گاردین گزارش داد، همزمان با احتمال خروج دولت ترامپ- رییس جمهور آمریکا - از برجام، اتحادیه اروپا به دنبال راهی برای فراهم کردن خطوط اعتباری و حمایت های مالی اضطراری از شرکت هایی است که با ایران مراوده دارند. خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته ای و برقراری مجدد تحریم ها، احتمال قطع حمایت بانک‌ها از تجارت شرکتها با ایران را در پی دارد. تصمیم آمریکا برای ماندن یا خروج از برجام در روز ۱۲ ماه مه اعلام می شود و این تصمیم امکان تشدید اختلاف نظر بین آمریکا و اتحادیه اروپا را به دنبال دارد.

فدریکا موگرینی- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد برنامه اروپا، در امان ماندن از تحریم های آمریکا است و افزود که اتحادیه اروپا خود را آماده محافظت از منافعش در صورت اتخاذ تصمیمات دیگری در آمریکا می کند. بوریس جانسون- وزیر خارجه انگلیس- نیز در سخنرانی خود در پارلمان بر ضرورت حفظ توافق هسته ای حتی در صورت خروج آمریکا از برجام تاکید کرد.

سایمون گس- یکی از اعضای کلیدی مذاکرات هسته ای در سال ۲۰۱۵ و از مقامات وزارت خارجه- نیز از برنامه زنده نگه داشتن برجام در صورت خروج آمریکا از آن حمایت کرد. او در یادداشتی به رهبران اروپایی از آنها خواسته است آماده محافظت از منافع شرکت های اروپایی شوند و برای اطمینان از حداکثر کارایی برجام، خطوط اعتباری غیر از دلار را برای روابط مالی با ایران فراهم کنند.

به گفته گاردین فرانسه، انگلیس و آلمان شدیدا در حال کار بر روی متقاعد کردن آمریکا برای باقی ماندن در برجام هستند و به واشنگتن هشدار داده‌اند تهران به هیچ وجه حاضر به مذاکره مجدد در این خصوص نیست. این سه کشور همچنین به ترامپ پیشنهاد کرده اند در قبال وضع تحریم  در زمینه های دیگری همچون موشک بالستیک در توافق باقی بماند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.