محمدرضا الهیار درباره مهم‌ترین طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای که در سال ۹۶ انجام شده است، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری دو دستاورد مهم را در حوزه مهندسی عمران و طرح‌های توسعه‌ای داشت. یکی افتتاح فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و دیگری کلنگ‌زنی فاز سه طرح توسعه تکمیلی بندر شهیدرجایی. همچنین تمرکز ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌های ریلی  و تعمیرات ریلی در بندر شهید رجایی داشته‌ایم.

 وی در مورد ایجاد خطوط ریلی در بنادر کشور، گفت: در بندر شهید رجایی حدود ۵۴ کیلومتر ریل  و در بندر امام دو برابر آن خط ریلی وجود دارد. از طرفی در بندر امیرآباد و در ارتباط با اسکله‌های ریلی در سال گذشته تصمیم‌گیری‌های صورت گرفت که امیدواریم فعالیت‌های مربوط به آن تکمیل و نهایی شود.

وی با بیان اینکه تعمیرات، نگهداری و مهم شمردن آن بیش از گذشته در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است، تصریح کرد: ما حتی به نگهداری قبل از تعمیرات احتیاج داریم و باید در این بخش  تحت یک نظام هدفمند حرکت کرد. در حوزه‌ مربوط به ساخت و سازها نیز‌ موج شکن‌های مردمی و کوچک چندمنظوره ساخته شد که تقریبا تا پایان سال ۹۶عمده این موج شکن‌ها تحویل داده شد و به بهره‌برداری رسید.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: یکی از بزرگترین پروژه‌های تجهیزاتی کشور در سال ۹۶ ورود ١٢ دستگاه جرثقیل دروازه‌ای یا "گنتری کرین" بود که با توجه به فضای به وجود آمده در پسابرجام انجام و در سال گذشته با شتاب بیشتری به کشور وارد شد. در حال حاضر تعداد چهار دستگاه از تجهیزات یاد شده در اسکله بندر شهید رجایی واقع شده و مونتاژ مابقی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در راستای تامین تجهیزات، ۱۵ دستگاه "ترانس تینر" توسط تولیدکنندگان داخلی مدنظر قرار گرفته و خوشبختانه مشکلات و موانع قراردادی آن حل و فصل شده است. امیدواریم تا پایان نیمه اول سال جاری این تجهیزات تحویل بندر شهیدرجایی شود تا توان تجهیزاتی این بندر افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه از دیگر رخدادهای حوزه تجهیزات در سال ۹۶ خارج سازی مغروقه ها و پاکسازی مسیر تردد کشتی‌ها به جهت ایمن سازی بود، خاطرنشان کرد: چندین شناور بزرگ در آب‌های اروند و خور موسی از آب بیرون آمد و مسیر مربوطه پاکسازی شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.