«تیان‌گونگ-۱» طی روزهای اخیر به ارتفاع ۱۷۰ کیلومتری از سطح زمین رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که تا پیش از ظهر فردا (۱۳ فروردین ۱۳۹۶) با ورود به لایه‌های غلیظ‌تر جو، بسوزد و متلاشی شود.

تازه‌ترین پیش‌بینی کارشناسان آژانس فضایی اروپا مستقر در اداره زباله‌های فضایی (ESOC) در دارمشتات آلمان حاکی از آن است که بسته به وضعیت لایه‌های فوقانی جو زمین، تیان‌گونگ-۱ از بعدازظهر اول آوریل تا صبح ۲ آوریل به وقت جهانی (شامگاه امروز ۱۲ فروردین تا ظهر ۱۳ فروردین به وقت تابستانی ایران) وارد جو زمین می‌شود. بیشترین احتمال سقوط در حال حاضر برای حوالی ساعت ۲۳:۴۵ روز اول آوریل به وقت جهانی (۴:۱۵ بامداد ۱۳ فروردین به وقت تابستانی ایران) محاسبه شده است.

سقوط آتشین «تیان‌گونگ-۱» تا ساعاتی دیگر / آیا زباله‌های فضایی چین، ایران را آلوده می‌کند؟

کارشناسان ناسا اما تأخیر بیشتری را برای ورود تیان‌گونگ-۱ به درون جو زمین پیش‌بینی کرده‌اند. بر این اساس، بازه زمانی ورود نخستین ایستگاه فضایی چین به درون جو، از ساعت ۱۹ روز اول آوریل تا ساعت ۹ صبح روز ۲ آوریل به وقت جهانی برآورد شده است که به وقت تابستانی ایران، از ساعت ۲۳:۳۰ امروز ۱۲ فروردین تا ساعت ۱۳:۳۰ روز ۱۳ فروردین را در برمی‌گیرد. بیشترین احتمال برای ساعت ۲ بامداد روز ۲ آوریل به وقت جهانی مقارن با ساعت ۶:۳۰ بامداد ۱۳ فروردین به وقت تابستانی ایران پیش‌بینی شده است.

کارشناسان فضایی امیدوارند که تا شامگاه امشب، بتوانند زمان دقیق ورود تیان‌گونگ-۱ را به درون جو زمین پیش‌بینی کنند؛ اما با پیش‌بینی فعلی، هنوز نمی‌توان تعیین کرد که بقایای تیان‌گونگ روی کدام بخش از مناطق واقع بین عرض‌های جغرافیایی ۴۳ درجه شمالی و جنوبی سقوط می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.