نبیه بری این سخنان را دوشنبه در دیدار با بیش از ۳۰۰ تن از اصحاب رسانه عنوان کرد و گفت: شکی نیست که در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» تشنج در جهان افزایش یافته است، به خصوص در منطقه ما.

وی با بیان اینکه ترامپ ۴ بار در برنامه های انتخاباتی خود اعلام کرده بود که در صورت رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری، برای انتقال سفارتخانه کشورش از تل آویو به قدس اقدام می کند تصریح کرد: وعده هایی که اسرائیلی ها در رویا می دیدند، اکنون یکی پس از دیگری محقق می شود.

بری افزود: حرف اول و آخر آمریکایی ها، اسرائیل است؛ واشنگتن جرات نمی کند سوریه را هدف قرار دهد مگر اینکه از پیش امنیت اسرائیل را تامین کرده باشد.

رئیس مجلس لبنان تنها امید پرداخت بدهی های دولت لبنان را سرمایه گذاری روی ثروت نفتی دانست و گفت: تنها عامل بازدارنده لبنان در برابر تجاوزات اسرائیل به خصوص در آغاز دوره نفت، مقاومت است.

طبق اکتشافاتی که در سال ۲۰۰۹ میلادی انجام شد، لبنان، به همراه قبرس، مصر و فلسطین اشغالی در حوزه نفتی شرق مدیترانه قرار گرفت؛ اما لبنان به دلیل دخالت های خارجی و مشکلات سیاسی در داخل، نسبت به دیگر کشورهای این حوزه نفتی کار استخراج نفت را با تأخیر شروع خواهد کرد.

یک ماه پیش طی مراسمی قرارداد همکاری یک کنسرسیوم متشکل از سه شرکت بین المللی در حوزه نفت با لبنان به امضا رسید تا کار استخراج نفت از دو بلوک نفتی لبنان در دریای مدیترانه آغاز شود.

نبیه بری در ادامه سخنان خود گفت: من اصرار داشتم تا یکی از بلوک هایی که کار استخراج نفت را آغاز می کند، در جنوب (همجوار منطقه اقتصادی فلسطین اشغالی) باشد، چرا که می خواهم با اسرائیل رو در رو شویم و به آنها اعلام کنیم که لبنان از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد.

وی درباره زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی و چشم طمع به ثروت های لبنان اظهار داشت: ما همواره می گفتیم که اسرائیل به رود لیطانی و آب آن هم طمع دارد. چندی پیش کتابی را می خواندم که نوشته یکی از عناصر اطلاعاتی اسرائیل بود. در این کتاب ۸۰۰ صفحه ای آمده که اسرائیل و شخص بن گوریون، ۲۳ سال پیش از استقلال و بعد از آن قصد گرفتن رود لیطانی را داشتند. تاکنون وضعیت به همین گونه است و حالا علاوه بر آب، نفت ما را هم می خواهند.

کمتر از دو ماه پیش «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی مالکیت این رژیم بر بلوک نهم نفت و گاز لبنان شده بود که در پی آن مقام های لبنانی اعلام کردند این بلوک در منطقه دریایی کشورشان قرار دارد و هرگونه دست اندازی به آن را با قدرت پاسخ خواهند داد.

رئیس مجلس لبنان درباره اهمیت و جایگاه مقاومت گفت: اگر مقاومت اکنون وجود نداشت، ما باید مقاومت را ایجاد می کردیم تا اسرائیل احساس کند که تجاوز به نفعش نیست. کاری که امام موسی صدر کرد و به خاطر طمع ورزی اسرائیل مقاومت را پایه گذاشت.

وی ادامه داد: حتی از نظر مادی هم به نفع و صلاح لبنان است که مقاومت وجود داشته باشد، و من حاضرم این را اثبات کنم.

بری در پاسخ سوالی درباره احتمال حمله اسرائیل به لبنان و موضع لبنان گفت: من تاکید دارم که لبنانی ها در برابر هرگونه تجاوزی یکپارچه و متحد خواهند بود.

وی درباره برخی اختلافات موجود در کشور نیز خاطر نشان کرد: من در لبنان دشمنی نمی بینیم، هر چه هست، خصومت و اختلاف سیاسی است و تنها دشمن ما اسرائیل است.

رئیس مجلس لبنان در بخش دیگری از پرسش و پاسخ ها، به صراحت گفت که لبنان باید به یک جامعه مدنی برسد، و طوایف و مذاهب، محترم شمرده شوند.

او تشکیل یک «مجلس سنا» را ضروری دانست که اختیاراتی جدا از پارلمان داشته باشد و تصمیم گیری درباره مسائل مهم ملی مانند شروع و پایان جنگ، و دفاع در حیطه اختیارات آن مجلس قرار گیرد.

رهبر جنبش امل، دوگانه امل و حزب الله را دوگانه شیعه توصیف کرد و گفت: این اتحاد هرگز بر اساس طایفه گری نیست. ما بر روی لیست های انتخاباتی مان نام «امل و وفا» (امید و وفاداری) را گذاشته ایم. امید به لبنانی یکپارچه، و وفاداری همیشگی به مقاومت.

قرار است انتخابات پارلمانی لبنان در روز ششم ماه مه (۱۶ اردیبهشت۹۷) برگزار شود، و جنبش امل و حزب الله برای این انتخابات ائتلاف کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.