خبرگزاری اسپوتنیک نوشت، رسانه‌های محلی آمریکا روز شنبه از گفت‌وگوی اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی)و وزارت دادگستری این کشور در مورد فرصت‌های فنی و حقوقی برای دستیابی به اطلاعات رمزگذاری شده تلفن همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی خبر دادند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داد کارکنان این دو سازمان با کارشناسان امنیت سایبری ملاقات کردند تا بدانند آیا امکان فنی وجود دارد که به مقامات آمریکایی این امکان را بدهد تا داده‌های رمزگذاری شده بر روی دستگاه‌های کاربران را مشاهده کنند.

به دنبال مذاکرات، مقامات به این نتیجه رسیدند امکان ایجاد چنین سازو کاری وجود دارد و ادعا کردند این کار گوشی‌های هوشمند را در برابر هکرها آسیب‌پذیر نخواهد کرد.

اعضای وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی به طور همزمان در حال مذاکره با سایر ادارات برای درخواست چنین امکانی از سوی کنگره هستند که به سازمان‌های اطلاعاتی اجازه می‌دهد اطلاعات رمزگذاری شده تلفن‌های همراه را جمع‌آوری کنند.

پس از افشاگری‌های «ادوارد اسنودن»، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که مدارک زیادی در مورد برنامه‌های نظارتی آمریکا را در سال ۲۰۱۳ فاش کرد و مجبور به فرار از آمریکا شد، مناقشه میان اف‌بی‌آی و دیگر ادارات دولتی ایالات متحده در مورد استفاده از داده‌های رمزگذاری شده بر روی دستگاه‌های تلفن همراه شدت گرفت.

در سال ۲۰۱۶ غول‌های فناوری اطلاعات مانند شرکت اپل، فیس‌بوک، گوگل و ماکروسافت دادخواستی را به دادگاه ارائه کردند که در صورت دسترسی یک شخص ثالث از جمله سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به اطلاعات شخصی مشتریان، به آن‌ها اطلاع داده شود.

بر اساس گزارش‌های، مبارزه با فناوری رمزگذاری در تلفن های هوشمند یکی از اولویت های «جیمز کومی»، مدیر سابق اف‌بی‌آی بود که در مه ۲۰۱۷ توسط دونالد ترامپ اخراج شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.