عباس آخوندی در مراسم ورود ۵۴ واگن به شبکه سراسری ریلی، اظهار کرد:‌در حوزه ریل نهایتا آینده توسعه حمل‌ونقل ایران باید در این حوزه باشد، بخش جاده‌ای رشد بسیار زیادی داشته و به دلیل ماهیت که فردگرایانه است همچنان رشد می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که باید در حوزه جاده‌ای ۱۰ کریدور توسعه‌ای را بسازیم، تصریح کرد: نرخ بهره‌وری اقتصادی در حوزه ریل، واگن، سوخت و عملیات باید افزایش یابد.

وی ادامه داد: میزان عقب ماندگی در بخش ریلی نسبت به جاده بسیار زیاد است، علی رغم کارهای زیادی که انجام شده سهم ریل نسبت به جاده به سختی به ۱۰ درصد می‌رسد. نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در حوزه بار و مسافر ریلی داریم.

وی با اشاره به این‌که در شرکت ساخت و شرکت راه‌آهن حدود ۱۲۰۰ کیلومتر خط آهن جدید در کشور ساخته شده است، افزود: به آقای روحانی پیشنهاد  کرده‌ام باید بتوانیم در دوره دولت دوازدهم تمام مراکز استانی را به شبکه ریلی متصل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی به اهمیت حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای، گفت: این بحث نظام شهرسازی در کلانشهرهای ایران تغییر خواهد داد. یعنی اساس ادغام این دو وزارتخانه نشانه بسیار با معنی داشته باشیم حمل‌ونقل حومه‌ای است.

آخوندی افزود: اگر حمل‌ونقل حومه‌ای داشتیم باید شهرهای حومه‌ای بهترین شهرها و با کیفیت‌ترین شهرها به لحاظ زندگی بودند، اینکه این شهرها در رنج هستند به نبود حمل‌ونقل حومه‌ای برمی‌گردد.

وی با اشاره به ارائه پیشنهاد تاسیس شرکت حمل‌ونقل حومه‌ای به دولت، گفت: امیدواریم بتوانیم این شرکت را سال آینده راه‌اندازی کنیم و برای این کار از منابع مالی صندوق توسعه ملی استفاده خواهیم کرد.

وی تاکید کرد:‌باید دو برنامه باید دولت و مجلس تصمیم بگیرند ۵۰ میلیارد دلار در بخش ریلی سرمایه‌گذاری انجام شود، این برای ایران رقم بالایی نیست. سالانه باید ۵ میلیارد دلار در حوزه زیرساخت و ناوگان سرمایه‌گذاری شود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.