تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس در مصاحبه‌ با رادیو بی‌بی‌سی تاکید کرد به صحبت‌های انتقادی خود علیه خروج کشورش از اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد؛ چرا که به اعتقاد او، بحث آزاد بخشی از دموکراسی است.

او تاکید کرد برای صحبت کردن آزاد است و مردم هم برای شنیدن سخنانش آزادی دارند.

بلر که از مخالفان سرسخت بریگزیت است، افزود: بنابراین راه کارآمد این است که اگر شما بخواهید گوش می‌کنید. من نمی‌توانم شما را مجبور به شنیدن کنم و شما هم نمی‌توانید جلوی صحبت‌ کردن مرا بگیرید. این دموکراسی است. ما مستحق مناظره آزاد هستیم و خصوصا الان این وضعیت برای بریگزیت معنا پیدا می‌کند اما به صورت کلی معتقدم مردم انگلیس درباره موضوع سیاست‌های بریتانیا و درباره شنیده‌هایشان فکر می‌کنند.

نخست‌وزیر سابق انگلیس از این فرصت استفاده کرد تا مجددا بحث برگزاری یک رفراندوم دوم را که مردم کشورش بتوانند درباره توافق نهایی بریگزیت تصمیم‌گیری کنند، به میان بکشد.

او گفت: اگر دولت در انعقاد یک توافق بریگزیت شکست بخورد، باید برود و انتخابات زودهنگام اعلام کند. آنها این کار را نمی‌کنند.

بلر تاکید کرد:‌ منطقی است که آنها بگویند تمام تلاشمان را کردیم و به توافقی رسیدیم اما پارلمان آن را تایید نمی‌کند و حال اجازه دهید مردم حرف آخر را بزنند. حکم بریگزیت از مردم نشات می‌گیرد و منطقی است که به مردم هم ختم شود. گمان می‌کنم بیان این حرف برای آنها بسیار ساده باشد.

این مقام سابق انگلیس که برای یک دهه تا سال ۲۰۰۷ رهبری دولت را در دست داشت، همچنین اذعان کرد در زمان ریاست بر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۵ برای اصلاحات تلاش کرد اما به موفقیتی نرسید. او گفت: بخش‌هایی از اتحادیه اروپا قابل دفاع نیست. یکی از مواردی که همواره بر آن تاکید می‌کردم این است که اتحادیه اروپا باید اصلاح شود. گمان می‌کنم امروز اروپا هم باید اصلاح شود. برخی گمان می‌کنند ما که از اروپا دفاع می‌کنیم باید از همه بخش‌های آن دفاع کنیم اما این مساله واقعا ضرورتی ندارد.

بلر همچنین فرضیه‌ای مبنی بر اینکه اقدامات دولت کارگر او به بریگزیت منجر شد، رد کرد و مدعی شد تا جایی که می‌توانسته برای ماندن در اتحادیه اروپا تبلیغ کرده است.

نخست‌وزیر سابق انگلیس بار دیگر از کسانی که چنین اتهاماتی مطرح می‌کنند و به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند، انتقاد کرده و تاکید دارد مسئولیتی درباره آنچه رخ داده، ندارد.

به گفته او، مسئولیت بر دوش کسانی است که رفراندوم بریگزیت برگزار کردند و کسانی که به آن رای مثبت دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.