موضوع اصلی سفر به مسکو و رایزنی با مقامات نظامی کشور‌های مختلف جهان، "تحولات منطقه" و در صدر آن‌ها تحولات سوریه و مقابله با تروریسم بوده است، چیزی که دقیقاً مقارن شد با اجلاس مهم سران کشور‌های ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا.

 

کشور سوریه به‌دلیل تهاجم گسترده تکفیری‌ها به آن و سقوط بخش اعظمی از این کشور در سالیان اخیر و سپس بازپس‌گیری مناطق تحت اشغال تکفیری‌ها توسط ارتش سوریه و نیرو‌های مقاومت اسلامی، در سالیان اخیر کانون توجه قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای و جهانی بوده و کشور‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف امنیتی و نظامی، در این کشور ــ چه علیه تروریست‌ها و چه له تروریست‌ها ــ حضور داشته‌اند که در این میان، ایران و روسیه به‌عنوان دو قدرت اثرگذار در منطقه با درخواست دولت قانونی سوریه، کمک‌های زیادی در جهت مقابله با تروریست‌ها به ارتش و نیرو‌های مقابله‌کننده با تکفیری‌ها در این سال‌ها کرده‌اند.

 

تحولات سوریه و مبارزه با تروریسم به‌دلیل اهمیت بالایش، در سالیان اخیر کانون اصلی مذاکرات در اجلاس‌های مهم امنیتی ــ نظامی جهان بوده و بر همین منوال، اجلاس ۲ روزه امنیتی مسکو نیز تحت الشعاع این مسئله قرار داشت.

 

در ذیل، نگاهی داریم به ۸ نکته امنیتی ــ نظامی که امیر حاتمی وزیر دفاع کشورمان در جریان سفر به روسیه در دیدار‌ها و سخنرانی‌هایش بیان کرده است:

 

۱ ــ پیشنهاد تشکیل کمیسون مشترک نظامی میان ایران و بلاروس

 

ــ امیر حاتمی: امیدواریم مناسبات دفاعی و نظامی دو کشور متناسب با روابط سیاسی فی‌مابین توسعه یافته و در آینده شاهد تشکیل نشست‌های کارشناسی و تخصصی بین دو کشور باشیم.

 

ــ وزیر دفاع بلاروس با ابراز علاقه جهت توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی دو کشور تصریح کرد: امیدواریم با تشکیل کمیسیون‌های همکاری‌های مشترک با حضور کارشناسان و متخصصین فنی و نظامی دو کشور، همکاری‌های دوجانبه را گسترش دهیم. (وزیر دفاع در دیدار با وزیر دفاع بلاروس)

 

۲ ــ توسعه توان موشکی برای دفاع مشروع منطقه‌ای

 

ــ ایران تقویت قدرت دفاعی و اقتدار دفاع بازدارنده به‌ویژه در حوزه موشکی را حق طبیعی خود در دفاع مشروع منطقه‌ای می‌داند و توسعه و تقویت آن را برای مقابله با تهدیدات متنوع و نوظهور ضروری می‌داند و با قاطعیت آن را پیگیری خواهد کرد. (وزیر دفاع در اجلاس امنیتی مسکو + لینک)

 

۳ ــ لزوم همکاری منطقه‌ای برای مقابله با تروریسم سایبری

 

ــ تهدیدات تروریسم در ابعاد مجازی، سایبر، عملیات ایذایی و انتحاری یا قلمروسازی در جغرافیای دولت‌های آشوب‌زده، همکاری کشور‌های منطقه در عرصه اطلاعاتی و امنیتی را به ضرورتی حتمی تبدیل نموده است. تجربه همکاری میان کشور‌های سوریه، عراق، ایران و روسیه در مقابله با داعش که اخیراً ترکیه نیز به این روند پیوسته، می‌­تواند الگویی برای تسرّی آن به تمامی کشور‌های منطقه باشد.

 

ــ شکست کامل گروه تروریستی داعش، نیازمند شناخت و شکست دادن تمامی ابعاد فکری، رفتاری و عملیاتی آن است. این نقش‌ها در قلمروی مجازی، عملیات ایذایی و انتحاری، گرگ‌های تنها و استقرار سرزمینی یا قلمرو‌سازی در جغرافیای دولت‌های آشوب‌زده بازنمایی و حفظ می‌شود و همه این فضا‌ها قابلیت تبدیل به فضای تهدید علیه کشور‌های منطقه و فرامنطقه‌ای را دارا هستند. (وزیر دفاع در اجلاس امنیتی مسکو + لینک)

 

۴ ــ "نظم امنیتی آسیایی"

 

جمهوری اسلامی ایران معتقد است که در روند بحران‌های نوظهور، افراط‌گرایی و تروریسم مهم‌ترین چالشی است که جان میلیون‌ها انسان را برای آینده پیشِ‌رو در بالاترین سطح تهدید می‌کند و مقابله مؤثر با این تهدید مشترک و ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه، مستلزم اتخاذ سیاست دفاعی همکاری‌جویانه و پیگیری نظم امنیتی آسیایی مبتنی بر پیوند‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی درون‌منطقه‌ای است. (وزیر دفاع در اجلاس امنیتی مسکو + لینک)

 

۵ ــ تداوم همکاری نظامی ایران و روسیه در سوریه

 

ــ همکاری‌های دو کشور در چارچوب موافقت‌نامه همکاری‌های نظامی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، رشد خوبی داشته است.

 

ــ همکاری‌های ایران و روسیه تا نابودی کامل تروریسم در سوریه ادامه خواهد داشت؛ این همکاری‌ها براساس عهدی که برای نابودی تروریست بسته بودیم انجام شد و بر عهد خود با روسیه در این زمینه وفاداریم. (وزیر دفاع در دیدار با وزیر دفاع روسیه)

 

۶ ــ پیش‌بینی برای آغاز دور جدید تنش‌ها در منطقه

 

ــ شکست داعش به‌مثابه شکست سیاست منطقه‌ای آمریکا است و لذا به‌ظن بسیار قوی باید انتظار داشت که این شکست آغاز یک دوره جدید از خصومت‌ها و تنش‌های منطقه‌ای برای پر کردن خلأ‌های کنونی و رقابت تثبیت حضور قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در نقاط مواجه با بی‌ثباتی شود. (وزیر دفاع در اجلاس امنیتی مسکو + لینک)

 

۷ ــ "ائتلاف آمریکا و ائتلاف مقاومت در سوریه"

 

ــ دو ائتلاف در مبارزه با تروریست‌ها در سوریه عمل کردند؛ یکی ائتلاف مربوط به محور مقاومت و با پشتیبانی بی‌دریغ روسیه که مبارزه واقعی را با تروریست‌ها داشت و منجر به شکست داعش شد و یک طرف هم ائتلاف به‌رهبری آمریکا که بسیار گزینشی عمل و در واقع تروریست‌ها را مدیریت کرد، هر جا مطابق منافع‌شان بود از آن‌ها پشتیبانی کردند و هرجا با منافع‌شان در تضاد بود با آن به مقابله پرداختند. (وزیر دفاع در بدو ورود به مسکو)

 

۸ ــ ترامپ و تیم افراطی او؛ "شرایط سخت‌تری پیش‌ِروی منطقه است"

 

ــ تا زمانی که عوامل اصلی ایجاد داعش پابرجاست و در شرایطی که تسلیح کشور‌های متجاوز و آشوب‌ساز تحت قرارداد‌های ده‌ها میلیارد دلاری برخی کشور‌های منطقه با غرب و به‌ویژه آمریکا استمرار داشته باشد و تا زمانی که دولت آمریکا منفعت‌طلبی را محور سیاست خارجی خود قرار داده و بر عدم مسئولیت‌پذیری در قبال سیاست‌های نابخردانه خود در صحنه بین الملل ادامه دهد که البته با روی کار آمدن دونالد ترامپ و تیم افراطی وی هیچ چشم‌انداز روشنی بر آن متصور نیست، باید منتظر ماند که این خطر از جایی دیگر ظهور و بروز پیدا کند و شرایط سخت‌تر و پیچیده‌تر را برای منطقه رقم بزند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.