خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، فریادهای "برو خانه" و "نازی، نازی" در راهپیمایی روز چهارشنبه در پاریس که با حضور هزاران معترض انجام شد، به گوش می‌رسید. مارین لوپن، رهبر راست ‌افراطی فرانسه از حزب "جبهه ملی" با وجود مخالفت شدید بزرگترین گروه یهودیان فرانسه اصرار به شرکت در این تجمع داشت اما از حلقه محافظانش دور نشد. علاوه بر او، ژان لوک ملنشون از حزب چپ افراطی "سربلند" علی‌رغم درخواست گروه‌های یهودی در یک راهپیمایی سکوت شرکت کرده بودند.

گروه‌های یهودی این دو حزب را متهم به میدان دادن به احساسات یهودستیزانه می‌کنند؛ اتهامی که این دو حزب رد کرده‌اند. این مساله موجب شد تا در پی قتل این زن سالخورده که جنایتی یهودستیزانه تلقی می‌شود رهبران راست و چپ افراطی در جریان تجمعی در پاریس با تمسخر حاضران روبرو شوند.

"میریل نال" ۸۵ ساله روز جمعه در آپارتمان خود در پاریس به ضرب چاقو کشته و جسدش سوزانده شد. او در سال ۱۹۴۲ زمانی که حدود ۱۳ هزار یهودی ساکن پاریس جمع‌آوری و به اردوگاه‌های کار نازی‌ها فرستاده شدند کودک بود اما در میان اخراجی‌ها نبود. تاکنون دو مرد در ارتباط با قتل او دستگیر شده و موضوع تحقیق هستند.

راهپیمایی روز چهارشنبه به سوی آپارتمان میریل نال در شرق پاریس انجام شد و همانجا بود که برخی از شرکت کنندگان لوپن و ملنشون را هو کردند. این دو سیاستمدار با اوج گرفتن تنش مجبور به ترک محل شدند اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، لوپن بعدا دوباره به راهپیمایی ملحق شد.

ائتلافی از گروه‌های یهودی فرانسه (کریف) پیشتر از سیاستمداران راست و چپ افراطی خواسته بود در این رویداد شرکت نکنند. فرانسوا کالیفات مدیر این گروه به رادیو "آر تی ال" گفت: "حضور یهودستیزها در احزاب راست افراطی و چپ افراطی بیش از حد پررنگ است که باعث می‌شود نخواهید ارتباطی با آنها داشته باشید."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.