ناصر ایمانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره عملکرد سه قوه در مواجهه با حوادث سال ۹۶ و به طور ویژه حوادث دی ماه این سال با بیان اینکه در مورد قوا باید با تفکیک صحبت کرد، گفت: عملکرد قوه مجریه تا یک مرحله‌ای و عملکرد قوه قضائیه از یک مرحله‌ای به بعد مورد اهمیت است.

عملکرد قوه مجریه در ناآرامی‌های سال گذشته مثبت بود

وی در مورد عملکرد قوه مجریه اظهار داشت: من نیروی انتظامی را جزو این قوه می‌دانم و عملکرد آنها مثبت بود چراکه تلاش زیادی کردند این خشونت‌ها را به نحوی مناسب پیگیری کنند. البته جای نقد باقی است و آن اینکه این حوادث باید توسط دستگاه‌های اطلاعاتی ذیربط از قبل پیش‌بینی می‌شد. بهتر بود از قبل پیش‌بینی‌های لازم برای چنین حوادثی انجام می‌شد و هشدارها به دستگاه‌ها داده می‌شد. اما از وقتی ماجرا شروع شد در مجموع عملکرد قوه مجریه مثبت بود.

دستگاه‌های انتظامی و اطلاعاتی آمادگی لازم برای تجمعات خیابانی را ندارند

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه دستگاه‌های انتظامی و حتی اطلاعاتی ما آمادگی لازم را برای تجمعات خیابانی ندارند، تصریح کرد: دلیل عدم آمادگی آن است که این تجمعات در کشور ما سابقه زیادی ندارد. در کشورهای دیگر مستمرا شاهد نوعی اعتراضات خیابانی با خشونت هستند بنابراین پلیس آنها آمادگی کافی را دارد اما پلیس ما آمادگی مقابله با این شورش‌‌‌ها را در جهت مدیریت و امکانات ندارد با این حال در این اعتراضات دی ماه خوب عمل کرد.

اعتراضات دی ۹۶ با حوادث ۷۸ و ۸۸ متفاوت بود

ایمانی در مورد تجارب دستگاه‌‌های کشور در مواجهه با اعتراضات مردمی در سال‌های گذشته از جمله اعتراضات تیر ماه سال ۷۸ و اعتراضات مردمی بعد از انتخابات سال ۸۸ خاطرنشان کرد: اینها تفاوت‌‌‌هایی داشتند. سال ۷۸ در یک نقطه و کوتاه‌‌‌‌مدت بود و دو، سه روز بیشتر نبود. از طرفی در تهران در یک منطقه متمرکز بود در حالی که امسال خیلی گسترده بود و شهرهای مختلف را در برگرفت.

اعتراضات سال ۹۶ خاستگاه جناحی نداشت

وی با بیان اینکه سال ۸۸ هم موضوع به لحاظ نوع اعتراضات با امسال متفاوت بود، ابراز داشت: اعتراضات سال ۸۸ یک خاستگاه سیاسی - جناحی داشت در حالی که اعتراضات سال ۹۶ خاستگاه جناحی که اصلا نداشت و اهداف سیاسی آن نیز در مقابسه با ۸۸ نوع دیگری بود. اهدافش هم به کل متفاوت بود. ضمن اینکه ۸۸ تقریبا در تهران متمرکز بود؛ شاید مقدار کمی در شهرهای دیگر به صورت محدود بود اما امسال در شهرهای مختلف بود و حتی در شهرهای کوچک دامنه وسیع‌‌‌تری داشت.

اهداف سیاسی اعتراضات ۹۶ خارج از نظام و حکومت بود/ اعتراضات ۸۸ اهدافی داخل نظام و حکومت بود

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: اهداف سیاسی اعتراضات ۹۶ نیز اهدافی خارج از نظام و حکومت بود در حالی که اعتراضات ۸۸ اهدافی داخل نظام و حکومت بود. ضمن اینکه ۸۸ چندین ماه طول کشید ولی این بار ‌ظرف یک هفته ده روز جمع شد.

گسترش شبکه‌های اجتماعی در اعتراضات خیابانی هم تاثیر گذاشته است

ایمانی تفاوت مواجهه دستگاه‌‌‌‌‌‌های حکومتی با اعتراضات سال ۹۶ را در مقایسه با مواجهه آنها با سایر اعتراضات در گذشته را ناشی از مجموعه‌‌‌ای از خودآگاهی حاکمیت نسبت به به رسمیت شناختن اعتراضات و گسترش شبکه‌‌های اجتماعی خواند و بیان کرد: شاید بتوان گفت که این مربوط به ایران نیست. در فرانسه هم اعتراضات با ۱۰ سال پیش متفاوت است. گسترش شبکه‌های اجتماعی همچنان که در اطلاعات آشپزی خانم‌ها تاثیر گذاشته، در اعتراضات خیابانی هم تاثیر گذاشته است از جهت اینکه بتواند معترضان را به هم وصل کند و نوع رفتار حکومت‌‌‌ها با اینها. 

سال ۸۸ تجربه‌‌‌ای برای دستگاه‌‌‌های ذیربط بود تا بدانند سال ۹۶ چطور رفتار کنند

وی اضافه کرد: نوع رفتار حکومت‌‌‌‌ها هم تغییر می‌کند. تجربه نظام هم در سال ۸۸ مهم بود. مگر هشت سال جنگ تحمیلی در قدرت دفاعی ایران بی‌‌‌‌‌‌‌‌تاثیر بوده است؟ اگر هشت سال دفاع مقدس نبود ما خیلی از پیشرفت‌‌‌های دفاعی را نداشتیم و همچنین نوع نگرش امروز ما به صنایع دفاعی متفاوت می‌‌‌‌شد. مسلما سال ۸۸ تجربه‌‌‌ای برای دستگاه‌‌‌های ذیربط بود تا بدانند سال ۹۶ چطور رفتار کنند. این غیر قابل انکار است.

عملکرد قوه قضاییه در ناآرامی‌های سال گذشته ادامه دارد

این فعال سیاسی اصولگرا در مورد عملکرد قوه قضائیه یادآور شد: عملکرد قوه قضاییه ادامه دارد چون معمولا این قوه بعد از حادثه مسئولیتش شروع در پیدا کردن علل و ریشه‌‌‌ها و کسانی است که در سازماندهی نقش داشتند یا به طور هیجانی شرکت کردند و کسانی که تخریب کردند و نکردند. تفکیک اینها کار مشکلی است و ممکن است خطا و اشتباهی هم وجود داشته باشد. کسانی که جرم کمتری داشتند آزاد شدند و خواهند شد.

برخی از نمایندگان مجلس با ناآرامی‌های سال گذشته همراهی می‌کردند

ایمانی در مورد عملکرد قوه مقننه در مواجهه با حوادث دی ماه ۹۶ عنوان کرد: من برخورد قوه مقننه را تاسف‌‌بار می‌دانم. معتقدم برخی از نمایندگان مجلس با این داستان همراهی کردند. انگار منتظر بودند این حادثه رخ دهد و به میدان بیایند و به نوعی موضع‌گیری کنند که انگار از آشوب‌‌‌های خیابانی حمایت می‌کردند. 

وی ادامه داد: در مورد اینکه مردمی بودند و اعتراضاتی داشتند، همه همه مورد تایید قرار دادند. همه تایید کردند که این حق وجود دارد. اما برخی نمایندگان محترم مردم در مجلس جوری موضع‌گیری کردند انگار نباید هیچ‌‌گونه برخوردی با اینها می‌‌‌شد و اینها حق دارند اعتراض کنند. 

اینکه برخی نمایندگان می‌گفتند باید زندان‌‌‌‌ها را بازدید کرد چه معنایی داشت؟

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه آیا به رسمیت شناختن حق اعتراض که خود شما در صحبت‌‌‌هایتان مورد تایید قرار دادید با موضع‌گیری نمایندگان در خصوص «حق اعتراض مردم» منافاتی داشته یا خیر؟ گفت: اعتراض با آشوب و کشتن فرق دارد. اینکه برخی نماینده‌‌‌‌ها از روز اول موضع‌‌‌شان این بود که دانشجویان دستگیر شدند. مگر دانشجو مصونیت قضایی دارد؟ دانشجو بوده، دانش‌‌آموز بوده، طلبه بوده یا کارمند بوده فرقی ندارد. اینکه مرتب یک سری از نمایندگان می‌گفتند دانشجویان را باید آزاد کرد یا در زندان‌‌‌ها دارد فلان اتفاق می‌‌افتد و باید زندان‌‌‌‌ها را بازدید کرد چه معنایی داشت؟

ایمانی افزود: بازدید از زندان حق نماینده است؛ ولی نماینده‌ها بعد از مدت‌ها جوسازی از زندان اوین بازدید کردند. آیا متوجه شدید بعد از آن اعتراضی به مواجهه مسئولان زندان داشتند؟ موضوع خوابید و حتی یک بیانیه‌‌‌‌ای منتشر نشد. مدت طولانی این آقایان گفتند اوین اوین؛ انگار رادیو بی‌‌بی‌‌‌سی این حرف‌‌‌ها را می‌زند، بعد هم رفتند دیدند و هیچ چیزی هم نگفتند.

کسی مدعی نیست زندان بدون مشکل است

وی در مورد گزارش نمایندگان از بازدید زندان اوین و درخواست علی مطهری نایب رییس مجلس جهت تحقیق درباره مرگ افرادی که گفته می‌شود در حوادث اخیر در زندان‌های کشور خودکشی کرده‌اند بعد از بازدید از زندان‌‌‌ها به عنوان بخشی از نتایج حاصل از این بازدید اظهار داشت: مشکلات زندان ربطی به این حوادث نداشت؛ کسی مدعی نیست زندان بدون مشکل است. بالاخره زندان‌ها مشکلاتی را دارند همچنان که در وزارتخانه‌‌‌ها مشکل داریم. اینکه مشکل داریم با اینکه دستگیرشدگان این حادثه خاص را میخواستن ببینند متفاوت است. چرا شش ماه پیش نمایندگان درخواست بازدید از زندان‌ها را ندادند؟ 

اگر کسی تخلفی کرده است باید رسیدگی شود

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه نمایندگان طوری بعد از این حوادث عمل کردند که چرا با این افراد برخورد می‌‌‌شد تصریح کرد: باید برخورد می‌‌‌‌شد. نمایندگان گفتند دانشجوها باید آزاد شوند. چرا؟ مگر مصونیت دارند؟ آخوند هم مصونیت ندارد. اگر کسی تخلفی کرده است باید رسیدگی شود.

نمایندگان باید به زندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حساس باشند

ایمانی در مورد سابقه حوادث در زندان و تحمیل هزینه‌‌‌های گزاف به نظام نظیر حوادث کهریزک خاطرنشان کرد: من این مسئله را نفی نمی‌‌‌کنم. نماینده‌‌گان باید به زندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حساس باشند. من خودم نسبت به نداشتن وکیل در دوران بازجویی به قوه قضاییه معترض هستم. اینها باید رسیدگی شود و حرفی نیست. در مورد یک تاریخچه خاص صحبت می‌کنیم. نمایندگان این دوره دو سال نماینده بودند، چرا الان خواستند بروند بازدید زندان؟ چرا قبلا نرفتند؟ اینها مستمرا باید بروند بازدید کنند.

وی اضافه کرد: برخی از این مشکلات مشکلاتی است که خود قوه ناراضی است. برخی از مشکلات به مدیریت زندان و قوه قضاییه برمی‌گردد. باید با قوه قضاییه در مورد این مشکلات مکاتبه کرد و حل کرد. همان کاری که نمایندگان برای ساخت یک سد در شهرستان خود می‌کنند در مورد زندان‌‌‌ها نیز باید انجام شود. کسی منکر مشکلات نیست. مگر زندان ما بهشت است؟  نه زندان‌‌‌های ما نیز مثل وزارتخانه‌‌‌‌های ماست. چطور نمایندگان در مورد مشکلات خیلی از دستگاه‌‌‌ها سکوت می‌کنند؟ در نتیجه به نظر می‌‌‌رسد این یک جهت‌‌‌گیری سیاسی بود.

چرا نمایندگان درباره زندانی‌های خاص می‌خواهند از زندان سرکشی کنند

این روزنامه‌نگار با تاکید بر اینکه عرض من این است که چرا راجع به حوادث دی‌ماه نمایندگان چنینن عملکردی داشتند، ابراز داشت: نمایندگان بعد از عید هم بروند سرکشی از زندان‌‌‌ها. نه راجع به این محکومیت مربوط به دی‌‌‌ماه که راجع به محکومیت‌‌‌های مربوط به مهریه و بدهکارهای چک. چرا فقط درباره به این زندانی‌‌‌های خاص می‌روند سرکشی از زندان؟ این معلوم است جهت‌‌گیری سیاسی دارد. این عادلانه نیست.

ایمانی در مورد حادثه کهریزک هم بیان کرد: این یک جنایت بود و از روزهای اول هم رهبری موضع گرفت و وارد میدان شد و به زودی هم جمع شد اما متاسفانه خسارتی به بار داشت و چند نفر شهید شدند. ماجرای کهریزک هنوز ادامه دارد. کسی اینها را تایید نمی‌کند ولی آیا فقط زندانیانی که در حوادث این چنینی دستگیر شدند باید رسیدگی شوند؟ اگر نماینده حساسیت دارد راجع به همه باید حساسیت داشته باشد چرا فقط در مقابل یک سری از زندانی‌‌ها حساسیت نشان می‌دهد؟

صدای مردم باید شنیده شود 

وی در مورد خاستگاه اعتراض مردم در دی ماه ۹۶ و به رسمیت شناختن حق اعتراض از سوی حاکمیت یادآور شد: اینکه مردم در مواردی اعتراضی داشته باشند به حق است. صدای مردم باید شنیده شود اما منظور من حوادث دی ماه نبود.

مهاجرانی هم از لندن فهمید اعتراضات توسط خارجی‌ها هدایت می‌شد

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی اصولگرا در مورد اغتشاش خواندن اعتراضات از برخی تریبون‌‌‌های رسمی نظیر تریبون‌‌‌‌های نماز جمعه عنوان کرد: ائمه جمعه نیز تایید کردند که حق اعتراض مردم به حق است. با این حال، آنچه در دی ماه گذشت اعتراض مردمی صرف نبود؛ اغتشاش بود که قطعا توسط خارجی‌‌‌ها هدایت می‌شد. مهاجرانی هم در لندن این را فهمید.

ایمانی ادامه داد: حمایت رسانه‌‌‌‌های غربی در این یکی، دو هفته را دیدید. می‌گفتند بروید اهواز در فلان خیابان اعتراض است. اینها اعتراض نبود. اعتراضات یعنی اگر کسانی که اعتراض دارند بروند وزارت کشور دولت روحانی اصلاح‌‌‌‌طلب مجوز بگیرند و در چارچوب قانون بدون اینکه به کسی توهین کنند و آسیب به اموال عمومی بزنند و کسی را بکشند اعتراض کنند. این می‌شود اعتراض مردمی. وزیر کشور روحانی بارها اعلام کرد این تظاهرات غیرقانونی است و با تخریب اموال عمومی همراه است. این آشوب است. آشوب با اعتراض متفاوت است. 

حکومت حق ندارد حق اعتراض مردم را به رسمیت نشناسد

وی با تاکید بر اینکه ما حق اعتراض را به رسمیت می‌شناسیم، گفت: حکومت هم حق ندارد حق اعتراض مردم را به رسمیت نشناسد. منتها اعتراضات ۹۶ آشوب بود. ابتدا بخشی از مردم جمع شدند اعتراض کردند ولی به سرعت به آشوب کشیده شد.

این فعال سیاسی اصولگرا مرز میان آشوب و اعتراض را گرفتن مجوز قانونی برای تظاهرات خواند و اظهار داشت: اگر دولت‌‌‌‌ها چه این دولت چه دولت‌‌‌های بعدی و قبلی مجوز نمی‌دهند باید از دولت‌‌‌ها پرسید؛ چرا نمی‌دهند؟ اولین اقدام باید مجوز باشد. دومین قدم اینکه تظاهرات باید در چارچوب قانون باشد؛ یعنی تخریب اموال عمومی نشود به کسی تهمت و افترا زده نشود.

شعارهای ضد اساس حاکمیت مطالبات مردمی نیست

ایمانی در مورد تحلیل مطالبات مردم از خلال شعارهای آنها در اعتراضات اخیر تصریح کرد: از حوادث عتراضات دی ماه ۹۶ مطالبات مردمی را نمی‌شود استخراج کرد. مطالبات مردمی اینها نیست. شعارهای ضد اساس حاکمیت مطالبات مردمی نیست. مردم نسبت به خیلی چیزها معترض هستند ولی شعار سلطنت‌‌‌‌طلبی مطالبه مردمی نیست. مطالبه مردمی را می‌توان به راحتی در کوچه و خیابان فهمید. مشکل مردم امنیتی است؟ تقریبا نه. مشکل اقتصادی دارند؟ بله. مشکل معیشتی دارند؟ بله. مشکل اشتغال دارند؟ بله. مشکلات مردم اینهاست. لازم نیست اینها را از تظاهرات دی ماه استخراج کنید. شعار اقتصادی در دی ماه نبود. معلوم است اینها مطالبه مردمی نبود.

وی اضافه کرد: نمی‌خواهم بگویم اینها از مردم نبودند بلکه بخشی از مردم بودند که مطالبات خاصی داشتند. اگر نظر مردم را می‌خواهید باید آمارگیری کنید. این آمارها هم مرتبا گرفته می‌‌‌شود و به سادگی می‌‌‌شود از طریق نظرسنجی مشکلات مردم را درک کرد. اینکه آیا مشکل مردم بی‌‌بند و باری است یا مشکل اقتصادی و امنیتی؟ احتیاجی نیست به تظاهرات دی ماه نگاه کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.