خبرگزاری رویترز گزارش داد، خالد عیسی، نماینده کردهای سوریه در پاریس پس از دیدار امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با هیاتی از شمال سوریه شامل نیروهای کرد ی‌پ‌گ (یگان‌های مدافع خلق) گفت، ماکرون وعده داد نیروهای فرانسوی را به منبج اعزام کند تا از آنها در جنگ با داعش حمایت به عمل آورند و ترکیه را متقاعد کنند که در این شهر پیشروی نکند.

اما دفتر ریاست جمهوری فرانسه بدون اظهارنظر در این رابطه اعلام کرد، ماکرون در دیدار با اعضای نیروهای دموکراتیک سوریه که یک گروه متشکل از شبه‌نظامیان کرد و عرب است، ابراز امیدواری کرد بتواند به گفت‌وگو میان این گروه و ترکیه کمک کند.

ترکیه یگان‌های مدافع خلق را زیر مجموعه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند. شبه‌نظامیان ی‌پ‌گ بخش مهمی از نیروهای دموکراتیک سوریه را تشکیل می‌دهند.

ماکرون همچنین در این دیدار از نقش تعیین‌کننده نیروهای دموکراتیک سوریه در مبارزه با داعش تقدیر کرد. او همچنین از کمک فرانسه به تثبیت یک منطقه امنیتی در شمال شرقی سوریه با هدف پیشگیری از قدرت مجدد داعش خبر داد. منابع کرد گفته‌اند ماکرون از افزایش حضور نظامی فرانسه به این منطقه خبر داده است اما منابع دولت فرانسه این گفته را تایید نکرده‌اند.

شبه‌نظامیان ی‌پ‌گ و نیروهای دموکراتیک سوریه از متحدان آمریکا در مبارزه با داعش هستند. آمریکا و فرانسه در تجهیز و آموزش این شبه‌نظامیان نقش مهمی داشته‌اند. آمریکا همچنین با موضع ترکیه درباره ارتباط ی‌پ‌گ با پ‌ک‌ک موافق نیست.

دیدار ماکرون با فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه در حالی صورت گرفت که پس از بیرون رانده شدن شبه‌نظامیان کرد از عفرین به وسیله ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان سوری مورد حمایتش، آنکارا به نیروهای دموکراتیک سوریه هشدار داد تا شهر منبج را هم ترک کنند.

منبج در شمال سوریه است و نیروهای دموکراتیک سوریه دو سال پیش آن را از دست داعش خارج کردند. علاوه بر این شبه‌نظامیان، تعدادی از نظامیان آمریکایی هم در منبج حضور دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.