«پارلمان اصلاحات یک پارلمان دمکراتیک، سراسری، پویا و حزب محور است که با نیت خارج کردن احزاب اصلاح طلب از رخوت شکل خواهد گرفت و البته این پارلمان در برابر آقای خاتمی قرار نگرفته است.» این‌ بخشی از سخنان مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است. کواکبیان همانند برخی از همفکرانش‌ به دنبال تشکیل یک تشکل جدید اصلاح‌طلب است که به گفته خودش در خردادماه سال97، از آن رونمایی می‌‎شود.

 

جریان اصلاحات در سال‌های اخیر، خصوصا بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، به شدت با شکل‌گیری تشکل‌های جدید مواجه شد. تشکل‌هایی که نه تنها نفعی برای جریان اصلاحات نداشت، بلکه فقط باعث درگیری، اختلاف و چنددستگی در میان سیاسون اصلاح‌طلب شد. 

 

هرچند که بسیاری از اصلاح‌طلبان به صورت قطعی و جدی با ایجاد تشکل‌های جدید مخالف هستند، اما برخی سعی دارند تا به این اختلافات و چنددستگی‌ها دامن بزنند، گویا همین تجربه را در جریان رقیب مشاهده نکرده‌اند که جز شکست چیزی عایدشان نشد. اصلاح‌طلبان با عبرت گرفتن از این تعدد احزاب و تشکل‌ها باید بپذیرند که راه و رمز پیروزی از «وحدت» و «انسجام» عبور می‌کند. سیاسیون اصلاح‌طلب اکنون دیگر باید به خوبی درک کرده‌ باشند که به جای ایجاد حزب‌های جدید، باید به دنبال رفع نقص‌های حزب اصلی باشند و دغدغه و نگرانی‌های خود را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

 

اسماعیل گرامی‌مقدم فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با اشاره به مباحث اخیر پیرامون شکل‌گیری «پارلمان اصلاحات» گفت: به نظرم به جای اینکه ما اصلاح‌طلبان، هنر تولید تشکل‌های جدید را داشته باشیم، باید هنرمان این باشد که تشکل‌های که موجود هستند را توانمند سازی کنیم و اصلاحاتی را که می‌توانیم در ساختارها و سازمان‌ها ایجاد کنیم را انجام دهیم تا به اهدافمان برسیم. 

 

سخنگوی حزب اعتمادملی در ادامه تصریح کرد: ما از سال ۹۲ تاکنون با شورای عالی سیاستگذاری همکاری کردیم و شورای سیاستگذاری نشان داده است که علی‎رغم اینکه دچار برخی از نواقص بوده است، اما برون رفت و خروجی عملکردی که داشته است، مثبت و قابل قبول بوده است. بنابراین زمانی که یک تشکل موفق بوده است، باید به اصلاح نواقص و ایرادات آن پرداخت. نه اینکه تشکل‌های موازی دیگری را ایجاد کرد که فقط منجر به تفرقه و چنددستگی می‌شوند. 

 

این فعال سیاسی با بیان اینکه پارلمان اصلاحات حتما می‌تواند جزیی از شورای سیاست‌گذاری باشد، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که پارلمان اصلاحات خودش نیازمند ایجاد یک سلسله از زیرساخت‌های سیاسی است و به همین سادگی نمی‌شود که به یکباره شما افرادی را معرفی کنید تا به درون آن پارلمان بیایند. قطعا و یقینا با این شرایط ما حتما دچار اختلاف و تشتت آرا خواهیم شد. 

 

گرامی مقدم، با بیان اینکه همه اصلاح‌طلبان در شورای سیاستگذاری نماینده دارند، تصریح کرد: بله طبیعتا عده‌ای که اقلیت هم هستند، تمایلی ندارند که در درون شورای سیاستگذاری باشند و با شورا همکاری داشته باشند. در انتخابات سال ۹۶ هم نشان داده شد که یک اقلیتی مخالف شورای سیاستگذاری هستند، آن‌هم به دلیل منافع شخصی خودشان، نه به دلیل منافع کلیت جریان. اگر کسی دغدغه کلی جریان اصلاحات را دارد، باید به قواعد دموکراسی تن بدهند و بر اساس قواعد دموکراسی در یک تشکل سیاسی شرکت کنند. 

 

سخنگوی حزب اعتمادملی، ادامه داد: احزاب سیاسی باید تقویت شوند. احزاب اکنون در شورای عالی سیاست‌گذاری نماینده دارند و در حال فعالیت هستند. اگر حزبی هم در شورا نماینده ندارد می‌تواند به عنوان یک حزب حقیقی، در شورا و جلسات حضور داشته باشد. به نظرم می‌رسد که اینگونه پیشنهادات که در حقیقت ناپخته است و در گذشته هم نشان داده است که مردم رویکرد مناسبی به آن‌ها نخواهند داشت، جز ائتلاف منابع اصلاح‌طلبی. ما در جریان اصلاح‌طلب همواره باید تلاشمان این باشد که از ایجاد اختلاف و تفرقه و چندپارگی جلوگیری کنیم تا بتوانیم در سایه وحدت و انسجام، در مقابل جریان قدرتمند اصولگرایی که صاحب نهادهای قوی در حاکمیت هستند، به پیروزی دست پیدا کنیم.

 

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه ایجاد هرگونه تشکل موازی، بازی در زمین رقیب است، تصریح کرد: شورای سیاستگذاری اکنون در تلاش است تا وحدت را در میان احزاب مختلف اصلاح‌طلب ایجاد کند و دغدغه‌ها و موارد اختلافی را حل و فصل کند اما برخی از افراد از ابتدا مخالف بوده و هستند و با هیچ روشی هم قانع نمی‌شوند.

 

گرامی‌مقدم، ادامه داد: اکنون مسئله این است که شورای سیاستگذاری قطعا در فعالیت و اقدامات جدید خود نواقص و ایرادات خود را برطرف خواهد کرد. مردم هم نشان داده‌اند که به جریانی که بتواند اصلاح‌طلبان را انسجام دهد، علاقمندی خود را نشان می‌دهند و در انتخابات گذشته نیز شاهد این موضوع بوده‌ایم. من معتقدم در نهایت راهی جز انسجام بخشیدن به تشکل شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان وجود ندارد. شورای سیاستگذاری همچنان راه خود را ادامه می‌دهد و بهتر است که سایر احزاب هم در ذیل این شورا حرکت کنند و سعی کنند ایرادات را رفع کنند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.