«جرد کوشنر» داماد ترامپ و مشاور مورد اعتمادش است. در هفته‌های اخیر، سطح دسترسی کوشنر به اطلاعات طبقه‌بندی شده، توسط رییس دفتر ترامپ، ژنرال کِلی، کاهش داده شد. ولی گفته می شود تا پیش از کاهش سطح دسترسی، کوشنر هر روز با ولع بولتن محرمانه روزانه رییس جمهور را می‌خواند.

این بولتن حاوی مهمترین اطلاعاتی‌ست که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا روزانه برای رییس‌جمهور آمریکا تهیه می‌کنند. یکی از اطلاعاتی که در طول تابستان در این بولتن ها منعکس می‌شده است، اسم شاهزاده‌های عربستانی مخالف محمد بن سلمان بوده است. اینها کسانی بودند که از کنار زده شدن محمد بن نایف به نفع محمد بن سلمان (در ۳۱م خرداد ۹۶) ناراضی بودند.

 اوایل آبان، بدون هماهنگی با نهادهای اطلاعاتی آمریکا، کوشنر به عربستان می‌رود. ظاهرا چند شب پیاپی، تا ۴ صبح، کوشنر و محمد بن سلمان جلسه داشتند. اینکه در مورد چه چیزی صحبت می‌کردند معلوم نیست، منتها بعد از آن محمد بن سلمان به اطرافیانش می‌گوید که کوشنر اسم مخالفانش رو برایش آورده بوده است.

یک هفته بعد از برگشت کوشنر به آمریکا، نیمه آبان ماه، محمد بن سلمان بیش از ۲۰۰ شاهزاده و شخصیت قدرتمند عربستانی را در هتل «ریتز کارلتون» محبوس می‌کند. افسران اطلاعاتی آمریکا می گویند همه کسانی که اسمشان در بولتنهای محرمانه تابستان بعنوان مخالفان محمد بن سلمان آمده بود، در میان دستگیر شدگان نیمه آبان بودند. 

برمبنای اطلاعات درز کرده از اداره‌های اطلاعاتی آمریکا، محمد بن سلمان در تماسی با محمد بن زاید، ولیعهد امارات، به او می گوید کوشنر «تو جیبم است». گفته می‌شود که نزدیکی این سه نفر به حدی است که بطور مرتب و از طریق «واتساپ» با هم در تماسند. 

جرد کوشنر از تحریم قطر توسط عربستان حمایت کرد. یک ماه قبل از او، پدر کوشنر تلاش کرده بود از قطر برای شرکت ساختمانی خانوادگیشون وامی بگیرد منتها وزیر مالیه قطر تقاضای وام شرکت کوشنر را رد کرده بود. در سال ۲۰۰۷، در اوج قیمت‌ مسکن در آمریکا، کوشنر یک برج بزرگ در مرکز شهر نیویورک و به قیمت بسیار گرانی می‌خرد. امروز ارزش ساختمان از مبلغ وامش کمتر است، و این وام در بهمن سال ۹۷ سررسید می‌شود. اگر کوشنر نتواند تا بهمن ۹۷ یک وام جدید جور کند، ساختمان را از دست می‌دهد. او به حدود «یک و نیم میلیارد دلار» وام نیاز دارد.

با توجه به اهمیت استراتژیک قطر برای آمریکا، و همکاریهای نظامی قطر با آمریکا، برای بسیاری از سیاستمداران آمریکا مشخص نیست که ترامپ و کوشنر چه دلیل موجهی برای موضع‌گیری علیه قطر دارند. اگر قضیه فقط به رابطه مالی کوشنر و قطر مرتبط باشد، این اقدام برای دولت آمریکا هزینه زیادی در بر دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.