مهدی چمران، رئیس شورای شهر چهارم و فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گویی در مورد فیلترینگ تلگرام اظهار نظر کرده است.

 

مشروح این گفت و گو به شرح زیر است: 

 

*مدتی است که بحث فیلترینگ تلگرام مطرح است؛ نظر شما درباره فیلتر تلگرام چیست؟

 

این بحث، بحثی تخصصی است و باید شورایعالی فضای مجازی درباره آن تصمیم بگیرد. بحث، بحث فیلترینگ نیست. بحث این است که آنها از ما جاسوسی می‌کنند و اطلاعات ما را می‌برند. تلگرام مثل ماهواره نیست که فقط محتوا داشته باشد. آنها اطلاعات ما را هم می‌برند و ما دقیقاً همه اطلاعاتمان را به بیرون درز می‌دهیم. در حالی که اگر این مساله ملی باشد حداقل می‌شود اطلاعات خودمان را کنترل کنیم. من با محتوایی که تلگرام در اختیار افکار عمومی می‌گذارد کاری ندارم، مساله درز اطلاعات ماست. بنابراین باید سیستمی باشد که از اطلاعات ما سوءاستفاده نکند. آن‌ها الان از اطلاعات ما سوءاستفاده می‌کنند.

 

 *با مصداق می‌گویید چه استفاده‌ای از اطلاعات می‌کنند؟

 

آن‌ها همه اطلاعات ما را دارند، می‌فروشند و نفع اقتصادی می‌برند و درآمد مالی دارند. آن‌ها خیلی اطلاعات دقیقی می‌توانند از افراد ما به دست آورند.

 

 *اینکه الان تعداد قابل‌توجهی از مردم از تلگرام استفاده می‌کنند....

 

خب از اطلاعات همه اینها استفاده می‌کنند...

 

*من سؤالم این است؛ حالا که بسیاری از مردم کشور از تلگرام استفاده و برخی هم از طریق آن گذر‌ان زندگی می‌کنند شما فیلتر تلگرام را درست می‌دانید؟

 

من اینها را دو موضوع جدا می‌دانم. اینکه آن‌ها دارند از اطلاعات ما استفاده می‌کنند یک بحث دیگری است. باید برای تلگرام جایگزین داشته باشند.

 

*خب الان جایگزین تلگرام، پیام‌رسان هان‌های داخلی مثل سروش است.

 

باید شبکه‌های توانمند داخلی بگذارند که مردم از آن استفاده کنند.

 

 *الان ما شبکه‌های توانمند داخلی داریم؟

 

اگر توانمند داخلی باشند و امنیت هم داشته باشد مردم از آن استفاده می‌کنند.

 

 *الان داریم این شبکه‌ها را؟

 

نه. الان نداریم.

 

 *پس با این شرایط فیلتر تلگرام کار درستی است؟

 

مسئولان مربوطه باید به آن فکر کنند و برنامه‌ریزی داشته باشند. اینکه فقط فیلتر کنند و فکر دیگری نکنند کار درستی نیست و به درد نمی‌خورد. فیلترینگ باید همزمان با ارتقای پیام‌رسان‌های داخلی باشد که بتوانند جایگزین تلگرام شوند. جایگزین نداشته باشد به نتیجه نمی‌رسد و حتماً باید جایگزین قوی داشته باشند. یک عده‌ای نمی‌خواهند جایگزین داشته باشد. می‌گویند استفاده مردم از تلگرام برای کسب و کار است. خب، کسب‌وکار را می‌توانند در پیام‌رسان داخلی داشته باشند.

 

 *الان بحث فیلتر تلگرام مطرح است. سؤالم این است؛ الان با این شرایط که پیام‌رسان‌های داخلی امن نیست فیلترینگ تلگرام اقدام درستی است؟

 

می‌توانیم امن کنیم. می‌توانیم آنها را قوی کنیم، ولی اینکه الان نداریم دلیل نمی‌شود که هیچ‌وقت نمی‌توانیم داشته باشیم.

 

*من روی حرف شما حرفی ندارم؛ در این شرایط که شما هم بر آن تأکید داشتید هنوز پیام‌رسان توانمند و امن نداریم، اگر تلگرام فیلتر شود چه پیامی برای افکار عمومی خواهد داشت و اثرش بر جامعه چیست؟

 

افکار عمومی را شما می‌سازید، رسانه‌ها می‌سازند. باشگاه‌ها و جناح‌ها افکار عمومی را می‌سازند که کار غلطی است. بحث فیلتر تلگرام یک کار تخصصی است؛ اگر کار تخصصی را با کار سیاسی مخلوط کنند نتیجه بدی گرفته می‌شود.

 

 *اگر مخالفتی با فیلتر تلگرام می‌شود و شما آن را سیاسی می‌دانید به خاطر این است که پیام‌رسان‌های داخلی امنیت ندارند. مثلاً در همین روزها خیلی راحت اطلاعات آنها هک شد.

 

بروند درستش کنند.

 

 *خوب من هم سؤالم همین است؛ آیا وقتی امنیت وجود ندارد می‌توان از افکار عمومی انتظار داشت که از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند؟

 

یک زمان هست که می‌گویند چون امنیت وجود ندارد الان نکنیم و هیچ‌وقت نکنیم.

 

 *مخالفتی برای این وجود ندارد که پیام‌رسان داخلی وجود نداشته باشد، بلکه مخالفت با فیلترینگ تلگرام است.

 

من در این باره نمی‌توانم نظر دهم.

 

 *شما خودتان از پیام‌رسان داخلی استفاده می‌کنید یا تلگرام؟

 

از همه استفاده می‌کنم.

 

 *از پیام‌رسان‌های داخلی کدام؟

 

سروش و آی‌گپ را استفاده می‌کنم.

 

 *خوب شما که معتقدید تلگرام از اطلاعات سوءاستفاده می‌کند چرا از آن استفاده می‌کنید؟ چرا فقط از پیام‌رسان داخلی استفاده نمی‌کنید؟

 

ممنونم، خدانگهدار.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.