دکتر سید حسن هاشمی در آیین بهره برداری از بیمارستان ۱۷۲ تختخوابی شهدا قم، اظهار کرد: طرح تحول سلامت از سال ۹۳ در کشور آغاز شد و در دولت، دکتر روحانی بیشترین حمایت از این طرح را داشت اما مجلس با مصوبات بسیار خوب و موثر خود، حمایت بیشتری نسبت به برخی همکاران ما در دولت داشت.

 وزیر بهداشت تصریح کرد: تا قبل از دولت یازدهم، تعداد کل تخت های بیمارستانی کشور، ۸۰ هزار تخت بود اما در طول ۴ سال، به اندازه یک چهارم(۲۴ هزار تخت بیمارستانی) تخت های کل تاریخ، تخت بیمارستانی ایجاد شد همچنین علاوه بر این، بیش از ۳ میلیون مترمربع فضای بیمارستانی نوسازی، اورژانس هوایی توسعه و بودجه بهداشت، دو برابر شد.

هاشمی تاکید کرد: ایران از نظر بودجه‌ای که به حوزه سلامت اختصاص می دهد، در بین کشورهای دنیا در رتبه ۸۰ قرار دارد و نباید فکر کنیم که هزینه زیادی در این حوزه می کنیم البته باید بهره وری بهتری داشته باشیم.

 وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: مردم ایران تصور می کنند که قم با توجه به اینکه کانون انقلاب و حوزه علمیه بوده، در حوزه خدمات از سایر مناطق کشور، بهره مند تر است اما در منطقه نیروگاه که ۴۵۰ هزار نفر جمعیت دارد، با گذشت ۴۰ سال تا امروز یک تخت بیمارستانی هم وجود نداشت.

هاشمی یادآور شد: اگر کسی بخواهد روی کارنامه نظام جمهوری اسلامی قضاوت کند، اول باید از قم شروع کند و در مورد قم که پیشانی نظام است و قومیت و ملیت های مختلف در آن سکونت دارند، کوتاهی کرده ایم.

هاشمی خاطرنشان کرد: به تعداد کل تخت های بیمارستانی قم، در چند سال اخیر، تخت بیمارستانی ایجاد شد و هر سال باید بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تخت بیمارستانی ایجاد کنیم.

به گزارش وبدا؛ وزیر بهداشت گفت: بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی امیرالمومنین(ع) قم به زودی افتتاح می شود و پیشرفت فیزیکی بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی قم که روسای جمهور و مجلس، پیگیر ساخت آن هستند، مناسب و در تراز بین المللی است.

 وزیر بهداشت حداقل شاخص تخت بیمارستانی به ازای هر نفر را در کشور ۱.۶ تخت عنوان کرد و افزود: در منطقه نیروگاه قم، حداقل باید ۷۰۰ تخت بیمارستانی وجود داشته باشد بنابراین با استانداردهای کشور و منطقه هنوز فاصله داریم.

هاشمی از حمایت های مراجع عظام تقلید از حوزه سلامت در طول ۵ سال گذشته تقدیر کرد و گفت: این بزرگواران، هدایت ها و راهنمایی خوبی داشتند و امیدواریم که قم از حداقل ها بهره مند شود اما تلاش می کنیم که در حوزه سلامت، بیشتر از حداقل ها را در قم فراهم کنیم.

لازم به ذکر است که بیمارستان ۱۷۲ تختخوابی شهدا قم با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر بهداشت به بهره برداری رسید.

عملیات ساخت این بیمارستان با ظرفیت ۶۴ تخت بیمارستانی از سال ۸۹ در منطقه نیروگاه قم آغاز شد اما تا سال ۹۲ پیشرفت فیزیکی مناسبی نداشت و از سال ۹۲، تصمیم بر این شد که با توجه به نیاز شدید این منطقه به خدمات درمانی و محرومیت آن از خدمات مطلوب، تعداد تخت های آن از ۶۴ به ۱۷۲ افزایش پیدا کند.

این بیمارستان در زمینی به متراژ ۱۶ هزار متر مربع در ۷ طبقه و با اعتباری بالغ بر ۷۵ میلیارد تومان، ساخته و تجهیز شده است.

بیمارستان شهدا قم دارای بخش های اورژانس، جراحی عمومی، داخلی، بستری زنان و مردان، مراقبت های ویژه ICU و CCU، اتاق عمل، نوزادان، زنان و زایمان، درمانگاه، داروخانه و تصویر برداری است.

منطقه نیروگاه قم، یکی از مناطق پر ازدحام و مهاجر پذیر است که جمعیت آن حدود ۴۵۰ هزار نفر است و تا قبل از بهره برداری از بیمارستان شهدا، از امکانات درمانی مطلوبی برخوردار نبوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.