به گزارش رویترز، بنا به گزارش‌هایی که دفتر «رابرت مولر»، بازپرس ویژه پرونده مداخله احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ارائه کرده، یک مامور اطلاعاتی پیشین روسیه که با «پل منافورت» رئیس سابق ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «ریک گیتس» مشاور انتخاباتی وی کار می‌کرد، در اواخر سال ۲۰۱۶ و در دوران نامزدی رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده، با گیتس در ارتباط بوده است.

در گزارشی که دفتر مولر ارائه کرد، از این مامور اطلاعاتی پیشین با عنوان «شخص الف» یاد شده است. ارتباط میان گیتس و این مامور اطلاعاتی سابق از آنجایی حائز اهمیت است که اتهام‌های وارده به گیتس و منافورت تاکنون تنها به لابی‌گری آن‌ها برای اوکراین پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مربوط بوده است و فعالیت‌های آنان طی پیکار انتخاباتی را شامل نمی‌شد.

منبعی که با تحقیقات مولر آشناست و نخواست نامش فاش شود، گفت: «این نکته که مقامی رسمی، که در کنار پل منافورت نقشی مهم در ستاد انتخاباتی ترامپ داشته، آگاهانه با شخصی وابسته با سرویس اطلاعاتی روسیه در ارتباط بوده بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت این بار مولر هرچه در چنته داشته را رو کرده است.»

وی ادامه داد: «مولر در این پرونده همچون یک بازیکن شطرنج عمل می‌کند و مهره‌ای را تکان می‌دهد که نشان می‌دهد این تحقیقات کاملا در جریان است. حال این‌که ترامپ وجود هرگونه تبانی را رد کند  یا نه کوچکترین اهمیتی ندارد.»

دولت روسیه دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را در سال ۲۰۱۶ رد کرده و ترامپ وجود هرگونه توطئه در ستاد انتخاباتی‌اش را تکذیب کرده است.

گیتس ماه گذشته میلادی اتهام توطئه علیه دولت آمریکا و دروغگویی به پلیس فدرال را پذیرفت. او همچنین پذیرفته است که با کمیته تحقیقات مولر درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ و همچنین احتمال تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ با مسکو همکاری کند. یکی از وکلای گیتس از اظهارنظر در این مورد خودداری کرد.

منافورت در برابر کیفرخواستی که دفتر مولر علیه او مطرح کرده، اعلام بی‌گناهی کرده است.

این اتهام‌ها کلاهبرداری بانکی، گزارش غلط مالیاتی و همچنین توطئه علیه دولت آمریکا، پولشویی و عدم کفایت او به‌عنوان ماموری خارجی‌ را در برمی‌گیرد. بنا بر کیفرخواست مولر، منافورت هنگام لابی‌گری برای «ویکتور یانوکویچ»، رئیس‌جمهوری سابق اوکراین که طرفدار روسیه بود، نتوانسته از عهده وظایف خود بربیاید. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.