محمد لاهوتی درخصوص وضعیت صادرات در سال ۹۶ گفت: در این سال آنچه که دولت و بخش خصوصی به دنبال آن بودند محقق نشد و نتوانتستیم به برنامه‌های از پیش تعیین شده دست پیدا کنیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: صادرات ما قرار بود در سال ۹۶ به ۵۰ میلیارد دلار برسد و در برنامه ششم پیش‌بینی رشد ۲۲ درصدی داشتیم که این امر به علت نبود امکانات و زیرساخت‌ها رخ نداد. تنها اتفاقی که می‌توان به آن اشاره کرد که به روند صادرات کشور کمک کرد ابلاغ بسته حمایتی از سوی دولت بود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بنابراین مصوبات ۴ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و بانک‌ها با نرخ نهایی ۱۳.۵ درصد تسهیلات به صادرکنندگان قرار بود پرداخت شود که در این بین صندوق توسعه ملی به تمام تعهداتش عمل کرد و منابع خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرد.

لاهوتی ادامه داد: ‌برخی بانک‌ها مانند بانک توسعه صادرات تمام این سپرده را تسهیلات دادند و به تازگی نیز یک قرارداد ۲۰۰ میلیارد تومانی نیز امضا کردند، بانک صنعت و معدن نیز کمک خوبی کرد اما متاسفانه بانک‌های دیگر به خصوص بانک‌های خصوصی از این روند حمایت نکردند چون نرخ سود سایر تسهیلات آنها بیشتر است و تمایل ندارند که با سود ۱۳.۵ درصدی تسهیلات خود را در اختیار صادرکنندگان بگذارند.

وی ادامه داد: نکته دیگر مصوبه دولت در خصوص پرداخت ۱۲۰ میلیارد تومان از سوی سازمان توسعه تجارت بود که متاسفانه این رقم محقق نشد ما به مشکلات دولت در خصوص بودجه و نقدینگی آگاه هستیم اما انتظار داریم آنچه که مصوب شده اجرایی شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پایان ابراز امیدواری کرد که مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلاتی که در بودجه سال ۹۷ مصوب شده به صادرات اختصاص پیدا کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.