شاهین امین در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی خروجی سریال‌های نوروزی تلویزیون و همچنین ویژه برنامه‌هایی که برای تحویل سال تدارک دیده شده بود، اظهار کرد: سال‌هاست من سعی می‌کنم حتما برنامه‌های تحویل سال تلویزیون را نبینم چرا که فرمول‌هایی دارد که اصلا خوشایند نیست. البته به غیر از مواردی از برنامه‌ها که محترمانه بود و به شعور مخاطب احترام می‌گذاشتند. دلیل اینکه برنامه‌های سال تحویل را نمی‌بینم این است که بسیاری از دوستانی که برنامه‌های تحویل سال را تدارک می‌بینند با همان فرمول تکراری ادامه می‌دهند که خیلی فرمول ساده و کپی شده از ماهواره است و ظاهرا سلبریتی هستند و برخی از آن‌ها حتی سلبریتی‌های فضای مجازی هستند که آن‌ها را مدام جمع و ردیف می‌کنند که هر کدام هم تعداد بیشتری از این افراد را به برنامه بیاورند موفق بوده‌اند و از آن بدتر سوالات و حرف‌های تکراری که همه جواب آن را می‌دانند. با دکورهایی عجیب و غریب و گل درشت که به نظر خودشان خیلی جذاب است.

او ادامه داد: متأسفانه به جای اینکه روز به روز سطح سلیقه و سواد بصری مردم را بالا ببریم، صداوسیما در بخش‌هایی تلاش وافری می‌کند که این سطح را پایین بیاورد. ما در مملکتمان یک عده آدم جذاب و درست و حسابی داریم که سلبریتی نیستند اما وقتی با آن‌ها حرف می‌زنیم و یا زندگی‌شان را می‌بینیم پی می‌بریم که چقدر هیجان‌انگیز هستند. در تلویزیون این‌ها را باید معرفی کنند که ملت امیدشان را از دست ندهند و بدانند چقدر در اطرافشان آدم حسابی‌هایی هستند که فقط همه آمال و آرزو و شهرت یک شبه ندارند. اندکی از برنامه‌های تلویزیون اقدام به این کار کرده بودند اما متأسفانه برنامه‌های پرمخاطب این گونه نبود و بیشتر ستاره‌های فضای مجازی را به تلویزیون دعوت کردند.

این منتقد با اشاره به چهره‌های تکراری که هر ساله اجرای ویژه برنامه‌های تحویل سال را بر عهده می‌گیرند، گفت: متأسفانه هر ساله کارها را به چند مجری و تهیه‌کننده ثابت می‌دهند که کارهایشان هم مشخص است و خیلی تکراری است. مگر قحط‌ الرجال برنامه‌سازی در صداوسیماست. دانشکده صداوسیما و این همه دستگاهی که فعالند چه می‌کنند؟ چرا از برنامه‌سازی جدی برای کار استفاده نمی‌کنند.

وی درباره سریال‌های نوروزی نیز اظهار کرد: بخش‌هایی از «پایتخت» را دیدم. این کار هیچ‌گاه سلیقه من نبوده و علاقه‌ای به آن ندارم. نوع شوخی‌ها، حرکات دوربین برایم جالب نبوده است اما ظاهرا در این سری، کارهایی انجام داده است که بهتر از سری‌های قبل است.

امین درباره مجموعه «دیوار به دیوار» نیز اظهار کرد: این سریال آن چیزی که من برداشت کردم یک کار متوسط معقول و بی‌آزار است. این سریال متوسط است و حداقل ضرری برای مخاطب ندارد. این سریال کشش‌هایی دارد که می‌تواند مردم را جذب کند و به نظرم در حد متوسط تلویزیون قابل قبول است.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود مطرح کرد: نکته‌ای که امسال برایم جذاب بود، اینکه تلویزیون فیلم‌های جدید ایرانی را در نوروز پخش کرد؛ اتفاقی که چند سالی بود کمتر اتفاق می‌افتاد. نمی‌دانم چه وحشت و منعی بود که این اتفاق می‌افتاد اما امسال حداقل چند فیلم پخش کردند. این اتفاق، اتفاق مهمی بود و نشان می‌دهد چیزهایی که عده‌ای متوجه شدند و آن منعی که چند سال گذشته بوده، برطرف شد. به همین جهت این نکته قابل ارزش و مهمی بود که می‌شود به آن اشاره کرد.

وی درباره‌ی فیلم‌های خارجی که تلویزیون برای نوروز امسال تدارک دیده بود، گفت: تلویزیون هر ساله این تدارک را می‌بیند و خیلی اتفاق جدیدی نیست. اتفاقا مدیران تلویزیون پیش از این در ارتباط با انتخاب فیلم‌های خارجی دست بازتر عمل می‌کردند تا نسبت به فیلم‌های داخلی. شاید به دلیل اینکه کپی رایت ندارد و هزینه کمتری هم دارد؛ البته در شبکه نمایش نیز اقدام خوبی صورت گرفته بود مبنی بر اینکه از ساعت یک نیمه شب به بعد، فیلم‌های کلاسیک سینما را آن هم بدون ممیزی پخش می‌کردند.

امین در پایان درباره‌ی مجموعه «دورهمی» که در ایام عید به روی آنتن رفت، اظهار کرد: تنها نکته جذاب این برنامه خود کاراکتر مهران مدیری است که خدا را شکر در ایام نوروز از چهره‌های جذاب‌تری به عنوان مهمان دعوت کرده بود. اما نکته دیگر بخش مربوط به نمایش این مجموعه است که اصلا خوب نیست و خیلی بد است. از طرفی خود مصاحبه‌ها هم می‌تواند جذاب‌تر باشد. توقع از مهران مدیری بالاست اما به لحاظ کاراکتری که دارند می‌توانند خروجی شیرین‌تری را از این برنامه داشته باشند. فکر می‌کنم پربیننده‌ترین برنامه هم همین «دورهمی» است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.