هتین کیاو رئیس جمهوری کنونی میانمار اوایل هفته جاری به علت بیماری از جایگاه و وظایف خود استعفا داد.

طبق ماده ۷۳ قانون اساسی میانمار تشریفات و مراحل قانونی کناره گیری کامل &#۳۹;کیاو&#۳۹; از جایگاه ریاست جمهوری در مدت هفت روز انجام خواهد شد.

نقش رئیس جمهوری در هرم قدرت میانمار تا حد بسیار زیادی تشریفاتی است و عملا آنگ سان سوچی مشاور عالی دولت قدرت اجرایی را دراین کشور برعهده دارد.

&#۳۹;هتین کیاو&#۳۹; یکی از متحدان اصلی آنگ سان سوچی رهبر معنوی میانماراست. وی توسط سوچی برای کسب جایگاه ریاست جمهوری مورد حمایت قرار گرفت زیرا طبق قوانینی که نظامیان میانماری بانی آن بوده اند، سوچی خود نمی تواند ریاست جمهور این کشور باشد.

سوچی پیش از انتخابات ۲۰۱۶ حتی اعلام کرده بود که تمایل دارد در انتخابات ریاست جمهوری میانمار شرکت کند اما نظامیان و مجلس این کشور با اقداماتی خاص راه وی را برای تصدی این مقام بستند.

دلیل اینکه سوچی نمی‌تواند برای مقام ریاست جمهوری نامزد شود این است که همسر وی که در سال ۱۹۹۹ درگذشته ، یک فرد انگلیسی بود و فرزندانش تابعیت میانمار را ندارند. طبق ماده ۵۹ قانون اساسی میانمار فردی که همسرش تبعه برمه نباشد و فرزندانش هم تابعیت این کشور را نداشته باشند، نمی‌تواند به عنوان نامزد ریاست جمهوری در انتخابات شرکت کند

پیش از استعفای کیاو، سوچی رهبر حزب جبهه ملی برای دموکراسی و رهبر معنوی آمریکا نفوذ خود را در مجلس نمایندگان این کشور برای انتخاب &#۳۹; وین مینت&#۳۹; به عنوان معاون جدید رئیس جمهوری به کار گرفت.

قرار شد وی در کنار دو معاون دیگر رئیس جمهوری که دو سال پیش توسط مجلس سنا و نظامیان این کشور انتخاب شده بودند، به انجام وظایف خود درکنار رئیس جمهور بپردازد.

یکی از معاونان رئیس جمهوری هفته آینده با انتخاب مجلس سنا و نمایندگان به عنوان جایگزین کیاو در جایگاه رئیس جمهوری قرار می گیرد که حزب سوچی امیدوار است مینت رئیس جمهوری بعدی میانمار باشد.

مینت ۶۶ ساله یکی از اعضای قدیمی حزب آنگ سان سوچی و از زندانیان سابق سیاسی میانمار است . وی یکی از نامزدهای موفق رقابت های انتخابات مجلس نمایندگان میانمار ( مجلس سفلی) درسال ۱۹۹۰ بود اما با کارشکنی نظامیان نتوانست به مجلس راه یابد.

مینت سرانجام در انتخابات ۲۰۱۲ به نمایندگی از حزب جبهه ملی برای دموکراسی به این مجلس راه یافت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.