محمدبن سلمان ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با نشریه آتلانتیک، بار دیگر به طرح ادعاهای نخ‌نما و خصمانه خود علیه کشورمان پرداخت و مدعی شد که ایران به دنبال ترویج ایدئولوژی شیعی خود نه تنها در خاورمیانه بلکه در دنیاست.

وی در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود گفت: ما خواهان متوقف کردن این روند از طریق اقدامات سیاسی، اقدامات اقتصادی و اقدامات اطلاعاتی هستیم. ما  می خواهیم از جنگ پرهیز کنیم.

بن‌سلمان مدعی شد که مقامات ایران به دنبال تسخیر جهان هستند.

ولیعهد عربستان در پاسخ به این سوال که آیا از نظر وی این مشکل به دلیل مسائل مذهبی است، مدعی شد: همانطور که گفتم شیعیان در عربستان سعودی یک زندگی عادی دارند. ما هیچ مشکلی با شیعیان نداریم. ما با ایدئولوژی حکومت ایران مشکل داریم. مسئله ما این است که معتقدیم آن‌ها حق ندارند در مسائل ما دخالت کنند.

بن سلمان همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر می آید وی معتقد است دونالد ترامپ در مقایسه با باراک اوباما درک بهتری از این مسائل دارد، اظهار کرد: هر دوی آن‌ها این مسئله را درک می کنند. من معتقدم که رئیس‌جمهور اوباما تاکتیک‌های متفاوتی داشت. رئیس‌جمهور اوباما بر این باور بود که اگر فرصت‌هایی به ایران برای بازگشایی بدهد، این کشور تغییر خواهد کرد. اما با وجود حکومتی مبتنی بر یک چنین ایدئولوژی این اتفاق به زودی رخ نخواهد داد.

وی با بیان این‌که «از نظر باراک اوباما توافق هسته‌ای به ایران شانس تغییر را می‌داد»، گفت:برای عربستان تنها یک درصد شانس وجود دارد که این توافق می تواند به تغییر در این کشور (ایران) منجر شود. برای رئیس‌جمهور اوباما این شانس ۵۰ درصد بود. البته حتی اگر یک شانس ۵۰ درصدی نیز وجود داشته باشد ما نمی توانیم خطر کنیم. ۵۰ درصد دیگر جنگ است. ما باید به سناریویی رجوع کنیم که در آن جنگی وجود نداشته باشد.

بن‌سلمان در ادامه این ادعاهای خود بدون اشاره به نقش مخرب و سیاست‌های جنگ طلبانه ریاض در منطقه مدعی شد: ما در حال عقب راندن این تحرکات ایران هستیم. ما این کار را در آفریقا، آسیا، مالزی، سودان، عراق، یمن و لبنان انجام داده‌ایم. ما بر این باوریم که پس از عقب راندن مشکلات به داخل ایران منتقل خواهند شد. هدف ما سقوط نظام ایران نیست اما اگر چنین اتفاقی بیفتد این مشکل خودشان است.

وی افزود: ما در حال حاضر نیز یک سناریو جنگ در خاورمیانه داریم. این برای دنیا بسیار خطرناک است. ما نمی توانیم خطر کنیم. ما اکنون باید تصمیمات جدی و سخت بگیریم تا از تصمیمات پرهزینه در ‌آینده پرهیز کنیم.

ولیعهد عربستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر این‌که «امنیت ملی یکی از خطوط قرمز کشورش است»، مدعی شد: ما در منطقه‌ای قرار داریم که توسط مکزیک، کانادا و اقیانوس آرام احاطه نشده است بلکه ما داعش، القاعده، حماس، حزب‌الله و ایران را داریم. بنابراین هر اتفاقی که مربوط به امنیت ملی باشد مهم است و ما نمی توانیم عربستان سعودی را به خطر بیندازیم.

بن سلمان در پاسخ به این سوال که در عربستان تبلیغات ضد یهودی زیادی انجام می شود، گفت که وی حق یهودیان برای داشتن کشور خود در کنار کشور فلسطین را به رسمیت می شناسد.

****

به گزارش ایسنا، مقامات سعودی در حالی همواره ادعاهای خود علیه کشورمان را مطرح می‌کنند که سیاست‌های تفرقه افکنانه و جنگ طلبانه این کشور در منطقه خاورمیانه که از پشتیبانی غرب و به‌ویژه آمریکا نیز برخوردار است، عامل اصلی مشکلات در این منطقه است اما آن‌ها با فرافکنی‌های خود تلاش می‌کنند ایران را برای تمامی این مسائل مقصر جلوه دهند.

اخیرا و در همین راستا، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به آخرین گستاخی‌های بن‌سلمان، ولیعهد عربستان گفته بود: خردمندانه‌تر آن است، عقلای قوم و تجربه‌آموختگان سعودی به وی بیاموزند، چگونه بزرگ‌تر از او که ادعای سروری جهان عرب داشت و خود را سردار قادسیه می‌خواند و شرق و غرب و عرب پشتیبانش بودند، در مقابل اراده‌ مردم دلیر و بزرگ این مرز و بوم به خاک مذلت نشست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.