روزنامه جمهوریت ترکیه نوشت، این موسسه نظرسنجی همچنین اعلام کرده است که بر اساس نظرسنجی انجام شده، در مرحله دوم انتخابات نیز، مرال آکشنر رهبر حزب نیک ترکیه رقیب جدی رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خواهد بود.

این رسانه همچنین با استناد به نتایج نظر سنجی موسسه پیار مدعی شد که نامزد حزب حاکم قادر به پیروزی در مرحله انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ نیست.

به نوشته این رسانه، نتایج نظر سنجی شرکت پیار نشان می دهد که ائتلاف احزاب عدالت و توسعه و حرکت ملی ترکیه موسوم به &#۳۹;ائتلاف جمهور&#۳۹; نتوانسته تاثیر بسزایی در افزایش آرای نامزد این ائتلاف بگذارد به طوری که فقط ۲۰ درصد حامیان حزب حرکت ملی رای خود را به اردوغان می دهند و ۸۰ درصد از آنها حتی در مرحله اول انتخابات به مرال آکشنر رهبر حزب نیک رای خواهند داد.

بنا بر اعلام این رسانه، شرکت پیار نظر افراد را در خصوص رای آنها در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری جویا شده که نتایج نشان می دهد مرال آکشنر رهبر حزب نیک با ۴۱.۱ درصد آراء رقیبی بسیار جدی برای اردوغان با آراء ۴۱.۹ درصد است.

در این گزارش همچنین آمده است که کمال قلیچدار اوغلو شانس کمتری نسب به آکشنر در پیروزی بر اردوغان دارد چرا که در این صورت، رای اردوغان ۴۳.۹ و رای قلیچدار اوغلو ۴۰.۵ خواهد بود.

به گزارش ایرنا، نتایج نظرسنجی های صورت گرفته توسط موسسات تحقیقاتی معتبر ترکیه و انتشار آن در رسانه های این کشور در ماه های اخیر حاکی از کاهش آرای حزب حاکم و همچنین ریزش آرای حزب حرکت ملی به زیر ۱۰ درصد است.

به باور کارشناسان سیاسی ترک، تقابل حزب حاکم و حزب حرکت ملی با حزب دموکراتیک خلق ها و تروریست نامیدن این تشکیلات سیاسی و نیز دستگیری و اخراج نمایندگان این حزب در مجلس موجب افزایش حامیان حزب دموکراتیک خلق ها در میان جمعیت کُرد ترکیه و حتی در میان جامعه ترکیه شده است.

حزب حاکم ترکیه در انتخابات محلی، مجلس و ریاست جمهوری برای ماندن در قدرت نیاز به جلب آرای بیش از نیمی از جمعیت رای دهندگان ترکیه دارد و به همین علت، حزب حاکم چاره کار را در قبول درخواست ائتلاف با حزب حرکت ملی دید و این دو جزب ائتلافی را به نام ائتلاف جمهور شکل دادند.

جدایی مرال آکشنر از حزب حرکت ملی و تاسیس یک حزب جدید با نام &#۳۹;نیک&#۳۹; موجب ریزش در میان حامیان حزب حرکت ملی شده و این تشکیلات سیاسی را به شدت تضعیف کرده است.

فوریه گذشته رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه پس از نشست گروه با اعضای حزب عدالت و توسعه در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی در انتخابات سال ۲۰۱۹ با هم ائتلاف خواهند کرد و نام آن &#۳۹;ائتلاف جمهور&#۳۹; خواهد بود.

انتخابات محلی ترکیه با هدف مشخص کردن شهرداران شهرهای ۸۱ استان در ماه مارس ۲۰۱۹(اسفند ۱۳۹۷ ـ فروردین ۱۳۹۸) برگزار می شود.

بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی اخیر به تصویب و تایید مردم این کشور رسید، انتخابات بعدی ریاست جمهوری و سراسری در ۳ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۲ آبان ۱۳۹۸) برگزار خواهد شد و اگر مجلس ملی ترکیه تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام بگیرد، هر دو انتخابات در یک روز انجام می شود.

بر اساس تغییرات قانون اساسی ترکیه، پس از انتخابات سال ۲۰۱۹، سیستم حکومتی ترکیه از نظام پارلمانی به نظام ریاستی تبدیل شده و پست نخست وزیری حذف می شود.

n82878328-72271196

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.