تحقیقات نشان می دهد افسردگی در زنان به دلیل تغییرات هورمونی در سنین مختلف زندگی مثل باروری، دوران بارداری و بعد از زایمان بیشتر است. در گروه سنی بین ۲۰ تا ۴۴ ساله تقریبا ۵ درصد زنان به افسردگی مبتلا هستند که بسته به موقعیت خانوادگی و اجتماعی میزان آن می تواند کم یا شدید باشد. به طور کلی زنان به دلیل شرایط بدنی شان بیشتر در معرض افسردگی هستند. چرا که تغییرات هورمونی در بدن زن به دلیل سیکل عادت ماهانه، بارداری، شیردهی و یائسگی بیشتر است. از طرفی رمز و راز زندگی در بدن زنان شگفت انگیز است. یک انسان به طور طبیعی فقط قادر است ۴۵ دسیبل فشار درد را تحمل کند در صورتی که مادر هنگام زایمان دردی برابر با ۵۷ دسیبل فشار را تحمل می کند که درست مانند این است که ۲۰ استخوان بدن را همزمان با هم بخواهند جا بیندازند.

افسردگی در زنان و درمان آن

بسیاری از زنانی که در معرض افسردگی قرار می گیرند با تشخیص به موقع یعنی زمانی که میزان افسردگی کم است به راحتی با داروهای ضدافسردگی بیماری قابل درمان است. در زنانی که در سنین باروری مادر شدن را تجربه نمی کنند افسردگی شدت می گیرد که عواقب بدی برای خود فرد، خانواده و حتی جامعه دارد. محققان اعتقاد دارند با آگاهی از پیش نشانه های افسردگی در بسیاری موارد می توان زنان را از بروز افسردگی در دوران های خاص زندگی شان آگاه کرد تا به موقع از افسردگی پیشگیری شود و نیاز به استفاده از دارو درمانی نباشد.

مشاوره، مطالعه مقاله های مربوطه در زمان های قبل از بارداری، طی بارداری، پس از بارداری و طی دوران مراقبت از کودک، یا یائسگی به خوبی می تواند به زنان کمک کند تا دچار افسردگی نشوند.

افسردگی بارداری

تقریبا ۱۳ درصد زنان در معرض افسردگی بارداری قرار می گیرند. افسردگی در زنان باردار منجر به عواقب خطرناکی حتی خودکشی می شود. افسردگی در دوران بارداری به دلیل عدم مراقبت درست مادر از خود یا بی توجهی اطرافیان او، باعث بروز نابهنجاری های روحی و حتی عدم رشد کامل جنین می شود. هر چند تحقیقات نشان می دهد نیمی از زنانی که افسردگی دوران بارداری را تجربه می کنند، قبل از دوران بارداری هم دچار افسردگی بوده اند. به همین دلیل بسیاری از متخصصان به زنانی که سابقه افسردگی دارند و قصد دارند باردار شوند توصیه می کنند حتما این موضوع را با متخصص زنان و زایمان خود در میان بگذارند. در این صورت با کمک یک متخصص روان شناسی یا روانکاوی می توان از بروز مجدد افسردگی در زنان دارای سابقه افسردگی قبل از بارداری و یا زنانی که در طول بارداری ممکن است دچار افسردگی شوند به راحتی جلوگیری کرد.

در غیر این صورت افسردگی ممکن است بعد از بارداری بدتر شده و سال ها ادامه یابد که درمان آن هم مشکل تر، طولانی تر می شود و کیفیت زندگی زن را به شدت پایین می آورد.

نشانه های افسردگی در زنان

معمولا برای مشخص شدن این که فرد افسرده است یا نه این پرسش ها، سوال های کلیدی است؟

۱- آیا همیشه احساس خستگی می کنید؟

۲- آیا بی حوصله هستید و انرژی انجام کاری را ندارید؟

۳- آیا به مرگ زیاد فکر می کنید؟

۴- آیا به فکر صدمه زدن به خودتان یا حتی خودکشی هستید؟

در صورتی که فرد کمتر از دو هفته این احساس ها را دارد افسردگی خفیف و اگر بیش از دو هفته دچار احساس هایی است که جواب به سوال ها مثبت است مبتلا به افسردگی شدید است.

با مطالعاتی که بر روی  ۳۷۰۵ زن در سنین باروری بودند انجام گرفت مشخص شد ۵ درصد به افسردگی شدید مبتلا بودند. اعتیاد به سیگار و فشارخون در زنان مبتلا به افسردگی شدید مشاهده شد. در زنانی که به افسردگی خفیف مبتلا بودند بیشتر آن ها تحصیلات دبیرستانی و کمتر داشتند.

پیشگیری از افسردگی

استاد روان شناسی دانشگاه نیویورک  Dr. Chris Karamphahtsis اعتقاد دارد افسردگی بیماری است که اگر به موقع تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است. این استاد که در سطح جهانی در زمینه افسردگی زنان فعالیت دارد معتقد است با اطلاع رسانی همگانی مثل سایر بیماری ها همچون سرطان و ایدز می توان زنان و افراد خانواده آن ها را از شرایط بروز افسردگی و نشانه های آن مطلع کرد تا با رسیدگی بموقع و ایجاد شرایط مطلوب از بروز افسردگی جلوگیری کرد.

یکی از راهکارهای ساده که می تواند توسط خود زن انجام شود مطالعه و کسب آگاهی بیشتر در مورد شرایط جسمی و روحی در فصل های مختلف زندگی اش است تا از بروز افسردگی پیشگیری کند. آگاهی دادن به اعضا خانواده در مورد روزهای قبل از عادت ماهانه، شروع بارداری و دوران آن، شرایط بعد از بارداری و شروع یائسگی از دیگر راهکارهایی است که می تواند به زنان در پیشگیری از افسردگی و یا درمان آن کمک کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.