سید محمد علی حسینی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در خصوص تصمیم گیری اروپاییان برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران گفت: تحریم های جدید علیه ایران پنجره ها را برای ایفای نقش موثر اروپا در روند حل و فصل مناقشات مهم بین المللی خواهد بست.

سفیر سابق ایران در ایتالیا در گفتگو با عصر ایران ادامه داد: مدتی است که از سوی برخی از کشورهای اروپائی بویژه کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه مواضع دوگانه و ضدو نقیضی را شاهد هستیم؛ اگر چه این کشورها همواره، البته در گفتار بیش از عمل و اقدام، نسبت به ضرورت حفظ برجام و پایبندی همه طرفها به آن تاکید کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: اخبار و مواضعی که اخیرا از سوی مقامات این کشورها در خصوص اعمال فشار در حوزه های غیر هسته ای شاهد هستیم، بطور مستقیم و غیر مستقیم می تواند برجام را تحت تاثیر منفی و مخرب خود قرار دهد. اروپا اگر با اشتباه محاسباتی، چنین مسیری را دنبال کند و تحت فشار آمریکا تصمیم بگیرد و با سیاستهای ضد برجامی و ضد ایرانی رژیم آمریکا همراهی کند، قطعا مرتکب یک خطای راهبردی خواهد شد و اعتبار و جایگاه بین المللی خود را بیش از پیش در معرض آسیب و خطر قرار می دهد.

وی با تاکید بر اینکه: چنین اشتباه بزرگی، پنجره ها را برای ایفای نقش موثر اروپا در روند حل و فصل مناقشات مهم بین المللی خواهد بست. بیان کرد: به دلیل سیاست های یکجانبه گرایانه و نامتعارف دولت آمریکا و فقدان بستر مناسب، بازگشت تحریم ها به شکل گذشته ناممکن است؛ گرچه آمریکا سیاست اعمال تحریم های یکجانبه و فشار خباثت آمیز خود بر سایر کشورها را همچون گذشته دنبال خواهد کرد.

حسینی اظهار کرد: به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران به عنوان طرف کاملا متعهد برجام نمی تواند بیش از این شاهد نقض مکرر برجام باشد. این مطلب را مسئولین ذیربط کشورمان بارها مورد توجه و تصریح قرار داده اند. لذا در صورت اعمال تحریم های جدید، این اقدام، نقض متن و روح برجام تلقی خواهد شد و متناسب با آن تصمیمات و اقدامات لازم بویژه در حوزه فنی برنامه هسته ای کشورمان اتخاذ و به اجرا در خواهد آمد.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان گفت: روند برنامه مسالمت آمیز هسته ای کشورمان از گذشته تا کنون و همچنین مفاد توافق برجام و تاکیدها و تصریح های مکرر و رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایبندی ایران به تعهدات خود تردیدی باقی نگذاشته که روند فعالیت های هسته ای کشورمان، روندی مسالمت آمیز و در چارچوب معاهده  ان پی تی بوده و خواهد بود. از این رو مرتبط ساختن آن با مسابقه تسلیحات هسته‌ای در منطقه، اقدام و اتهامی بی اساس است که از سوی رژیم صهیونیستی و کارگزاران آمریکایی و عربی صهیونیسم بین الملل ارائه و پردازش می شود.

وی در پایان گفت: ایران، چین و روسیه در مقابل فشارها، دست بسته و منفعل نیستند بلکه از گزینه ها و ابتکار های موثری در حوزه های مختلف برخوردارند که طرف های دیگر حتما در محاسبات خود آنها را مورد توجه و ارزیابی قرار می دهند. لذا احتمال وقوع تقابل نظامی بسیار ضعیف و ناچیز است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.