نامگذاری سال، هم‌چون تعیین مقصد برای یک سفر یک‌ساله است و به مثابه یک سنجه و مقیاس در توزین و اندازه‌گیری عملکرد و برنامه‌های مسوولان به‌کار می‌آید.

در سال ۱۳۹۷ به صفحه حمایت از کالای ایرانی در منظومه اجتماعی و اقتصادی نامگذاری سال‌های اخیر رسیدیم.

صنعت ورزش می‌تواند با بهره‌گیری از سرمایه اجتماعی قدرتمند و بی‌نظیر خود در ترویج مصرف کالای ایرانی و رونق بخشیدن به تولید و اشتغال به اشکال زیر، نقش آفرین باشد.

۱- در وهله نخست ضرورت دارد وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در جهت شناسایی راهکارهای بهینه برای ایفای نقش ورزش در تحقق حمایت از کالای ایرانی، هیات‌های ورزشی، باشگاه‌ها، فدراسیون‌ها و دیگر اجزا و سازمان‌های ورزشی، برنامه‌ریزی مؤثر و منسجمی را به‌عمل آورد و آن‌ها را در این جهت هم افزا و هم‌سو کند.

۲- وزارت ورزش و جوانان بایستی به ساماندهی و مدیریت بازار کالای ورزشی ایرانی نیز اهتمام ورزد. در این راستا همکاری با وزارت صنعت و معدن و تجارت و نیز گمرک ایران جهت تدوین فهرست اقلام ورزشی وارداتی و شناسایی تولیدکنندگان ایرانی آن‌ها و در نهایت حمایت‌های تعرفه‌یی یا ممانعت از واردات آن‌ها و....اقدام کند.

۳- حجم قاچاق کالا در صنعت ورزش، مورد ارزیابی و شناسایی دقیق‌تر از سوی وزارت ورزش قرار گیرد و به ویژه در مواردی که باعث آسیب به تولیدکنندگان ایرانی می‌شود مبارزه جدی‌تر با آن در دستور کار قرار گیرد.

۴- چهره‌های ورزشی بیش از پیش به مصرف کالای ایرانی اهتمام ورزند و هم‌میهنان‌مان را نیز ترغیب به مصرف کالای ایرانی کنند. تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ایران نیز به استفاده از چهره‌های ورزشی داخلی و همکاری با باشگاه‌های ورزشی در این مسیر ترغیب شوند.

۵- باشگاه‌های بزرگ به ویژه باشگاه‌های ورزشی دولتی هم‌چون پرسپولیس و استقلال و تراکتورسازی با توجه به فراوانی هواداران و نفوذ و سرمایه اجتماعی بالایی که دارند برنامه مدونی در جهت همکاری با تولید کنندگان ایرانی برای ترویج مصرف کالای ایرانی تدوین و اجرا کنند.

۶- در جهت ارتقای کیفیت کالای ورزشی ایرانی، بیش از پیش به استانداردسازی کالاهای ورزشی از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران اهتمام شود.

۷- حمایت کالای ایرانی به معنی حمایت از تولیدکننده ایرانی است فلذا اهمیت دارد که همراه با حمایت از کالای ایرانی به شناسایی و رفع موانع تولید و برطرف کردن دغدغه‌های تولیدکنندگان در همه ابعاد از جمله مالیاتی و تامین اجتماعی و امنیت سرمایه گذاری و... توجه ویژه شود.

۸- فدراسیون‌های ورزشی و کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران، طی یک برنامه منسجم و مدون به انعقاد قرارداد با شرکای تجاری و حامیان مالی ایرانی و تامین نیاز رشته‌های ورزشی تحت مدیریت خود از تولیدکنندگان ایرانی، اولویت بدهند و حمایت از کالای ایرانی را ترویج و تبلیغ کنند.

۹- به لزوم ایجاد و تقویت چرخه اقتصادی و تجاری باشگاه‌های ورزشی که نمونه‌ای از آن را باشگاه سپاهان اصفهان در دست اجرا دارد اهتمام جدی شود. در این چرخه‌ها تولید کنندگان ایرانی فضا و فرصت مناسب برای معرفی و فروش محصولات خود با استفاده از سرمایه اجتماعی باشگاه‌های ورزشی در یک بازار تعاملی را به‌دست می‌آورند.

صادق رییسی‌کیا

یکم فروردین ۱۳۹۷

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.