حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهورترکیه در آنکارا، با تقدیر از میزبانی شایسته اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه، این نشست را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: روند مذاکرات آستانه و تلاش سه کشور منجر به بیشترین موفقیت ها برای مبارزه با تروریست ها در سوریه شد و باید این تلاش‌ها تا زمانیکه مردم سوریه بتوانند با آرامش در کشورشان زندگی کنند ادامه داشته باشد.

رئیس جمهور افزود: توسعه و تقویت همکاری‌های منطقه ای ایران و ترکیه در زمینه های مختلف از جمله گسترش امنیت، آرامش و ثبات در کشورهای منطقه بویژه یمن، حفظ تمامیت ارضی کشورها و جلوگیری از تغییر مرزهای جغرافیایی، مقابله با دخالت‌های فرامنطقه ای در امور داخلی کشورهای منطقه و مبارزه همه جانبه با تروریسم بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت تلاش مشترک همه کشورهای اسلامی منطقه بویژه ایران وترکیه در راستای حل وفصل موضوع فلسطین، گفت: مردم مظلوم فلسطین حق دارند تا اعلام کنند که می خواهند به سرزمین خود بازگردند، اما توسط رژیم صهیونیستی به خاک و خون کشیده می شوند.

رئیس جمهور اظهار داشت: ایران و ترکیه باید مناسبات و همکاری های خود را در بخش های مختلف از جمله همکاری های مرزی، مبارزه با جرائم سازمان یافته، محیط زیست، گردشگری، مبارزه با مواد مخدر و همکاری های کمرگی و ترانزیت و روابط بانکی، انرژی واستفاده از پول ملی در مناسبات تجاری بیش ار پیش ارتقاء داده و کمیسیون مشترک روابط راهبردی دوکشور در این راستا تلاش کنند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه توسعه روابط بانکی موجب رونق در مناسبات و همکاری های تجاری و اقتصادی تهران-آنکارا خواهد شد، خاطرنشان کرد: توسعه روابط با ترکیه به عنوان کشور دوست، همسایه و مسلمان برای ایران حائز اهمیت است.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز فرصت ها و ظرفیت های گسترده سرمایه گذاری در ایران فراهم است که فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران ترکیه هم می توانند در آن حضور داشته و فعالیت کنند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهورترکیه نیز در این دیدار با تقدیر از حضور ایران در اجلاس آنکارا، گفت: اهتمام و تلاش ایران در برگزاری هرچه بهتر این اجلاس نشان دهنده علاقه و جدیت دو کشور در توسعه همکاری‌های منطقه ای است.

اردوغان با اشاره به ضرورت تلاش در راستای توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌های ایران و ترکیه در بخش های مختلف، اظهار داشت: شورای عالی همکاریهای راهبردی ایران و ترکیه بزودی در ترکیه برگزار خواهد شد.

رئیس جمهور ترکیه همکاری و رایزنی‌های ایران و ترکیه در زمینه حل و فصل مسائل منطقه ای بویژه مبارزه با تروریسم و گروه های تروریستی را سازنده و مثبت عنوان کرد و خواستار توسعه و تقویت روابط فی مابین در این راستا شد.

اردوغان با بیان اینکه استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری در توسعه روابط اقتصادی و تجاری تهران-آنکارا تاثیر بسزایی دارد، اظهار داشت: در آینده ای نزدیک هیات عالی رتبه از مقامات ترکیه برای انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه به تهران سفر خواهند کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.