روزنامه دولتی «نیو استریت تایمز» به نقل از منابع نزدیک به دولت خبر داد: انتظار می‌رود نخست وزیر مالزی پس از مراسم نماز جمعه هفته جاری ، انحلال مجلس را اعلام کند. 

در همین حال ائتلاف حاکم «جبهه ملی» به رهبری «نجیب تون رزاق» وعده داده که روز شنبه ۱۸ فروردین از کتاب وعده‌های انتخاباتی خود رونمایی می‌کند.

این ائتلاف دست راستی که از زمان استقلال مالزی در سال ۱۹۵۷ قدرت را در اختیار داشته، متشکل از حزب پر نفوذ ملی گرای مالایی «آمنو»، انجمن چینی‌ تباران مالزی (ام.سی.ای)، کنگره هندی‌ تباران مالزی (ام.آی.سی) و ۱۰ حزب دیگر در سرتاسر این کشور ۱۳ ایالتی است.

روز شنبه، تمامی ۱۳ رهبر احزاب ائتلاف «جبهه ملی» در استادیوم ملی «بوکیت جلیل» در کوالالامپور، پایتخت مالزی در مقابل طرفدارانشان، از کتاب وعده‌های انتخاباتی خود رونمایی می کنند تا به این ترتیب مبارزات انتخاباتی خود را آغاز کرده باشند.

در سوی دیگر نیز، «ائتلاف امید» به عنوان جبهه مخالف دولت، متشکل از احزاب «عدالت مردم»، «اعتماد ملی»، «اقدام دموکراتیک» و «بومی تباران متحد مالزی» به رهبری «ماهاتیر محمد» نخست وزیر سابق مالزی و همچنین عضو پیشین حزب «آمنو»، در چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی شرکت خواهد کرد.

حزب اسلامی مالزی موسوم به «پاس» نیز که به صورت سنتی در ائتلاف مخالفان بوده، در این انتخابات به صورت مستقل به رقابت خواهد پرداخت.

مردم مالزی در چهاردهمین انتخابات سراسری پیش رو ۲۲۰ عضو مجلس نمایندگان را انتخاب می‌کنند و در پی آن ائتلافی که اکثریت کرسی‌ها را به دست آورده، تشکیل دولت می‌دهد.

در انتخابات سراسری سیزدهم، «جبهه ملی» ائتلاف حاکم کشور مالزی با آن که آرای کمتری نسبت به «ائتلاف امید» به دست آورد، با کسب ۱۳۳ کرسی، موفق به تشکیل دولت شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.