بریک گلادستون در نیویورک گزارش داد، توافق هسته ای ایران اکنون توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مشاورانش تحت فشار شدیدی قرار گرفته است. در روز دوشنبه بیش از ۱۰۰ کهنه سرباز امنیت ملی آمریکا با امضای بیانیه ای بر این تاکید کردند که آمریکا با خروج از توافق هسته ای هیچ چیزی به دست نمی آورد. از بین آن ها ۵۰ افسر نظامی بازنشسته و ۴ سفیر سابق آمریکا در اسرائیل هم حضور دارند.

در ادامه این مقاله آمده است: در این بیانیه آن ها بر این تاکید کرده اند که حفظ توافق هسته ای برای منافع امریکا بهتر است. آن ها بر این عقیده هستند که بازرسان سازمان ملل به شدت بر روی این توافق کار می کنند و همچنین بر اهمیت روابط نزدیک خود با متحدان اروپایی اش ( همه از این توافق حمایت می کنند) و تاثیر آن بر توافق هسته ای با کره شمالی را مطرح کرده اند.

آن ها بر این عقیده هستند که زیرپا گذاشتن تعهدات بین المللی از سوی امریکا می تواند زمینه ای را فراهم کند که کره شمالی حاضر به مذاکره با آمریکا نشود. بنابراین امضاکنندگان این بیانیه بر این تاکید کرده اند که «رئیس جمهور ترامپ باید تعهد آمریکا به توافق هسته ای ایران را حفظ کند» زیرا که هم برای آمریکا دارای منافع قابل توجهی است و هم موضع آمریکا را در قبال کره شمالی و ایران تقویت می کند و همچنین اعتبار و نفوذ آمریکا را در جهان به عنوان رهبر جهان حفظ می کند. اما لغو و خروج آمریکا از توافق در خدمت منافع ملی آمریکا نیست.

در بین امضا کنندگان هم چهره ها و شخصیت های دیپماتیک و نظامی از هر دو حزب دموکرات و جمهور خواه حضور دارند که دهه ها دارای تجربه در حوزه سیاست خارجی هستند. امضاکنندگان شامل برنت اسکوکرافت مشاور امنیت ملی سابق، ژنرال مایکل وی هایدن مدیر سایق آژانس امنیت ملی و آژانس اطلاعات مرکزی ، سناتور ریچارد لوگار و سام نون، آدام اریک، ت اولسون فرمانده سابق نیروهای عملیات ویژه و آدام ویلیام جی فالون فرمانده سابق فرماندهی مرکزی ایالات متحده حضور دارند.

سفرای سابق آمریکا شامل ریان کراکر که در افغانستان، ایران، پاکستان، سوریه، کویت و لبنان ، دانیل سی کورتزر در اسرائیل و مصر، جیمز بی کانینگهام در سازمان ملل، اسرائیل و افغانستان، توماس پیکرنیگ معاون وزیر امور خارجه در اسرائیل، روسیه و هند، ال سالوادور در نیجیریه ، اردن و سازمان ملل و ویلیام سی هاروپ در اسرائیل به عنوان معاون بازرس کل وزارت امور خارجه حضور دارند.

این بیانیه در زمانی کمتر از دو ماه از تصمیم دونالد ترامپ در بازگرداندن تحریم های هسته ای ایران منتشر شده است. اما دونالد ترامپ مخالف توافق هسته ای است و خواهان بازگرداندن تحریم ها است.

این توافق در سال ۲۰۱۵ در دوران ریاست جمهوری اوباما در ازای محدودیت برنامه و فعالیت هسته ای ایران در ازای کاهش تحریم های اقتصادی شکل گرفته است و این توافق یک بازرسی بین المللی بی سابقه ای را برای تاسیسات ایران تحمیل کرده است که پای بندی ایران به تعهداتش که هیچ وقت به سمت توسعه سلاح هسته ای حرکت نکند را تضمین کرده است.

دونالد ترامپ از مفاد این توافق نامه به طور خاص انقضای برخی از مفاد ان ها انتقاد کرده است و خواهان دائمی شدن آن ها می باشد. ( بند غروب آفتاب). وی همچنین از این که فعالیت موشک های بالستیک ایران را در این توافق ممنوع نکرده است انتقاد کرده است.

این دیدگاه از سوی دولت اسرائیل و عربستان سعودی مورد استقبال قرار گرفته است و هر دو ایران را تهدید منطقه ای می دانند و اسرائیل آن ها را تهدیدی برای بقا و موجودیت خود می دانند.

در این راستا متحدان اروپایی آمریکا با نگرانی های ترامپ در مورد موشک های ایران موافق هستند ولی بر این تاکید دارند که این موضوع باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. ایران هم در واکنش به این موضوع بر این تاکید کرده است که در مورد توافق دوباره مذاکره نمی کنند.

چشم اندازهایی که مشارکت آمریکا را در این توافق پایان می دهد در طی چند هفته گذشته پس از برکناری وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی به شدت افزایش یافته است و جایگزین آن ها به شدت نسبت به ایران دشمنی و تنفر دارند. مایک پامپئو و جان بولتون هر دو توافق هسته ای را محکوم کرده اند. وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه سابق در مورد توافق هسته ای در مقاله ای که در روز دوشنبه در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد بر این تاکید کرد تنها تصوری که انتظار می رود این است که امید به بقای توافق هسته ای کوتاه شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.