اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری ظهر سه‌شنبه در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های کشاورزی و عمرانی شهرستان شهریار با اشاره به وضعیت منطقه خاورمیانه، اظهار کرد: ما در منطقه‌ای حساس و متلاطم قرار داریم که در آن درگیری و خونریزی است و متاسفانه کشورهای اسلامی با گروه‌های تکفیری و جنگ‌هایی روبرو شده‌اند و خون مسلمانان در حال ریخته شدن است.

اهم اظهارات معاون اول روحانی را بخوانید؛

*امروز همه رنج می‌بریم که چرا در منطقه‌ای که کشورهای مسلمان در آن قرار دارند، به دلیل نابخردی، نادانی و بی‌تجربگی مسئولان برخی دولت‌های منطقه، شاهد چنین وضعیتی هستیم و کشورهای بزرگ غربی به ویژه آمریکایی‌ها از این شرایط استفاده می‌کنند تا به تعبیر خود گاوهای شیرده منطقه را بدوشند و منافع ملت مسلمان و امت اسلامی را چپاول کنند و اسلحه‌ها و تجهیزات نظامی خود را به کشورهای منطقه بفروشند تا با آنها مسلمانان با یکدیگر درگیر شوند.

*خدا را شاکریم که در این منطقه پرآشوب، جمهوری اسلامی ایران کشوری امن و باثبات است که نه تنها برای خود امنیت، آرامش و ثبات را می‌خواهد بلکه تلاش زیادی دارد که این امنیت و آرامش به همه کشورهای منطقه باز گردد و برای این موضوع نیز هزینه‌هایی پرداخت کرده و می‌کند.

*اگر ما کمک نمی‌کردیم حتما وضعیتی که سوریه، عراق و کشورهای دیگر با آن مواجه بودند می‌توانست خیلی فاجعه‌بارتر شود به همین دلیل است که آمریکایی‌ها اصرار دارند فضای ایران را ناامن و ناآرام نشان دهند.

*( با اشاره به انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری آمریکا): اینگونه نیست که گروهی که مهم‌ترین افتخارشان حقوق گرفتن از سازمان منافقین است سر کار بیایند در حالی که این سازمان حدود ۱۷ هزار نفر از مردم ایران را به شهادت رساندند و مردم از آنها نفرت بسیاری دارند و این افراد تهدیدات علیه ملت ایران را آغاز و فکر کنند که ملت ایران با این تهدیدات جا می‌زند یا اتفاقی در ایران بیفتد.

* ملت ایران ملتی متمدن، با فرهنگ و مقاوم است که بعد از انقلاب هشت سال جنگیده و با این حرف‌ها و تشرها اتفاقی برای او نمی‌افتد، مهمترین کاری که این‌ها با این فضاسازی‌ها می‌کنند، این است که تلاش می‌کنند فضای سرمایه‌گذاری اقتصادی در کشور را ناامن کنند و نگذارند که مسیر توسعه کشور در این شرایط با شتاب پیش برود. آنها همچنین به دنبال آن هستند تا مانع نزدیک شدن دولت‌های منطقه به یکدیگر شوند؛ این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران واقعا می‌خواهد با همه کشورهای منطقه برادر و دوست باشد و با هیچ کدام از کشورهای منطقه سر دعوا ندارد.

*البته جمهوری اسلامی ایران برخی سیاست‌های کشورهای منطقه را قبول ندارد، کارهایی که عربستان و برخی کشورهای منطقه انجام می‌دهند اقداماتی بسیار بد است. آنها سه سال است که به صورت مداوم روی سر مردم مظلوم یمن بمب می‌ریزند و کودکان و زنان و مردان بیگناه آن را می‌کشند. در این شرایط نیز حتما آنها دست به کارهایی می‌زنند اما عربستانی‌ها برای آنکه فرافکنی کنند که یمنی‌ها نمی‌توانند مقابل‌شان ایستادگی کنند، به کشوری مانند ایران که نسبت به سیاست‌های عربستان در این زمینه اعتراض می‌کند، می‌گویند که او یمنی‌ها را تجهیز کرده است این در حالی است که خود آنها یمن را از طرق مختلف محاصره کرده‌اند.

*یمن جوانان تحصیلکرده‌ای دارد و آنها با فکر خود را به گونه‌های مختلف تجهیز می‌کنند با این وجود امیدواریم که این مسائل نیز در منطقه برطرف شود.

*باید قدر ایران و شرایط و وضعیت حاکم در آن را بدانیم و همه برای پیشرفت کشور متحد باشیم. دولت در سال ۹۷ سیاست‌های ویژه‌ای را دنبال خواهد کرد که من سعی کرده‌ام در سفرهایی که از ابتدای سال تاکنون داشته‌ام بخش‌هایی از این جهت‌گیری را مطرح کنم.

*دیروز در پردیس و در جمع شرکت‌های دانش‌بنیان بر لزوم توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت جدی دولت از این بخش تاکید کردم. همچنین در این نشست اعلام شد که باید به روش‌های مختلف اقداماتی انجام دهیم تا اقتصاد کشور را از اتکا به نفت به سمت اتکا به مغز جوانان حرکت دهیم چرا که جوانان کشور قادرند با اتکا به مغز خود اقتصادی را بنیانگذاری کنند که اگر روزی نفت نیز نداشته باشیم، این اقتصاد بتواند مسیر کشور را پیش ببرد.

*امروز با موضوع توجه به کشاورزی به روستا آمدیم تا این جهت‌گیری که روستاها کانون اصلی تولید امنیت غذایی در کشور هستند را مطرح کنیم. در این زمینه باید تلاش کنیم که زندگی مردم در روستاها از تهران تا نقاط مرزی تبدیل به کانون‌های خوب زندگی آرام شوند و در آن‌ها زیرساخت‌ها و امکاناتی که در پایتخت فراهم است، ایجاد شود.

* اکثر زیرساخت‌های مورد نیاز در روستاهای مختلف کشور ایجاد شده است، به همین دلیل از اواخر سال قبل ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد اشتغال در روستاها اختصاص دادیم تا این تسهیلات با نرخ سود حدود شش درصد به کسانی که در روستاها اقدام به ایجاد شغل می‌کنند، تعلق بگیرد.

جهانگیری همچنین با تاکید بر لزوم توجه به مساله آب در روستاها،‌ خاطرنشان کرد: اینکه گفته شود ما در خشکسالی هستیم و ممکن است سال‌های دیگر ترسالی باشد را باید کنار بگذاریم و نباید اجازه دهیم که به دلیل کمبود آب و استفاده ناصحیح از منابع کشور، آینده کشور به خطر بیفتد. ما از تهدیدات بیرونی هیچ نگرانی برای آینده کشور نداریم بلکه نگرانی ما از وضعیت مسائلی مانند آب و خاک است. در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی باید همت کند تا بهترین روش‌های آبیاری را در دستور کار قرار دهد تا بتواند هم میزان تولید محصولات کشاورزی کشور را از آسیب در امان نگه دارد و هم از آب بهترین بهره‌برداری انجام شود.

*کشت گلخانه‌ای جزو سیاست‌های قطعی دولت در بخش کشاورزی است، انتقال آب و توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله سردخانه‌ها و بسته‌بندی محصولات از موضوعات جدی دیگری است که باید در سال جاری مورد توجه قرار بگیرد.

*(با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۷ به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی): این شعار می‌تواند در همه بخش‌های کشور منشاء تحول و حمایت از تولید داخلی در بخش کشاورزی می‌تواند بیشترین نمود و تحول را داشته باشد. در بخش محصولات کشاورزی به جز چند بخش خاص مانند دانه‌های روغنی، در سایر موارد بیش از میزان مورد نیاز، تولیدات داخلی داریم و باید به دنبال راهی برای صادرات آنها باشیم. در این زمینه حمایت از تولیدات داخلی در بخش کشاورزی را بر اساس شعار سال به صورت جدی‌تری دنبال خواهیم کرد.

*شهرهای اطراف تهران از یک منظر واقعا مظلوم واقع شده است چرا که ما به عنوان مسئولان دولت به ندرت به این شهرها سفر می‌کنیم و در جریان مشکلات و امورات آنها قرار می‌گیریم و زمانی هم که به این شهرها می‌رویم، مشاهده می‌کنیم که برخی مشکلاتی برای این شهرها مطرح است که حتی در شهرستان‌های دیگر و دور افتاده نیز مطرح نیست.

*یکی از اصلی‌ترین مشکلات شهرهای حاشیه تهران، جابجایی روزانه ساکنان آنها به تهران است. در این زمینه حتما در فروردین ماه سال جاری جلسه‌ای با حضور مسئولان مربوطه خواهم داشت و راهکارهای حل این معضل را اتخاذ خواهیم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.