نخستین جام انگلیس و قدیمی ترین مسابقات فوتبال در جهان در صفحه‌های نشریه ورزشی اسپورتمن متولد شد. چارلز الکوک یکی از افرادی بود که در این نشریه می‌نوشت. او از قدیمی‌های اسپورتمن بود و از خانواده‌ای خوش نام و تحصیل کرده بود. الکوک علاقه زیادی به فوتبال داشت و برای تیم واندررز به عنوان کاپیتان بازی می‌کرد. او از مسابقاتی که در کالج هارو برگزار می‌شد ایده گرفت و آن را در روزنامه مطرح کرد. در نخستین دوره ۱۵ تیم شرکت کردند و حامیان این رقابت‌ها برای جام ۲۰ پوند در نظر گرفتند. این جام ساده نقره‌ای ۲۶ سانت بلندی داشت و شبیه درخت آبنوس بود. این بازی‌ها را FA Cup نامیدند و نام "The Little Tin Idol" را برای جام برگزیدند. تیمی که قهرمان می‌شد می‌توانست یک سال جام را در اختیار داشته باشد و سال بعد آن را به تیم قهرمان اهدا کند.

نخستین فینال ۱۶ مارس ۱۸۷۲ در ورزشگاه کنینگتان اوال برگزار شد. واندررز، تیم الکوک توانست با تک گل بتس رویال انجینیر را شکست دهد و قهرمان شود. آنها جامی را بردند که سال به سال دست به دست می‌چرخید. در سال ۱۸۹۵ استون ویلا قهرمان شد و مانند دیگر تیم‌ها جام را در دفترش نگه داشت اما در یازده سپتامبر ۱۸۹۵ این جام ناپدید شد. چند دزد وارد دفتر شدند و آن را به سرقت بردند. پس از آن هرگز جام پیدا نشد.

پس از این اتفاق انگلیسی‌های قدیمی آن را همچون جام مقدس در خاطره‌های خود به یاد می‌آوردند. هنوز هم برخی از افراد امیدوارند جام فراموش نشدنی در مراکز خرید قدیمی لندن پیدا شود. سال‌ها بعد از این سرقت اسکاتلند یارد یک پیرمرد الکلی که گدایی می‌کرد را دستگیر کرد. او در میان اعترافاتش به یک دزدی اشاره کرد. او گفت که در زمان جوانی آن جام مشهور را از دفتر استون ویلا دزدیده است. پیرمرد به محلی که جام را نگاه داشته بود اشاره کرد اما هرگز پیدا نشد. این آخرین سرنخ بود و تنها امید برای پیدا شدن The Little Tin Idol از بین رفت.

پس از ناپدید شدن جام مسئولان برگزاری مجبور شدند یک جام دیگر بسازند. این قضیه ۲۵ پوند هزینه برداشت که باشگاه استون ویلا آن را پرداخت. از این جام در سال‌های ۱۸۹۵ تا ۱۹۱۱ استفاده شد و سپس به منظور تقدیر از لرد کینیرد، یکی از بزرگان فوتبال انگلیس به این شخص اهدا شد. او ۲۱ سال رییس اتحادیه فوتبال انگلیس بود. به همین خاطر سومین جام نیز ساخته شد که هنوز از آن استفاده می‌شود و هر ساله تیم قهرمان آن را به خانه می‌برد. از ۱۰۰ سالگی این جام نیز گذشت اما Little Tin Idol همچنان ناپدید مانده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.