هیل گزارش داد، این خبر در یک برنامه تلویزیونی شبکه نظامی "زوزدا" (استار) متعلق به وزارت دفاع روسیه اعلام شد.

این شبکه یک سلسله برنامه تلویزیونی را درباره یک زیردریایی کلاس "آکولا" از نوع "شچوکا- بی" در دست پخش دارد.

یک فرمانده اسکادران زیردریایی‌های ارتش روسیه که در این برنامه صحبت می‌کرد گفت که دستور داده تا این زیردریایی‌ها در جریان یک مانور در نزدیکی پایگاه‌های ارتش آمریکا مستقر شوند.

این فرمانده به نام سرگئی استارشینوف به شبکه زوزدا گفت: این ماموریت با موفقیت به انجام رسید و زیردریایی‌ها در مکان‌های تعیین شده در اقیانوس استقرار یافته و سپس به پایگاه بازگشتند.

استارشینوف در پاسخ به اینکه آیا این زیردریای‌ها توانستند در این ماموریت از چشم رادارها پنهان بمانند گفت: البته این ماموریت آنها بود و به آنها گفته شده بود که بروند و بدون آنکه تشخیص داده شوند بازگردند.

این فرمانده گفت که زیردریایی‌های روسیه‌ به اندازه کافی به سواحل آمریکا نزدیک شدند اما به هیچ وجه مرزهای دریایی آمریکا را نقض نکردند و در آب‌های بی‌طرف ماندند.

با این حال این برنامه تاریخ و محل این ماموریت محرمانه را فاش نکرد و تنها گفت که زیردریایی‌های هسته‌ای روسیه به خط ساحلی ایالات متحده آمریکا دسترسی پیدا کردند.

زیردریایی شچوکا- بی در سال ۱۹۸۶ وارد ناوگان نیروی دریایی شوروی شد.

این زیردریایی هسته‌ای می‌تواند تا ۱۰۰ روز زیر آب باقی بماند و موشک‌های کروز کالیبر یا گارانات را پرتاب کند و در عین حال اهداف زیر دریا را با اژدرهای ۵۵۳ میلی‌متری هدف قرار دهد.

در ارتباط با این زیردریایی‌ها نیز همچون بسیاری از دیگر زیردریایی‌های هسته‌ای روسیه اطلاعات مربوط به آنها و استقرارهای گذشته و فعلی آنها مبهم است.

گمان برده می‌شود که چندین زیردریایی از این کلاس در حال حاضر در نیروی دریایی روسیه مشغول خدمت هستند یا در دست مدرنیزه سازی قرار دارند.

با این حال یکی از این زیردریایی‌های شچوکا – بی چندی پیش به هند اجاره داده شد و در ارتش هند تحت نام زیردریایی "چاکرا" مشغول به خدمت شد.

در سال ۲۰۱۶ یک مقام ارشد نیروی دریایی آمریکا اذعان کرد که این نیرو نمی‌تواند به طور کامل تضمین کند که از همه جزئیات و اطلاعات استقرار زیردریایی‌های روسیه با خبر شود.

دریادار مایک فرگوسن، فرمانده نیروهای دریایی آمریکا در اروپا گفت: زیردریایی‌هایی که اخیرا ما از سمت آنها مشاهده می‌کنیم بسیار رادارگریزتر هستند.

او گفت: روس‌ها در حال بهتر کردن قابلیت‌های عملیاتی خود در فواصل دور از آب‌های کشورشان هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.