وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره برداری از ۶۱ واگن قطار جدید و بازسازی با بیان اینکه آینده توسعه حمل ونقل ایران باید در حوزه ریل باشد اظهار داشت: حوزه جاده ای در سالهای گذشته به دلیل ماهیت فردگرایانه رشد بسیاری زیادی داشته هرچند که البته باید ۱۰ کریدور جاده ای امان توسعه پیدا کند و طول آزادراه های کشور از ۲۳۰۰ کیلومتر به ۱۰ هزار کیلومتر برسد.

وی با بیان اینکه حمل ونقل ریلی یک حمل و نقل ایمن و سالم و سبز و دوستدار محیط زیست است گفت: در نرخ بهره وری باید در حمل و نقل ریلی سوخت، عملیات و واگن ها افزایش پیدا کند و از هر سمتی که در بخش حمل ونقل حرکت می کنیم به سمت حمل ونقل ریلی هم در جابجایی باربر و هم جابجایی مسافر می رسیم.

آخوندی میزان عقب ماندگی در ریل در مقایسه با جاده بسیار زیاد است ادامه داد: سهم ریل در جابجایی مسافر نسبت به جاده به سختی به ۱۰د رصد می رسد گفت: در بخش توسعه حمل ونقل ریلی به سرمایه گذاری بسیار زیادی نیازمندیم هرچند که بسیار خوشحالم در حوزه ریل شرکت راه آهن توانسته ۷۰۰ کیلومتر ریل جدید و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل هم توانست ۵۱۶ کیلومتر ریل جدید بسازد و به گفته کارشناسان و مسوولان ریلی ساخت این حجم راه آهن بی سابقه بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم تمام مراکز استان ها را به شبکه ریلی متصل کنیم گفت: موضوع اصلی ما توسعه حمل ونقل حومه ای ریلی است که بتواند نظام شهرسازی در کلان شهرها را تغییر دهد.

اخوندی با بیان این که ادغام وزارت راه و ترابری با مسکن شهرسازی می توانددر یک حوزه تاثیر بسیاری چشمگیری داشته باشد که آن هم حمل ونقل حومه ای است گفت به طور قطع دسترسی به خطوط ریلی می تواند در افزایش کیفیت شهرنشینی تاثیر بسیار زیادی بگذارد .

وزیر راه و شهرسازی از ارایه اساسنامه از شرکت های قطارهای حومه ای به هیات وزیران در روز جاری خبرداد وگفت: شرکت های قطارهای حومه ای در آینده تاسیس خواهد شد.

آخوندی براینکه برای توسعه حمل ونقل ریلی به سرمایه گذاری پنجاه میلیارد دلاری در طی ۱۰ سال نیاز داریم گفت: سالانه باید پنج میلیارد دلار در این حوزه سرمایه گذاری شود که این رقم برای ایران چیزی نیست.

وی با بیان اینکه در طرح نوروزی از ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ۴۸۴۰ قطار در نظر گرفته شده که این رقم به سال گذشته بیش از ۱۵ درصد رشد داشته است.

اخوندی ادامه داد: برای ایام سفرهای نوروزی یک میلیون و ۸۷۳ صندلی ایجاد شده که رشد بیش از ۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد ۵/۶ درصدی جابجایی مسافر از طریق راه آهن در سال ۹۶ گفت: امسال ۵/۲۴ میلیون نفر از طریق قطار جابجا شده اند که نسبت به سال گذشته ۵/۶ درصد رشد داشته است.

وی افزود: امروز ۶۱ واگن مورد بهره برداری قرار می گیرد که ۲۷ واگن آن جدید و ۳۴ واگن آن نوسازی شده است.

وی تاکید کرد: در حرکت قطارها کمترین میزان تاخیر را داشتیم به طوری که کل تاخیرات راه آهن در سال ۹۶ به طور میانگین ۳۰ ثانیه در مبدا و ۲۸ دقیقه در مقصد بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.