«العربی الجدید» در تحلیلی درباره تصمیم آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه آورده است: تصمیم تازه و ناگهانی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عقب نشینی آمریکا از سوریه بار دیگر نگاه‌ها را به سمت شیوه‌های هماهنگی عربستان و اسرائیل و مکانیزم تبادل نقش‌های بین دو طرف در مقابله با چالش‌های منطقه‌ای دوخته است.

 

«محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی به نشانه اعتراض به تصمیم ترامپ آشکارا خواهان بقای حضور نیروهای آمریکایی در شمال شرق سوریه به منظور مواجهه با نفوذ ایران در منطقه شد.

 

در مقابل، اسرائیل که رسما در برابر تصمیم ترامپ سکوت اختیار کرده در پشت پرده به دنبال تاثیرگذاری بر مقامات ارشد دولت آمریکاست تا آنها را متقاعد کند که رئیس جمهور آمریکا را از رویکردهای خود منحرف کنند.

 

«عیران لیرمن»، رئیس کانون مطالعات راهبردی اورشلیم پیش بینی کرد تل آویو بخصوص به مقامات ارشد دولت آمریکا که به مخالفت با عقب نشینی از سوریه شناخته شده هستند رجوع کند، نظیر «مایک پامپئو»، وزیر خارجه جدید و «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا و «جینا هسیل»، رئیس آژانس اطلاعات آمریکا، علاوه بر اینکه از متحدان خود در کنگره کمک خواهدخواست.

 

کاهش قدرت اسرائیل در اعمال فشار بر روسیه برای حفظ منافع تل آویو 

 

شیوه هماهنگی عربستان و اسرائیل در مقابله با تصمیم ترامپ، چهره هماهنگی بین ریاض و تل آویو در مقابله با توافق قدرت‌های بزرگ با تهران درباره برنامه هسته ای ایران را به اذهان بازگرداند.

 

بر خلاف وضعیت کنونی، مخالفت اسرائیل با برجام بسیار صریح و چالشی مستقیم برای دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا بود در حالی که عربستان ضمن اختیار سکوت در پشت صحنه علیه توافق عمل می‌کرد.

 

روشن است که دولت راست گرای اسرائیل که روی روابط خود با دولت کنونی آمریکا حساب کرده در اظهار مخالفت با سیاست‌های ترامپ به شدت جنبه احتیاط را رعایت کرده و در مخالفت با تصمیم عقب نشینی آمریکا از سوریه آرام عمل می‌کند.

 

به رغم هماهنگی بین ریاض و تل آویو در خصوص مقابله با تصمیم ترامپ جای شکی نیست که ضرر و زیان اسرائیل از این تصمیم بسیار بزرگ‌تر از عربستان است.

 

در اسرائیل معتقدند که تصمیم عقب نشینی با موضع افراطی ترامپ در خصوص ایران و برنامه هسته‌ای ایران در تناقض است به گونه ای که احتمالا تهران دیگر آنچنان جدی با تهدیدهای آمریکا درباره خروج از برجام و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران تعامل  نکند.

 

در کنار آن خروج آمریکا از سوریه قدرت تل آویو در اجرای نقشه منافع راهبردی خود در سوریه را خواهد کاست، خروج آمریکا اسرائیل را در رویارویی با تلاش ایران برای افزایش نفوذ خود در سوریه تنها خواهد گذاشت موضوعی که تل آویو آن  را منبع راهبردی تهدید برای خود قلمداد می‌کند.

 

در خصوص تصمیم سازان در اسرائیل عقب نشینی آمریکا زمینه تقویت نفوذ ایران از تهران تا عراق، سوریه و در نهایت ساحل لبنان را فراهم می‌کند.

 

علاوه بر این درصورت عملی شدن تصمیم ترامپ این اتفاق هزینه مقابله اسرائیل با نفوذ ایران در سوریه را بیشتر می‌کند به گونه ای که ممکن است که تل آویو را به رویارویی فراگیری سوق بدهد نه تنها در سوریه بلکه همچنین با حزب الله در لبنان و «آویگدور لیبرمن»، بخصوص که وزیر جنگ اسرائیل اعتراف کرد که جبهه داخلی آمادگی روبرو شدن با تبعات این جنگ را ندارد.

 

قدرت اسرائیل در اعمال فشار بر روسیه برای رعایت منافع آن در سوریه پس از خروج آمریکا کاهش خواهد یافت و این موضوع موجب بهبود قدرت ایران برای افزایش نفوذش در سوریه است.

 

از سوی دیگر تل آویو نگران است که اجرای تصمیم ترامپ موجب شود که منافع آن در هر گونه راه حل سیاسی برای مناقشه در سوریه در نظر گرفته نشود .

 

بر کسی پوشیده نیست که اسرائیل بیشتر خواهان تجزیه سوریه است به گونه ای که همه فرصتها برای بازگشت کشور سوریه به نقش قدرتمند خود در صحنه نزاع و منطقه از بین برود اما اسرائیلی‌ها آشکارا مخالف هر گونه حرکتی هستند که به تضعیف کردهای سوریه منجر شود چون به نظر اسرائیل، کردهای سوریه می‌توانند نقش مهمی در مقابله با ترکیه از یک سو و نیروهای اسلام گرا ایفا کنند.

 

نگرانی اسرائیل از ارتقای جایگاه منطقه ای ترکیه

 

اما بی تردید یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های اسرائیل از تصمیم ترامپ از این جهت است که اجرای آن به بهبود جایگاه منطقه‌ای ترکیه منجر شود، می توان تصور کرد که خروج آمریکا از شمال سوریه محصول توافق با آنکارا خواهد بود به گونه ای که ترکیه ملزم به مراعات منافع آمریکاست.

 

اگر اسرائیل به تضعیف نفوذ ایران در منطقه اهمیت می‌دهد منافع آن اقتضا می کند که این قضیه همزمان با ارتقای جایگاه ترکیه نزد آمریکا همراه نباشد بخصوص در پی تنش بین آنکارا و تل آویو که به دنبال تبادل اتهامات بین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پدید آمد آن هم در پی انتقادهایی که اردوغان از اسرائیل به دلیل ارتکاب جرایم علیه شرکت کنندگان در راهپیمایی های بازگشت میلیونی در داخل نوار غزه داشت.

 

اما آینده تحرکات اسرائیل و عربستان علیه تصمیم ترامپ منوط به شیوه توجیه رئیس جمهور آمریکا برای هضم قضیه خروج از سوریه است.

 

ترامپ می تواند این گام را در راستای آمادگی برای حمله به نیروهای ایرانی و شبه نظامیان وابسته به آن توجیه کند به گونه ای که خروج زودهنگام نیروهای آمریکایی از منطقه قدرت ایرانی‌ها را برای انتقام‌گیری کم کند و اگر این قضیه دلیل ترامپ برای عقب نشینی باشد اسرائیل محتاط خواهد بود چون این اتفاق احتمال وقوع رویارویی فراگیر را از بین نمی‌برد چون هر حمله آمریکا به نیروهای ایرانی و شبه نظامیان در سوریه در نهایت به رویارویی با حزب الله منجر می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.