بخشی از این مصاحبه را می خوانید:

دیروز جلسه غیرعلنی شورا پشت درهای بسته و درفضایی کاملا ایزوله برای بررسی موضوع استعفای شهردار تهران برگزارشد. ولی بعد از چند ساعت بحث و گفت‌وگو اعضای شورای شهردر مصاحبه‌هایی با رسانه‌ها، مدعی شدند که در جلسه دیروز اصلا صحبتی از انتخاب «جایگزین» برای نجفی نشده و قرار است یکشنبه هفته بعد دوباره این مساله در صحن علنی بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری شود ! به نظر شما این یک تناقض آشکار نیست؟ آخر چطور می‌شود که جلسه غیرعلنی با این همه احتیاط و ممانعت از درز کردن مضمون جلسه برگزار شود، ولی در آن از انتخاب جایگزین صحبتی نشده باشد؟

چرا تناقض؟ ما نگفتیم که در جلسه دیروز در مورد استعفای شهردار صحبت نکرده‌ایم. بلکه گفتیم دراین جلسه بعد از بحث و تبادل نظر فراوان اعضا به اتفاق به این نتیجه رسیدند که نجفی همچنان به کار خود به عنوان شهردارتهران ادامه دهد و استعفایش را نپذیرند.

خب این مساله درست در مورد استعفای وی نیزبه همین شکل رخ داد. یعنی به مدت ٢٤ ساعت تمام اعضا، استعفای شهردار تهران را تکذیب کردند. ولی بعد به یکباره ورق برگشت و استعفای وی تایید شد! الان هم به نظر می‌رسد همان سناریو دارد تکرار می‌شود. اول گفته می‌شود استعفای شهردار پذیرفته نمی‌شود، بعدا شایع می‌شود که شورا در حال بررسی گزینه‌هایی برای شهرداری تهران است. از سویی اعضا مدعی هستند که در مورد هیچ گزینه‌ای صحبت نشده است. به نظر شما اینها تناقض نیستند؟ چه تضمینی وجود دارد که مثل موضوع «استعفا»، چند روز بعد دوباره گزینه‌هایی از سوی شورا به عنوان جانشین شهرداری معرفی نشوند؟

در مورد استعفا هم ما چیزی را کتمان نکردیم... ما هم به صورت شفاهی از این طرف و آن طرف و از طریق فضای مجازی شنیدیم که نجفی استعفا کرده است اما برگه استعفا را ندیده بودیم. این بود که فکر کردیم شایعه است.

فکر نمی‌کنید استدلال‌تان چندان پذیرفتنی و قابل قبول نباشد؟! آخر چطور می‌شود که شما به عنوان عضو شورای شهر این خبر را شنیده باشید و به راحتی از کنارآن گذشته و حتی زحمت پیگیری را هم به خود نداده باشید؟

ببینید قضیه به این شکل که شما می‌گویید نبوده است. در طول ٦ ماهه گذشته بارها شایعه استعفای شهردار جدید تهران مطرح شد که هر بار هم تکذیب شده بود. این‌بارهم وقتی این خبر را شنیدیم فکر کردیم حتما باز هم شایعه است. بنابراین چندان به آن توجه نکردیم تا اینکه روز بعد درجلسه هیات رییسه شورا، آقای هاشمی گفتند که دیروز شهردار استعفایش را به وی داده ولی او استعفا را نگرفته و در حال رایزنی با دولت و دوستان نجفی است تا وی را منصرف کند. در واقع تا آن روز ما اصلا برگه‌ای در مورد استعفای نجفی را ندیده بودیم. الان هم در جلسه دیروز نجفی برای نخستین‌بار بعد از استعفایش در جمع اعضای شورا حاضر شد و دلایلش را مطرح کرد و گفت که به دلیل بیماری و برخی از فشارهای سیاسی و اجتماعی دیگر نمی‌تواند به کارش ادامه دهد. اما اعضا نیز بعد از بحث و تبادل نظر به این نتیجه رسیدند که نجفی روز یکشنبه در صحن شورا حاضر شود و دلایلش را بگوید و بعد رای‌گیری شود. گرچه اعضا به اتفاق مخالف استعفای وی بودند.

چرا؟

چون اولا به نظرما عملکرد آقای نجفی در این مدت عملکرد قابل دفاعی بوده است و ثانیا درتهران با ١٠ تا ١٢ میلیون تردد در شبانه روز و به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران، هر نوع تزلزل مدیریتی می‌تواند برای آن هزینه‌های سنگینی را به دنبال داشته باشد. به خصوص اینکه شهردار تهران عضو هیات دولت هم هست و در شرایطی که ما در حال سروسامان دادن به سامانه سیاسی کشورمان هستیم برای استحکام آن نیازمند آن هستیم که در مجموعه شهری نیز شاهد مدیریتی مستحکم و قوی باشیم. هر چند که در این بین ممکن است فشارهایی هم باشد، ولی به شخصه فکر می‌کنم این فشارها قابل مدیریت و حل شدن است. باید به خاطر «ایران» عزیزمان این فشارها و سختی‌ها را تحمل کرد. حتی در فضاهای بین‌المللی با وجود فشارهای فراوانی که روی کشورمان است و «جوانک» سیاسی اطراف‌مان، باید با دقت بیشتری عمل کرد چرا که مردم منطقه چشم‌شان به ثبات مدیریتی جمهوری اسلامی ایران است. در چنین شرایطی هر گونه اختلال مدیریتی می‌تواند برای کشورمان گران تمام شود.

همه اینها درست... ولی وقتی که نجفی می‌گوید مریض است، واقعا چرا اینقدر به ادامه کار وی اصرار دارید؟

ما هم در مورد مریضی وی حرفی نداریم. نجفی هم شهروندی است مثل تمامی شهروندان و طبیعی است که بیمارشود. ما می‌گوییم یک ماهی مرخصی بگیرد و برود درمان کند و برگردد.

و شهر یک ماه بدون شهردار باشد؟

بالاخره قائم مقام یا سایر مدیران وی می‌توانند در طول این مدت عهده‌دار اداره شهر باشند.

به قول شما بیماری، قابل درمان است. ولی وقتی که نجفی این همه به رفتن اصرار دارد به نظر می‌رسد کفه فشارهای سیاسی و اجتماعی خیلی بیشتر از بیماری وی باشد .

درست نمی‌دانم. ولی این را هم انکار نمی‌کنم که این فشارها نقش مهمی در استعفای وی دارد. گرچه همان‌طور که گفتم معتقدم که به خاطر شهرتهران و ایران باید مدیران این مصائب را تحمل کنند و با تدبیر و رایزنی و تعامل آنها را حل کرد.

همان طور که شما گفتید، می‌شود با تدبیر و تعامل این مشکلات را حل کرد. پس چرا شهردار به همین راحتی خسته می‌شود و می‌خواهد استعفا دهد؟ واقعا فکر نمی‌کنید شهردار تهران باید بیش از اینها صبر و تحمل و درایت داشته باشد؟

من هم با شما موافقم که مدیران ارشد باید به دلیل منافع ملی و بزرگ‌تر بردبار‌تر و صبورتر باشند ولی به هر حال آقای نجفی می‌خواهد استعفا دهد.

خب در چنین شرایطی طبیعی است که شورا بخواهد فردی را به عنوان شهردار احتمالی زیر سر داشته باشد.

نه. ما اصلا به این فکر نیستیم چون قرار نیست استعفای نجفی قبول شود. در جلسه دیروز هم هیچ صحبتی در این زمینه نشد. شاید خود اعضا به صورت فردی با هم در این مورد صحبت کرده باشند، ولی در جلسه غیر علنی دیروز اصلا در این مورد بحثی مطرح نشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.