشته است. امیدواریم که آتش بس ادامه پیدا کند. 

وی یادآور شد: برای همکاری بیشتر و کاهش درگیری ها بین احرار الشام و نیروهای روسیه ما هنوز به نتیجه نرسیده ایم و درگیری ها نه تنها ادامه داشته است بلکه حتی در سطح درگیری زمینی تشدید نیز شده است. 

نماینده ویژه گوترش در امور سوریه افزود: همچنین از غوطه شرقی به سمت مناطق غیرنظامی دمشق شلیک شده است. در تمامی این درگیری ها غیرنظامیان زیادی کشته شده و رنج کشیده اند. 

دی میستورا با بیان اینکه مذاکرات در دوما نشان می دهد که زمینه برای رسیدن به قطعنامه ۲۴۰۱ وجود دارد، گفت: توصیه می شود در تمام غوطه شرقی این نوع مذاکرات و همکاری اتفاق بیفتد. نقش سازمان ملل این است که برای مذاکره، تنش زدایی و آتش بس اقدامات تسهیل گرایانه بکند. 

وی افزود: در ادلب، حما و درعا از طرف معارضین حمله های زیادی، حتی حمله های هوایی دیده شده است و این دقیقا خلاف تنش زدایی و به معنای کامل افزایش تنش هاست. 

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه ادامه داد: سازمان ملل ۱۴۷ غیرنظامی را از دوما خارج کرده است و این نتیجه مذاکراتی است که به واسطه سازمان ملل بین جیش الاسلام و نیروهای روسی اتفاق افتاد. مردم در غوطه شرقی کمبود آب دارند و گرسنگی و فقر در تمامی این مناطق دیده می شود. مردم در حال ازبین رفتن هستند و این منطقه ای است که ۲۰ دقیقه با دمشق فاصله دارد. 

دی میستورا اضافه کرد: این مردم، که برخی به خاطر درگیری ها زخمی هستند، همچنان در جهنم زندگی می کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.