محمدرضا عارف در یک گفت و گوی ویدئویی در پاسخ به این سئوال که آیا عیدی می دهید؟، با خنده گفت: یزدی‎ها عیدی می دهند؟! اما حاضریم عیدی بگیریم. فرق یزدی ها با دیگران باید یک چیزی باشد دیگر!

وی در پاسخ به این سئوال که وقتی به یزد می روید چه طور، آنجا عیدی می دهید؟، گفت: در یزد هم خدمت بزرگترها می رویم و عیدی می گیریم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره ادامه کار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه شکست های دهه هشتاد ناشی از تفرقه و چندگانگی بود، گفت: ما جمع بندی خوبی داشتیم، از دو دوره انسجامی که اصلاح طلبان داشتند نتیجه گرفتند. بعد از هر دوره سعی شد خودمان را اصلاح کنیم.

وی افزود: برخی گفتند شورای عالی موجب تضعیف احزاب می شود اما من این را قبول نداشتم. اسم ۵-۶ حزبی را -که بعد از آغاز کار شورای عالی سیاستگذاری رشد کردند-، نام بردم آنها که رشد نداشتند، خودشان استفاده نکردند که مسئله خودشان بود. البته بنای تشکیلات تقویت احزاب است. حرکت جبهه ای در درازمدت پاسخگو نیست چون کسی مسئولیت نمی پذیرد. باید به سمت تشکیل چند حزب فراگیر برویم.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری با اشاره به اصلاحات انجام شده در این شورا گفت: برای دوره اول ترکیب اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی سیاستگذاری ۵۰-۵۰ بود؛ اما دوره دوم اعضای حقوقی ۷۰ درصد و اعضای حقیقی ۳۰درصد شدند.

وی افزود: در دوره سوم به ویژه بعد از انتخابات شوراها که برخی مشروعیت شورای عالی را زیر سئوال بردند، نظرسنجی خوبی کردیم، برای ۶۰-۷۰ شخصیتی که در رسانه ها شورای عالی را نقد کرده بودند پرسشنامه فرستادیم. جمع بندی نظرات ادامه فعالیت شورا با همان وضعیت بود. حتی روی اعضای حقوقی برخی گفتند عضو گیری کنیم اما مخالفت کردیم و اصالت را به شورای هماهنگی دادیم تا جذب احزاب از طریق آن شورا انجام شود. امیدواریم شورای عالی سیاستگذاری بیشتر ثبات داشته باشد و فقط برای انتخابات مجلس نباشد.

عارف درباره تشکیل پارلمان اصلاحات گفت: پارلمان اصلاحات بحث جدیدی نیست. بعد از تحلیل های مختلف به این نتیجه رسیدیم که آمادگی این کار را نداریم چون مکانیزمی که از پایین به بالا در پروسه ای دموکراتیک نمایندگان این پارلمان را انتخاب کنیم هنوز نداریم. این ایده منتفی نیست؛ اما تا یکی دو دوره دیگر هم شاید به آن نرسیم. در مجموع الان زمان مناسبی برای اجرای آن نیست.

همچنین ایسنا نوشت:

محمدرضا عارف با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ به نام "حمایت از کالای ایرانی" گفت: مهمترین مسئله داخلی و مهمترین موضوع کشور اشتغال و رونق اقتصادی است. رونق اقتصاد در گرو تولید ملی است و مردم باید از تولید ملی حمایت کنند، حتی اگر کیفیت پایین باشد. متأسفانه در کشور ما زمانی‌که یک تولید کننده بازار خوبی پیدا کرد، معمولا کیفیت کالای خود را کاهش می دهد در صورتی که در اغلب کشورها پس از استقبال مردم، بخشی از درآمدهای کسب شده صرف تحقیق و توسعه می شود تا کیفیت کالا بالا برود.

وی افزود: تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی در گرو وظیفه شناسی هر سه قوه و مردم عزیزمان است. برای عملیاتی کردن این شعار لازم است دولت با فراهم کردن زیرساخت‌ها و بستر توسعه متوازن در کشور، سرمایه گذاری را تسهیل و تولید و اشتغال زائی را شکل دهد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی هم باید تلاش کند شرایط و الزامات مرتبط با شعار سال را با همراهی دولت از طریق تصویب قوانین مرتبط با این موضوع فراهم کند. تولید کنندگان هم باید تلاش کنند با تولید کالای مرغوب مردم را تشویق به خرید کالای ایرانی کنند در این راستا رسانه ها از جمله صدا و سیما هم تاثیر گذار هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.