رویترز گزارش داد، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه، روز گذشته لحظاتی پیش از شرکت در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، به خبرنگاران گفت: «تعهد مطلق داریم که از رعایت توافق هسته‌ای با ایران( برجام) اطمینان حاصل کنیم. در این موضوع باید با قدرت عمل کنیم.»

 لودریان در عین حال اتهام‌های بی‌اساسی علیه ایران مطرح کرد و گفت: «اما نباید مسئولیت ایران در تکثیر موشک‌های بالستیک و همچنین نقش بسیار پرسش‌انگیز آن در سراسر خاورمیانه را مستثنی کنیم.»

وزیر خارجه فرانسه از اتحادیه اروپا خواست که برای حفظ این توافق، تحریم‌هایی علیه برنامه موشکی و اقدامات ایران در منطقه، اعمال کند.

برپایه مصوبه کنگره آمریکا، رئیس‌جمهوری این کشور باید هر سه ماه یک بار تعلیق تحریم‌های ایران را امضا کند. اما «دونالد ترامپ»، که برجام را «بدترین توافق ممکن» می‌خواند، به کشورهای اروپایی هشدار داده است در صورت رفع نشدن «ایرادهای فاجعه‌بار این توافق» در موعد بعدی که ۱۲ ماه می خواهد بود، تعلیق تحریم‌ها را امضا نخواهد کرد.

این در حالی‌ست که فرانسه، بریتانیا و آلمان برای وضع تحریم‌هایی علیه برنامه موشکی تلاش می‌کنند تا به زعم خود، آمریکا را برای ماندن در برجام متقاعد کنند.

با این حال، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرده است که این اتحادیه درباره تحریم‌های جدید علیه ایران هنوز موضعی رسمی ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.