در گزارش این مرکز پژوهشی که روز یکشنبه در رسانه های عراق بازتاب یافت، همچنین از دستیابی تروریست های داعش به مواد شیمیایی از طریق دلالان ترک خبر داد.

گزارش تاکید کرده است: دلایل محکمی وجود دارد که نشان می دهد سلاح هایی که از سوی آمریکا و عربستان از زرادخانه های اروپای شرقی خریداری شد به جای استفاده در ارتش این کشورها، سر از مواضع و سنگرهای داعش درآورده است.

ادامه گزارش حاکی است: واشنگتن و ریاض همچنین اقدام به ادغام گروههای تروریستی مورد حمایت خود در گروهک داعش کرده اند و یا از طریق بازار سیاه به آنها اسلحه فروخته اند.

در این گزارش آمده است: بخش اعظم سلاح های بررسی شده نشان می دهد که در مورد هیچکدام از این خریدها مقررات نقل و انتقال و رسیدن به مقصد (ارتش های آمریکا و عربستان) رعایت نشده و در اختیار داعش گذاشته شده است.

گلوبال ریسرچ در این مطلب به عنوان نمونه به گزارش دولت بلغارستان استناد کرده که گفته است موشک های ۴۰ میلیمتری ساخت این کشور از نوع PG-۷T از طریق شرکت &#۳۹;کسلر پالیسی سپلای&#۳۹; آمریکا به وزارت دفاع این کشور فروخته شد اما در حسکه سوریه در دست داعش پیدا شد. 

در این گزارش همچنین تاکید شده است که افتادن این سلاح ها بدست داعش از روی اشتباه نبوده است بلکه با برنامه و بطور عمدی انجام شده است تا این گروهک تروریستی بتواند نظام سیاسی در سوریه به رهبری بشار اسد را بی ثبات کند. 

گلوبال ریسرچ یادآور شده است که سیاست بی ثبات کردن نظام سوریه، یک سیاست مستمر از سوی آمریکا بوده است و انتقال اسلحه به داعش نیز درهمین راستا قرار گرفته است.

به نوشته این پایگاه معتبر پژوهشی، مواد شیمیایی بکار رفته از سوی داعش در ساخت بمب های دست ساز و دیگر بسته های انفجاری، تقریبا بطور کامل از طریق ترکیه خریداری شده است و این امر بر اساس شماره های مربوط به سری ساخت درج شده روی بسته های این مواد بخوبی نمایان است. 

با این حال گزارش ایرنا حاکی است اذعان گلوبال ریسرچ و تاکید مجدد بر تسلیح داعش از سوی آمریکا و عربستان سعودی در شرایطی است که پیش تر نیز مدارک و شواهد متقنی در این زمینه از سوی رسانه های معتبر منطقه ای و نیز مقامات پارلمانی و الحشد الشعبی عراق ارائه شده است.

آمریکا در سال ۲۰۱۴ و به بهانه مبارزه با داعش در راس گروهی موسوم به ائتلاف بین المللی علیه داعش بار دیگر به عراق بازگشت و امروز و در دوران پساداعش نیز برغم مخالفت یکپاره عراقی ها، بر ادامه حضور نظامی در این کشور تاکید دارد.

آمریکا پس از لشگرکشی سال ۲۰۰۳ به بهانه برخورداری عراق از سلاح های کشتارجمعی که بعدا دروغ بودن آن اثبات شد، در پی تلفات و خسارات سنگین در اثر مقابله نیروهای مقاومت عراقی و نیز ناکامی های فراوان سیاسی و امنیتی در سال ۲۰۱۱ مجبور به ترک این کشور شد. 

در ماههای اخیر دولتمردان آمریکا به صراحت می گویند خروج آنها از عراق در سال ۲۰۱۱ یک اشتباه بوده است و این بار دیگر تکرار نخواهد شد. 

آنها مهمترین دلیل برای ضرورت باقی مانده خود در عراق را ادامه خطر داعش و ضرورت کمک به دولت و ارتش عراق برای مبارزه با این گروهک تروریستی تکفیری اعلام می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.