خبرگزاری فرانسه گزارش داد، این در حالی است که دولت چین پیشتر از دولت رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری مخلوع زیمبابوه نیز حمایت کرده بود.

منانگاگوا که پیش از این به هنگام فعالیت به عنوان یک چریک جوان جنبش آزادی طی چند دهه پیش در زیمبابوه آموزش‌های نظامی در چین دیده بود، قرار است امروز با استقبال شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در تالار بزرگ خلق این کشور با او دیدار کند.

این اولین سفر رسمی وی به چین از زمان به قدرت رسیدن محسوب می‌شود.

منانگاگوا در ماه نوامبر گذشته بعد از آنکه یک کودتای نظامی به حکومت ۳۷ ساله رابرت موگابه پایان داد قدرت را در زیمبابوه به دست گرفت.

با این حال او متهم شده به اینکه در حکومت دیکتاتوری موگابه که آسیب زیادی به اقتصاد زیمبابوه وارد کرده و این کشور را هدف تحریم‌های شدیدی قرار داد، نقشی محوری ایفا کرده است.

منانگاگوا در مصاحبه با خبرگزاری شینهوای چین گفت: این سفر من به این خاطر انجام شده که در عین حال از رئیس‌جمهوری چین و همچنین مردم این کشور به خاطر حمایت و همبستگی زیمبابوه در زمان دوران دشوار کشور ما که در آن هدف تحریم غربی‌ها قرار گرفت، تشکر کنم.

او خاطرنشان کرد که تلاش‌ خواهد کرد کشورش را به عنوان یک مقصد جذاب سرمایه گذاری برای چینی‌ها تبلیغ کند و در این سفر در اجلاس‌های اقتصادی با محوریت جذب تجار به کشورش شرکت خواهد کرد.

او گفت: این می‌تواند جهشی برای کشور ما بعد از ۱۸ سال انزوا محسوب شود تا ما نیز در رده دیگر کشورهای در حال توسعه دنیا قرار بگیریم.

این سفر موگابه در حالی انجام شده که دولت چین اخیرا رویکرد فعالی را برای گسترش فعالیت‌هایش در آفریقا در پیش گرفته و پیش از این نیز پروژه‌های زیرساختی و استخراج منابع را در این قاره به اجرا درآورده است.

همچنین گفته شده که چین اخیرا در سیاست زیمبابوه نیز نقش خود را افزایش داده است.

ژنرال کنستانتینو چیونگا، رئیس سابق ارتش زیمبابوه پیش از سرنگونی موگابه در ماه نوامبر گذشته سفر مختصری به پکن انجام داد که این سفر پرسش‌هایی را درباره ایفای نقش چین در این انتقال قدرت در زیمبابوه به وجود آورده بود. هرچند که دولت چین هرگونه ایفای نقش خود در کودتای زیمبابوه را رد کرده بود.

چیونگا ماه دسامبر گذشته به عنوان معاون رئیس‌جمهوری منصوب شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.