«حاشیه اقیانوس آرام: طغیان» سرانجام به پنج هفته صدرنشینی پیاپی «پلنگ سیاه» بر گیشه سینمای آمریکا پایان داد و با ۲۸ میلیون دلار فروش در افتتاحیه، عنوان پرفروش‌ترین فیلم هفته را به خود اختصاص داد.

البته این موفقیت برای فیلمی که با بودجه ۱۵۵ میلیون دلاری ساخته شده است نه تنها خبری خوبی نیست بلکه زنگ خطر را برای مالکان فیلم به صدا درآورده است.

در مجموع فروش گیشه نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته ۳۷ درصد افت نشان می‌دهد که دلیل آن چیزی جز عملکرد ضعیف فیلم‌های تازه اکران شده نیست. در میان شکست‌خوردگان تازه‌ وارد نام اثر جدید فیلم استیون سودربرگ هم به چشم می‌خورد.

فیلم «نامتعادل» تازه‌ترین اثر استیون سودربرگ تریلری ترسناک و روانشناختی با بازی کلر فوی است. این فیلم با دوربین آیفون ۷ فیلمبرداری شده است. البته بودجه یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری فیلم جای نگرانی برای سازندگان و عرضه‌کنندگان آن باقی نگذاشته است.

این فیلم از اکران در بیش از ۲ هزار سالن سینما ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار به دست آورد و بدترین آمار فروش کارنامه کاری سودربرگ را به نام خود ثبت کرد. جونو تمپل، جاشوا تمپل و ایمی ایروینگ دیگر بازیگران «نامتعادل» هستند. «نامتعادل»‌ نخستین بار در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد.

فیلم افتتاحیه جشنواره برلین نیز هفته گذشته به صورت محدود در آمریکای شمالی به نمایش درآمد. «جزیره سگ‌ها» به کارگردانی وس اندرسون بر خلاف فیلم سودربرگ عملکرد چشمگیری داشت و از اکران در ۲۷ سالن سینما بیش از یک میلیون و ۵۷۰ هزار دلار به دست آورد. میانگین فروش این فیلم در هر سالن سینما بیش از ۵۸ هزار دلار است. برایان کرنستون، ادوارد نورتنون، بیل موری و گرتا گرویگ صداپیشگان انیمیشن «جزیره سگ‌ها» هستند.

یکی از عوامل اصلی افت فروش سینما را می‌توان در رویدادهای همزمانی دید که به شکل چشمگیری از جذابیت دنبال کردن سینما و وقت صرف کردن برای آن کاستند. هفته گذشته همزمان با تعطیلات پایان هفته راهمپیایی سراسری در اعتراض به قانون مالکیت سلاح گرم در آمریکا برگزار شد و علاوه بر آن مسابقات بسکتبال هم بخشی از تماشاگران را به خود جلب کرد.

شاید به همین دلایل باشد که فروش «حاشیه اقیانوس آرام» خارج از آمریکا بسیار فراتر بود. این فیلم ۱۵۰ میلیون دلاری در گیشه بین‌المللی بسیار قدرتمند ظاهر شد و در افتتاحیه به فروش ۱۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری دست پیدا کرد. به این ترتیب و علیرغم فروش ناامیدکننده فیلم در آمریکا فروش جهانی آن در نخستین هفته اکران به ۱۵۰ میلیون دلار رسید.

نخستین فیلم از مجموعه «حاشیه اقیانوس آرام» با کارگردانی گیرمو دل‌تورو سال ۲۰۱۳ به سینما عرضه شد و همانند قسمت تازه فیلم در آمریکا عملکرد چشمگیری نداشت اما خارج از آمریکا خوب عمل کرد و بیش از ۳۰۹ میلیون دلار به دست آورد.

در «حاشیه اقیانوس آرام: طغیان» جان بویگا و اسکات ایستوود نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند و کارگردانی را استیون اس.دی‌نایت برعهده دارد.

«پلنگ سیاه» هم در ششمین هفته اکران از صدر جدول پرفروش‌ها پایین کشیده شد و با ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فروش سه روز پایان هفته را سپری کرد. البته هفته گذشته رکورد تازه‌ای در کارنامه «پلنگ سیاه» ثبت شد و این فیلم عنوان پرفروش‌ترین فیلم ابرقهرمانی گیشه آمریکای شمالی را از آن خود کرد. فروش این فیلم تا اینجای فقط در آمریکای شمالی به بیش از ۶۳۰ میلیون دلار رسیده است.

البته این تنها دستاورد هفته گذشته «پلنگ سیاه» در گیشه نبود و این فیلم با عبور از مرز فروش یک میلیارد و ۲۳۷ میلیون دلاری در سطح جهان به سومین فیلم ابرقهرمانی پرفروش تاریخ سینما پس از «انتقام‌جویان» و «انتقام‌جویان: عصر التران» بدل شد. «پلنگ سیاه» هم اکنون عنوان دوازدهمین فیلم پرفروش تاریخ را نیز در اختیار دارد.

پس از «پلنگ سیاه» در گیشه آمریکای شمالی بهترین عملکرد از آن فیلم «فقط می‌توان تصور کنم» بود که با فروش ۱۴ میلیون دلاری هفته گذشته مجموع فروش خود در آمریکای شمالی را به ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار رساند. عملکرد فراتر از انتظار فیلم سبب شد که در دومین هفته اکران تعداد سینماهای محل نمایش آن به بیش از ۲ هزار عدد برسد.

یکی از شکست‌خوردگان گیشه در هفته گذشته یک انیمیشن بود که علیرغم در اختیار داشتن بیش از ۳ هزار سالن سینما فقط ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار فروش داشت. انیمیشن خانوادگی «شرلوک نومز» دنباله انیمیشنی با عنوان «نومئو و ژولیت» است که سال ۲۰۱۱ به بازار سینما عرضه شد. در «شرلوک نومز» بازیگرانی سرشناسی از جمله جیمز مک‌آوی، امیلی بلانت، مایکل کین و جانی دپ صداپیشه شخصیت‌های اصلی هستند.  

«شرلوک نومز» خارج از آمریکا هم فروش ناامیدکننده‌ای داشت و از اکران در ۱۹ کشور فقط ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار به دست آورد.

در این میان بازنده اصلی فیلم «توم ریدر» بود که در دومین هفته اکران با فروش ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری در رده پنجم پرفروش‌ها ایستاد. این فیلم نیز در گیشه جهانی عملکرد بهتری داشت و به فروش ۳۴ میلیون دلاری دست پیدا کرد. مجموع فروش جهانی این فیلم با بازی آلیسیا ویکاندر در سراسر جهان ۲۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار است.

ردیف

نام فیلم

فروش سه روز آخر هفته (میلیون دلار)

مجموع فروش در آمریکا (میلیون دلار)

بودجه

۱

حاشیه اقیانوس آرام:‌ طغیان

Pacific Rim Uprising

۲۸

۲۸

۱۵۰

۲

پلنگ سیاه

Black Panther

۱۶.۷

۶۳۰.۹

۲۰۰

۳

فقط می‌توانم تصور کنم

I Can Only Imagine

۱۳.۸

۳۸.۳

۷

۴

شرلوک نومز

Sherlock Gnomes

۱۰.۶

۱۰.۶

۵۹

۵

توم ریدر

Tomb Raider

۱۰.۴

۴۱.۷

۹۴

۶

چین‌خوردگی در زمان

A Wrinkle in Time

۸

۷۳.۹

۱۰۳

۷

عشق، سایمون

Love, Simon

۷.۸

۲۳.۷

۱۷

۸

پل، فرستاده مسیح

Paul, Apostle of Christ

۵

۵

۵

۹

شب بازی

Game Night

۴.۲

۶۰.۸

۳۷

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.