روزنامه استار در خبری اعلام کرد: گزارش دادستانی آنکارا نشان می دهد که فتح الله گولن دستور قتل آندره کارلوف سفیر سابق روسیه در ترکیه را صادر کرده است.

تحقیقات قضایی دادستان کل آنکارا از پرونده ترور آندره کارلوف به نتایج منتهی شده است به طوری که پس از دستگیری هفت نفر از جمله سه پلیس در ارتباط با این ترور، مسیر تحقیقات قضایی روند جدی تری به خود گرفت و در پی اعترافات دستگیر شدگان، مشخص شد که رهبر گروه گولن دستور ترور سفیر سابق روسیه در آنکارا را صادر کرده است.

به نوشته این رسانه، دادستانی آنکارا با تنظیم کیفرخواست و ارائه آن به شعبه دوم دادگاه جزایی آنکارا، فتح الله گولن را فرمانده عملیات ترور آندره کارلوف معرفی و قرار بازداشت وی و پنج نفر دیگر را به نام های شریف علی تکالان، امره اوسلو، چنگیز اوزکان، جمال کاراتا و مراد توکای را به اتهام &#۳۹;نقض قانون اساسی&#۳۹; و &#۳۹;طراحی عملیات تروریستی&#۳۹; صادر کرد.

 آندره کارلوف سفیر سابق روسیه در آنکارا ۱۹ دسامبر سال ۲۰۱۶ (شامگاه ۲۹ آذرماه ۱۳۹۵) در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس توسط مامور پلیس ترکیه هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

تحقیقات مشترک پلیس و دادستانی آنکارا بلافاصله پس از این حادثه برای یافتن سرنخ هایی آغاز شد و بنا بر اعلام رسانه های این کشور با بازیابی اطلاعات حافظه رایانه مولود مرت آلتین تاش قاتل سفیر روسیه توسط دو تیم از متخصصان روس و ترک، ارتباط مولود آلتین تاش با گروه گولن مسجل شده بود.

مقامات ترکیه و روسیه در ادامه برای دستیابی به اطلاعاتی مبنی بر دلیل این ترور و شناسایی آمران آن تلاش های خود را ادامه دادند اما تاکنون هیچ کدام از کارشناسان روسی و ترک قادر به رمزگشایی از تلفن همراه آلتین تاش نشدند.

دادستانی آنکارا اعلام کرد برای شکسته شدن رمز تلفن با یک شرکت معتبر خارجی تماس برقرار کرده و کارشناسان مجرب آن شرکت، ماه آینده به آنکارا خواهند آمد.

سال گذشته میلادی مذاکراتی از سوی دادستانی آنکارا و سازمان فناوری و اطلاعات ترکیه با یک شرکت فعال در سرزمین های اشغالی به منظور رمزگشایی از این تلفن همراه صورت گرفت و این شرکت خواستار خروج این تلفن همراه از کشور ترکیه شد ولی رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با این اقدام مخالفت کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.