خبرگزاری فرانسه گزارش داد، انگلیس با بیان اینکه پوتین مستقیما دستور حمله با گاز اعصاب را علیه جاسوس دوجانبه سابق داده بود، خشم روسیه را برانگیخت و کرملین در واکنش به آن، این ادعاها را "شوکه‌کننده و غیر قابل بخشش" دانست.

جنگ لفظی میان مسکو و لندن بر سر مسمومیت جاسوس سابق روسیه بالا گرفته است و بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس تاکید دارد که نزاع دولتش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است نه مردم روسیه.

جانسون در لندن گفت: گمان می‌کنیم به احتمال قریب به یقین تصمیم او (پوتین) بوده است که دستور استفاده از یک عامل اعصاب در خیابان‌های انگلیس، در خیابان‌های اروپا را برای اولین بار از زمان پایان جنگ سرد داده است.   

این سخنان موجب شد تا دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین بگوید ادعاهای جانسون نقض تمامی قوانین پروتکل دیپلماتیک است.

پسکوف تاکید کرد، مرتبط کردن پوتین به حمله علیه سرگئی اسکریپال که سال ۲۰۱۰ در جریان تبادل جاسوس به انگلیس منتقل شد، " از نقطه نظر دیپلماسی چیزی جز رفتاری شوکه‌کننده و غیر قابل بخشش نیست."  

در همین حال رهبران انگلیس، فرانسه، آمریکا و آلمان پنج‌شنبه در بیانیه‌ای مشترک حمله به جاسوس دوجانبه سابق و دخترش را رد کرده و آن را "حمله به حاکمیت ملی انگلیس" دانستند. کرملین تمامی این اتهامات را رد می‌کند. متحدان اصلی انگلیس پس از آنکه ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس اخراج ۲۳ دیپلمات روس را اعلام کرد و تماس‌های عالی‌رتبه با این کشور را به حالت تعلیق درآورد، حمایتشان را ابراز کردند. روسیه جمعه اعلام کرد، می‌تواند "هر لحظه" با تدابیر تنبیهی به سبک خودش انگلیس را هدف قرار دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.