روابط میان ایران و هند که همواره روابط تجاری عمیقی داشتند، سال گذشته پس از اینکه ایران سرمایه گذاران دیگری را برای این میدان جست و گزارشهای رسانه ای نشان داد حق توسعه فرزاد B به شرکت گازپروم روسیه اعطا خواهد شد، تیره گشت.

هند درصدد تلافی برآمد و به پالایشگاههای دولتی دستور داد واردات نفت از ایران را کاهش دهند.

به گفته منابع آگاهی که مایل نبودند نامشان به دلیل حساسیت موضوع فاش شود، در دیداری در دهلی نو که در فوریه انجام گرفت، ایران از هند خواست پیشنهاد بازبینی شده برای طرح توسعه میدان فرزاد B ارائه دهد.

دهلی نو و تهران تلاش کرده اند اختلافاتشان بر سر حق توسعه فرزاد B را که توسط شرکتهای هندی به رهبری شرکت Videsh ONGC در سال ۲۰۰۸ کشف شد، کاهش دهند.

شرکت‌های هندی امیدوارند حق توسعه میدان گازی فرزاد B را دریافت کنند، زیرا هند یکی از کشورهایی بوده که در سالهای تحریم، به خرید نفت از ایران نفت ادامه داد.

به گفته منابع آگاه، شرایط جدید شرکتهای هندی را تنها به تولید گاز و توسعه میدان محدود می کند.

اگرچه پیشنهاد رسمی هنوز داده نشده اما پیشنهاد جدید بین سه تا چهار  میلیارد دلار خواهد بود و شامل فراوری گاز و توسعه پروژه های پایین دستی نیست.

شرکتهای هند سال گذشته به درخواست ایران یک پیشنهاد توسعه ۱۱ میلیارد دلاری داده بودند که توسعه فعالیتهای بالادستی و زیرساخت پایین دستی را دربرمی گرفت. برآورد شده که این میدان ۲۲ تریلیون فوت مکعب ذخایر دارد که از این میزان ۱۶ تریلیون فوت مکعب قابل برداشت به نظر می رسد.

هند و ایران درباره برنامه توسعه بازبینی شده برای این میدان هفته آینده در جریان سفر بیژن زنگنه به دهلی نو مذاکره خواهند کرد.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند ماه گذشته پس از دیدار با بیژن زنگنه گفت: به منظور تحکیم روابط با هند، ایران تخفیف حمل بالاتر برای فروش نفت پیشنهاد کرده و همچنین موافقت کرده درخواست هند برای سهمی در یک میدان تولیدکننده را بررسی کند. در مقابل، هند موافقت کرده واردات نفت از ایران را افزایش دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.