اندی لوییس فیلمنامه‌نویس سرشناس آمریکایی که برای نوشتن فیلمنامه «کلوت» نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود، در ۹۲ سالگی به مرگ طبیعی از دنیا رفت.

لوییس از کهنه‌ سربازان آمریکایی در جنگ جهانی دوم بود و پس از جنگ کارش را با نوشتن متن سخنرانی برای سیاستمداران آغاز کرد. او در دهه ۶۰ میلادی برای مجموعه‌های تلویزیونی فیلمنامه می‌نوشت. از جمله آثار تلویزیونی او در این دوران می‌توان به «پرستاران»، «ویرجینیایی‌ها» و «دکتر کلیدار» اشاره کرد.

او در دهه ۷۰ با همکاری برادر بزرگترش دیوید نوشتن فیلمنامه «کلوت» را به پایان رساند که حاصل آن فیلمی با بازی جین فوندا و دونالد ساترلند شد. جین فوندا برای بازی در این فیلم نخستین بار برنده جایزه اسکار شد.

در این فیلم کاراگاهی به نام جان کلوت با بازی دونالد ساترلند ماجرای گم شدن یک تاجر و رابطه او با دختری به نام بری دنیلز را بررسی می‌کند.

لوییس که در دهه ۸۰ میلادی دست از کار حرفه‌ای کشید، سال ۲۰۱۳ درباره نوشتن فیلمنامه «کلوت» و شخصیت زن اصلی آن گفته بود: «دوست داشتم که در آن زنی مستقل و باهوش را به تصویر بکشم و به گمانم در این کار موفق بودم.» فیلمنامه اثر جنگی «زیرزمین» به کارگردانی آرتور اچ نادل از دیگر آثار سینمایی لوییس بود.

او پس از فیلمنامه موفق «کلوت» تنها یک اثر دیگر نوشت که تبدیل به فیلمی تلویزیونی شد. او سال ۱۹۸۵ از نوشتن دست کشید و باقی عمر را مشغول معماری بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.