اهم گفت‌وگوی محسن میردامادی با سالنامه شرق از این قرار است:

 

*اصلاح‌طلبان یک روی سخن‌شان با حاکمیت است مبنی بر اینکه اعتراض صورت گرفته چه بسا شبیه کوه یخی باشد که بدنه اصلی هنوز زیرآب باشد. این نارضایتی در سطح درخور توجهی از جامعه وجود دارد. حتی آنها که مشکل اقتصادی ندارند. اگر ریشه‌ای با این موضوع برخورد نشود و راه برای اعتراض‌های قانونی باز نشود در آینده ممکن است دچرا مشکل جدی‌تری بشویم. این حرف اصلاح‌طلبان است.

*اصلاح‌طلبان باید به مردم بگویند اعتراض حق شماست. اما باید تأکید شود اعتراض‌ها به خشونت کشیده نشود. اگر وارد این مرحله شود نتیجه آن معکوس خواهد شد. خشونت خشونت می‌آورد. ممکن است پس از این رویداد، فضای جامعه امنیتی شود و در این فضا دیگر نمی‌شود در یک روال معمولی امید به نتیجه داشت. اصلاح‌طلبان در چنین جایگاهی هستند. به نظرم اصلاح‌طلبان این نقش خود را ایفا کرده و می‌کنند.

*این مطلب را که اصلاح‌طلبان در این قضایا منفعل بوده‌اند، قبول ندارم. نمی‌خواهم بگویم هیچ ایرادی متوجه آنها نیست اما اصلاح‌طلبان همواره مدافع حق مردم بوده‌اند. ضمن اینکه حق مردم اعتراض است، اعمال خشونت حق آنها نیست. ما اصلاح‌طلبان در مواجهه با دولت ضمن اینکه از کلیت دولت حمایت می‌کنیم انتقادهای خود را هم باید به دولت بازگو کنیم که ترجمان آن اتحاد - انتقاد است.

*آقای روحانی در انتخابات انتظاراتی را در جامعه به وجود آورد یا دامن زد که بعد از انتخابات نباید به آن بی‌توجه شود. به نظرم روحانی به انتظاراتی که خودش به وجود آورده توجه کافی نکرده است. این جزو انتقادهای وارد به ایشان است.

*اعتراضی که رخ می‌دهد باید این درس را بدهد که قبل از وقوع چنین حرکتی مثلاً مردم بتوانند در صدا و سیما حرف‌های خود را بزنند یا بشنوند.

*ما باید آن‌قدر انتخابات را آزاد برگزار کنیم که مردم اعتراض خود را از طریق انتخاب نامزدهایشان نشان دهند. در کشورهای دیگر اصلاً این اتفاقات رخ نمی‌دهد یعنی قبل از اینکه اعتراض‌ها بخواهد به خیابان کشیده شود در نهادهایی طرح شده و درباره آنها گفت‌وگو می‌شود و به چالش کشیده می‌شوند و بخش عمده‌ای آن آن اعتراضات در همان مباحث حل می‌شود اگر هم حل نشود، بخشی از آن به خیابان کشیده می‌شود. منتها درصد کمی از آن به خیابان کشیده می‌شود مثلاً‌مجلس می‌تواند قانونی تصویب کند که مردم با شرایط خاصی بتوانند تظارات اعتراضی انجام دهند و بعد از آن هم نباید تحت پیگرد قرار بگیرند.

*حالا می‌توان محدودیتی هم گذاشت که برخی شعارها مطرح نشود. یعنی اگر مردم می‌خواهند به وضعیت معیشت و اقتصاد اعتراض کنند، فقط نگوییم اعتراض حق آنان است بلکه راه آن را باز کنیم. می‌شود چنین کارهایی را انجام داد.

*فرض کنید امروز بحث حجاب مطرح شده است. اصلاح‌طلبان قبلاً به طور پراکنده گفته‌اند که با حجاب اجباری موافق نیستند. ما معتقدیم حجاب یکی از مسائل دین ماست اما هیچ کجا نیامده که اجباری باشد بلکه باید درباره آن کار تبلیغی انجام شده یا توصیه شود. اینها مباحثی است که به اقتضای زمان می‌تواند پررنگ‌تر و کم‌رنگ‌تر شود. ما تا زمانی که نظام رسانه‌ای درستی نداشته باشیم، حرف مردم به درستی در این رسانه‌ها منعکس نمی‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.